3427
Sök

Laddning av batteri?

34 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#1
Har köpt en laddare på biltema helt jävla vanlig!
Satte på den på batteriet och såg glad ut, den stod på 5 ampere, 5-6 timmar senare så stod den helt plötsligt på 1 ampere?!
Va är detta för bullshit? Man kan även höra att de låter som de "kokar" i batteriet medans kablarna sitter på, Kan någon ge mig en liten inblick i denna skit?!

Mvh


4 767 Inlägg
23 november 2010
#2
Det fungerar precis som det skall göra!

När du anslöt laddaren så var batteriet bara halvladdat, och laddaren gav då 5A laddström.

5-6 timmar senare så har batteriet laddats upp och är nästan full-laddat. Laddaren sänker då laddströmen till 1A eftersom den nästan är klar med laddningen av ditt batteri.

När laddaren står på 0-1A så är batteri full-laddat.

Alla blycellsbatterier bubblar innuti när du laddar dem. Det ska vara så.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

34 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#3
Oh se på fasen ett ordentligt och utvecklat svar!
Är de nu man ska köpa en multimeter och se hur mkt ström de finns "max" i batteriet? eller hur ska man fortskrida då jag tror något tjuvdrar ström smile osäker på om generatorn är dålig lr om de bara laddad ut sig pga stereon varit på (Då den är på även när tändningen är av och jag glömde den i 1 dag, då var bilen död, sen har jag kört lite sen dess men sen var den död igen, utan stereon i..... Men jag vet inte om de är batteriet som är dåligt, eller om batteriet bara inte hann ladda upp sig ordentligt sen jag tog ut stereon eller om de är generatorn de är fel på smile lite invecklat de där men hoppas du förstår haha!


4 767 Inlägg
24 november 2010
#4
Japp, köp en multimeter som klarar av att mäta Ampere upp till 10A brukar det vara, sen kan du ta ut en säkring i taget ur din säkringslåda och sätta en pinne på varje kontakt och gå igenom allihopa, och se om och vad det är som drar ström! Drar tex säkringen till bilstereon 2A hela tiden så har du funnit boven.

Testa även att mäta på säkringen till dina stereoslutsteg.

Observera att du måste utföra alla mätningarna med bilen avstängd, nycken ur låset, och innerbelysningen släckt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

-.-
383 Inlägg
24 november 2010
#5
Och framförallt, mät INTE ström direkt på batteriet!!!!!
Batteriet är kapabelt att leverera flera hundra ampere.
Finns iofs oftast säkring i multimetern men dumt att chansa.

Men mät gärna spänningen. Borde ligga runt 13volt ungefär.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

4 767 Inlägg
24 november 2010
#6
Multimetern ska vara avsäkrad på 10A om det är vad som står på framsidan att den ska klara av, brukar sitta en rörsäkring under ett litet lock på baksidan.

(Generellt för 99kronors multimetrar modell clas ohlson/teknikmagasinet/rusta/jula m.fl.)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

34 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#7
Erick skrev:
Japp, köp en multimeter som klarar av att mäta Ampere upp till 10A brukar det vara, sen kan du ta ut en säkring i taget ur din säkringslåda och sätta en pinne på varje kontakt och gå igenom allihopa, och se om och vad det är som drar ström! Drar tex säkringen till bilstereon 2A hela tiden så har du funnit boven.

Testa även att mäta på säkringen till dina stereoslutsteg.

Observera att du måste utföra alla mätningarna med bilen avstängd, nycken ur låset, och innerbelysningen släckt.

Fattar inte de där sista du sa Erick, Ska jag ta ut säkringarna och sen bara köra ner en pinne i varje hål? Hur vet jag vilken säkring som är till vad e.x?

Kommer att prova med en multimeter idag och kolla om batteriet funkar eller inte (Har de urkopplat och den fick ladda sig fullt, nu har de snart stått 24 timmar så jag ska se om de laddat ur sig själv så att säga)
Sen hur mäter jag hur mkt generatorn laddar så den inte är boven?


34 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#8
JonasK skrev:
Och framförallt, mät INTE ström direkt på batteriet!!!!!
Batteriet är kapabelt att leverera flera hundra ampere.
Finns iofs oftast säkring i multimetern men dumt att chansa.

Men mät gärna spänningen. Borde ligga runt 13volt ungefär.

Vad på multimetern är Spänning? haha, Och vilken ska jag använda när jag mäter volt på batteriet? och hur mäter jag generatorn?
Ska bilen va på eller avstängd?


-.-
383 Inlägg
25 november 2010
#9
spänning = Volt = V
ström = Ampere = A
mA = milli ampere = tusendels ampere

Rent teoretiskt så om du skulle få 20mA ( 0,02A ) genom hjärtat så dör du.
Batteriet kan leverera flera hundra A.
Så ha respekt för elen.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

612 Inlägg
25 november 2010
#10
Erick skrev:
Multimetern ska vara avsäkrad på 10A om det är vad som står på framsidan att den ska klara av, brukar sitta en rörsäkring under ett litet lock på baksidan.

(Generellt för 99kronors multimetrar modell clas ohlson/teknikmagasinet/rusta/jula m.fl.)

Generellt brukar billiga multimetrar i bästa fall ha säkring till den vanliga volt/ohm/0-200mA-anslutningen, medan 10A mätning går via en separat icke avsäkrad ingång.

34 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#11
JonasK skrev:
spänning = Volt = V
ström = Ampere = A
mA = milli ampere = tusendels ampere

Rent teoretiskt så om du skulle få 20mA ( 0,02A ) genom hjärtat så dör du.
Batteriet kan leverera flera hundra A.
Så ha respekt för elen.

Hur mäter jag hur mkt generatorn laddar?;o....


34 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#12
G-sson skrev:
Erick skrev:
Multimetern ska vara avsäkrad på 10A om det är vad som står på framsidan att den ska klara av, brukar sitta en rörsäkring under ett litet lock på baksidan.

(Generellt för 99kronors multimetrar modell clas ohlson/teknikmagasinet/rusta/jula m.fl.)

Generellt brukar billiga multimetrar i bästa fall ha säkring till den vanliga volt/ohm/0-200mA-anslutningen, medan 10A mätning går via en separat icke avsäkrad ingång.

Mäter man Ampere eller volt eller MA i ett batteri? och hur ser man hur mkt generatorn laddar?


-.-
383 Inlägg
25 november 2010
#13
Direkt på batterier mäter du spänning = Volt, inget annat.

Ska man mäta ström = Ampere ska man veta vad man håller på med, det kan faktiskt gå illa annars, riktigt illa.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

34 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#14
JonasK skrev:
Direkt på batterier mäter du spänning = Volt, inget annat.

Ska man mäta ström = Ampere ska man veta vad man håller på med, det kan faktiskt gå illa annars, riktigt illa.

Men om ja bara ska ta bort säkringarna och mäta under så är de väl inte farligt ?;o
Hur många volt ska ett vanligt full-laddat batteri ha?smile



Sök