Hilmer skrev:
Spelar egentligen ingen roll ifall det handlar om en B23 eller B230 när det gäller att "småtrimma" så länge exemplaret man fått tag på är servad och är i gott skick.
B230E i 240 ligger på 129hk (A-kam) medan det i 740 var 131hk (V-kam).
En 531-topp är ju att föredra men en 405-topp fungerar också att hänga dit, iaf om man kan ha överseende med att t ex kamremskåpan inte passar osv.
-85 kom B230 och då även 530-toppen, denna topp är i princip samma som föregångarna som 160/398 med skillnaden att 530/531 har en annan utformning i bakre delen av topp/ventilkåpa just för att man skulle kunna montera fördelaren där, på 240 är dock detta uttag pluggat med en plastbricka.
405/531 har en mer optimerad utforming på insugskanalerna, därför är dessa att föredra vid effektökning.
Mitt tips är som följer, beroende på ekonomi givetvis...
*405/531-topp (ev plana 1½-2mm)
*K eller H-kam
*Ställbart kamdrev
*Extraktorrör 4-2-1
*2,5" fullflödessystem
*Mät upp bränslet, på B230E sitter det bl a ett bränslehuvud som man kan justera varje spridare för sig, ett jäkla pyssel att få rätt men gör stor skillnad.
*Elfläkt
*Ett lättat svänghjul, inget extremt nu.
*2-taktsolja i tanken, räcker med 2dl/full tank nån gång ibland för att smörja systemets alla delar.
Allt ovan ger inga fantasihästar, men en del ökning ger det men framför allt så ändras karaktären på motorn och den blir enormt mycket roligare att köra.
Något man kan fundera på är att "väga in" motorn, finns massor att läsa om man söker på VOC-reglementet. Där viktar man motorn och finjustera allt utan att trimma, och här kan man plocka ut upp mot 170hk på en "standard" B23E t ex.