3532
Sök

Frågor ang trim och info, B23E ( VOLVO )

21 761 Inlägg
26 oktober 2010
#21
B23A och B23E fick några ändringar efter 1985 (bla andra lager), sedan hette de stället B230A och B230E åtminstone hos 240. Där kan man nog vara överens iaf, men det är lite förvirrande att söka info på nätet eftersom många uppgifter varierar. smile

34 Inlägg
28 oktober 2010
#22
b230e motor hörru wink 130hk motor wink det var när den motorn flyttades över till 740 årsmodell ?? som fördelaren kom i bakkant imed elboxar o jäkelskap...
Senast redigerat av volvo244glt (28 oktober 2010)

158 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
#23
volvo244glt skrev:
b230e motor hörru wink 130hk motor wink det var när den motorn flyttades över till 740 årsmodell ?? som fördelaren kom i bakkant imed elboxar o jäkelskap...

Jo jag har fått det konstaterat nu. wink .. Jo, jag trodde att det var b23 i 240 och b230 i 740, Var något nytt för mig att b230 fanns i två utföranden vad det gällde tänddelarna. tongue

Nu när jag väl har dig på tråden big_smile, Hur mycket är det gjort vid motorn nu igen? Kommer inte ihåg om jag frågade det :d.. I vilket fall har jag fått lite tjall på tändning eller bränsle, smådör likt små hjärtinfarkter imellanåt.. hmm..

Tycker bränslepumpen väsnas rätt bra så ska kolla till grejerna lite tror jag wink

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

Volvo 200 Entusiast
51 Inlägg
28 oktober 2010
#24
1988 gick det att välja mellan B230E, B230K, B230F. En GLT av denna årsmodell har B230E motor på 129 hk, 530 topp och A kam


21 761 Inlägg
28 oktober 2010
#25
Om huvudpumpen väsnas så kan det vara tecken på haveri snart, speciellt om den har ett gäng år på nacken. Dock kan pumpen väsnas utan att den är dålig, tex om tankpumpen inte funkar så får huvudpumpen jobba extra hårt och kan få problem när man har mindre än halvtank. smile

Du kan ju även kika på pumprelät hur det ser ut på kretskortet, relativt vanliga fel är dåliga lödningar för plusmatningen. Har själv lött om på mitt relä. Fast såna relän finns på Biltema.

1 798 Inlägg
28 oktober 2010
#26
Spelar egentligen ingen roll ifall det handlar om en B23 eller B230 när det gäller att "småtrimma" så länge exemplaret man fått tag på är servad och är i gott skick.
B230E i 240 ligger på 129hk (A-kam) medan det i 740 var 131hk (V-kam).
En 531-topp är ju att föredra men en 405-topp fungerar också att hänga dit, iaf om man kan ha överseende med att t ex kamremskåpan inte passar osv.
-85 kom B230 och då även 530-toppen, denna topp är i princip samma som föregångarna som 160/398 med skillnaden att 530/531 har en annan utformning i bakre delen av topp/ventilkåpa just för att man skulle kunna montera fördelaren där, på 240 är dock detta uttag pluggat med en plastbricka.
405/531 har en mer optimerad utforming på insugskanalerna, därför är dessa att föredra vid effektökning.

Mitt tips är som följer, beroende på ekonomi givetvis...
*405/531-topp (ev plana 1½-2mm)
*K eller H-kam
*Ställbart kamdrev
*Extraktorrör 4-2-1
*2,5" fullflödessystem
*Mät upp bränslet, på B230E sitter det bl a ett bränslehuvud som man kan justera varje spridare för sig, ett jäkla pyssel att få rätt men gör stor skillnad.
*Elfläkt
*Ett lättat svänghjul, inget extremt nu.
*2-taktsolja i tanken, räcker med 2dl/full tank nån gång ibland för att smörja systemets alla delar.

Allt ovan ger inga fantasihästar, men en del ökning ger det men framför allt så ändras karaktären på motorn och den blir enormt mycket roligare att köra.
Något man kan fundera på är att "väga in" motorn, finns massor att läsa om man söker på VOC-reglementet. Där viktar man motorn och finjustera allt utan att trimma, och här kan man plocka ut upp mot 170hk på en "standard" B23E t ex.


158 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#27
Hilmer skrev:
Spelar egentligen ingen roll ifall det handlar om en B23 eller B230 när det gäller att "småtrimma" så länge exemplaret man fått tag på är servad och är i gott skick.
B230E i 240 ligger på 129hk (A-kam) medan det i 740 var 131hk (V-kam).
En 531-topp är ju att föredra men en 405-topp fungerar också att hänga dit, iaf om man kan ha överseende med att t ex kamremskåpan inte passar osv.
-85 kom B230 och då även 530-toppen, denna topp är i princip samma som föregångarna som 160/398 med skillnaden att 530/531 har en annan utformning i bakre delen av topp/ventilkåpa just för att man skulle kunna montera fördelaren där, på 240 är dock detta uttag pluggat med en plastbricka.
405/531 har en mer optimerad utforming på insugskanalerna, därför är dessa att föredra vid effektökning.

Mitt tips är som följer, beroende på ekonomi givetvis...
*405/531-topp (ev plana 1½-2mm)
*K eller H-kam
*Ställbart kamdrev
*Extraktorrör 4-2-1
*2,5" fullflödessystem
*Mät upp bränslet, på B230E sitter det bl a ett bränslehuvud som man kan justera varje spridare för sig, ett jäkla pyssel att få rätt men gör stor skillnad.
*Elfläkt
*Ett lättat svänghjul, inget extremt nu.
*2-taktsolja i tanken, räcker med 2dl/full tank nån gång ibland för att smörja systemets alla delar.

Allt ovan ger inga fantasihästar, men en del ökning ger det men framför allt så ändras karaktären på motorn och den blir enormt mycket roligare att köra.
Något man kan fundera på är att "väga in" motorn, finns massor att läsa om man söker på VOC-reglementet. Där viktar man motorn och finjustera allt utan att trimma, och här kan man plocka ut upp mot 170hk på en "standard" B23E t ex.

Jimmy_W Drönirettab, tack för svaren/infon smile


Och dagens rosor i mängder till dig hilmer, var precis något sådant jag ville höra/veta! big_smile

Tackar och bockar med hatten i handen wink

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

34 Inlägg
29 oktober 2010
#28
Robbs_ skrev:
volvo244glt skrev:
b230e motor hörru wink 130hk motor wink det var när den motorn flyttades över till 740 årsmodell ?? som fördelaren kom i bakkant imed elboxar o jäkelskap...

Jo jag har fått det konstaterat nu. wink .. Jo, jag trodde att det var b23 i 240 och b230 i 740, Var något nytt för mig att b230 fanns i två utföranden vad det gällde tänddelarna. tongue

Nu när jag väl har dig på tråden big_smile, Hur mycket är det gjort vid motorn nu igen? Kommer inte ihåg om jag frågade det :d.. I vilket fall har jag fått lite tjall på tändning eller bränsle, smådör likt små hjärtinfarkter imellanåt.. hmm..

Tycker bränslepumpen väsnas rätt bra så ska kolla till grejerna lite tror jag wink

jadu var ska vi börja wink nä men den är original förutom extraktorröret o avgaset. bränsle gissar ja på att de kan va, den har gjort så endel gånger för mej också men bara tanka så slutar den, har funkat för mej iaf smile

158 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#29
volvo244glt skrev:
Robbs_ skrev:
volvo244glt skrev:
b230e motor hörru wink 130hk motor wink det var när den motorn flyttades över till 740 årsmodell ?? som fördelaren kom i bakkant imed elboxar o jäkelskap...

Jo jag har fått det konstaterat nu. wink .. Jo, jag trodde att det var b23 i 240 och b230 i 740, Var något nytt för mig att b230 fanns i två utföranden vad det gällde tänddelarna. tongue

Nu när jag väl har dig på tråden big_smile, Hur mycket är det gjort vid motorn nu igen? Kommer inte ihåg om jag frågade det :d.. I vilket fall har jag fått lite tjall på tändning eller bränsle, smådör likt små hjärtinfarkter imellanåt.. hmm..

Tycker bränslepumpen väsnas rätt bra så ska kolla till grejerna lite tror jag wink

jadu var ska vi börja wink nä men den är original förutom extraktorröret o avgaset. bränsle gissar ja på att de kan va, den har gjort så endel gånger för mej också men bara tanka så slutar den, har funkat för mej iaf smile

Ok, ska kolla filter plus pumpar smile

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

Forummoderator
26 341 Inlägg
29 oktober 2010
#30
Finns en bra sida med mycket vettig information om dessa motorer och karosser.
Denna är det jag pratar om:

http://www.240sidan.com/240.html

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

612 Inlägg
29 oktober 2010
#31
Hilmer skrev:
405/531 har en mer optimerad utforming på insugskanalerna, därför är dessa att föredra vid effektökning.

En sanning med modifikation. Det stämmer att en orörd 405/531 ger några hästar mer än en orörd 160/398/530, och samma sak gäller när man portar och anpassar allt annat för att få riktigt mycket effekt. Men därimellan finns en gråzon, där en lätt portad 160/398/530 ihop med en måttligt vass kam - alltså rena definitionen av att "småtrimma" - fungerar bättre än 405/531. Enligt några av de mer kunniga grabbarna på savarturbo i alla fall, och jag litar på vad dom kommit fram till i det fallet...

1 798 Inlägg
29 oktober 2010
#32
G-sson skrev:
Hilmer skrev:
405/531 har en mer optimerad utforming på insugskanalerna, därför är dessa att föredra vid effektökning.

En sanning med modifikation. Det stämmer att en orörd 405/531 ger några hästar mer än en orörd 160/398/530, och samma sak gäller när man portar och anpassar allt annat för att få riktigt mycket effekt. Men därimellan finns en gråzon, där en lätt portad 160/398/530 ihop med en måttligt vass kam - alltså rena definitionen av att "småtrimma" - fungerar bättre än 405/531. Enligt några av de mer kunniga grabbarna på savarturbo i alla fall, och jag litar på vad dom kommit fram till i det fallet...

På en måttligt trimmad turbomotor skulle jag själv (och har gjort) valt en 398/530 pga gashastigheten, men på en småtrimmad sugmotor är 405/531 att föredra just pga deras utformning på kanalerna.



Sök