Har köpt en laddare på biltema helt jävla vanlig! Satte på den på batteriet och såg glad ut, den stod på 5 ampere, 5-6 timmar senare så stod den helt plötsligt på 1 ampere?! Va är detta för bullshit? Man kan även höra att de låter som de "kokar" i batteriet medans kablarna sitter på, Kan någon ge mig en liten inblick i denna skit?!
När du anslöt laddaren så var batteriet bara halvladdat, och laddaren gav då 5A laddström.
5-6 timmar senare så har batteriet laddats upp och är nästan full-laddat. Laddaren sänker då laddströmen till 1A eftersom den nästan är klar med laddningen av ditt batteri.
När laddaren står på 0-1A så är batteri full-laddat.
Alla blycellsbatterier bubblar innuti när du laddar dem. Det ska vara så.
Oh se på fasen ett ordentligt och utvecklat svar! Är de nu man ska köpa en multimeter och se hur mkt ström de finns "max" i batteriet? eller hur ska man fortskrida då jag tror något tjuvdrar ström osäker på om generatorn är dålig lr om de bara laddad ut sig pga stereon varit på (Då den är på även när tändningen är av och jag glömde den i 1 dag, då var bilen död, sen har jag kört lite sen dess men sen var den död igen, utan stereon i..... Men jag vet inte om de är batteriet som är dåligt, eller om batteriet bara inte hann ladda upp sig ordentligt sen jag tog ut stereon eller om de är generatorn de är fel på lite invecklat de där men hoppas du förstår haha!
Japp, köp en multimeter som klarar av att mäta Ampere upp till 10A brukar det vara, sen kan du ta ut en säkring i taget ur din säkringslåda och sätta en pinne på varje kontakt och gå igenom allihopa, och se om och vad det är som drar ström! Drar tex säkringen till bilstereon 2A hela tiden så har du funnit boven.
Testa även att mäta på säkringen till dina stereoslutsteg.
Observera att du måste utföra alla mätningarna med bilen avstängd, nycken ur låset, och innerbelysningen släckt.
Och framförallt, mät INTE ström direkt på batteriet!!!!! Batteriet är kapabelt att leverera flera hundra ampere. Finns iofs oftast säkring i multimetern men dumt att chansa.
Men mät gärna spänningen. Borde ligga runt 13volt ungefär.
Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Multimetern ska vara avsäkrad på 10A om det är vad som står på framsidan att den ska klara av, brukar sitta en rörsäkring under ett litet lock på baksidan.
(Generellt för 99kronors multimetrar modell clas ohlson/teknikmagasinet/rusta/jula m.fl.)
Japp, köp en multimeter som klarar av att mäta Ampere upp till 10A brukar det vara, sen kan du ta ut en säkring i taget ur din säkringslåda och sätta en pinne på varje kontakt och gå igenom allihopa, och se om och vad det är som drar ström! Drar tex säkringen till bilstereon 2A hela tiden så har du funnit boven.
Testa även att mäta på säkringen till dina stereoslutsteg.
Observera att du måste utföra alla mätningarna med bilen avstängd, nycken ur låset, och innerbelysningen släckt.
Fattar inte de där sista du sa Erick, Ska jag ta ut säkringarna och sen bara köra ner en pinne i varje hål? Hur vet jag vilken säkring som är till vad e.x?
Kommer att prova med en multimeter idag och kolla om batteriet funkar eller inte (Har de urkopplat och den fick ladda sig fullt, nu har de snart stått 24 timmar så jag ska se om de laddat ur sig själv så att säga) Sen hur mäter jag hur mkt generatorn laddar så den inte är boven?
Och framförallt, mät INTE ström direkt på batteriet!!!!! Batteriet är kapabelt att leverera flera hundra ampere. Finns iofs oftast säkring i multimetern men dumt att chansa.
Men mät gärna spänningen. Borde ligga runt 13volt ungefär.
Vad på multimetern är Spänning? haha, Och vilken ska jag använda när jag mäter volt på batteriet? och hur mäter jag generatorn? Ska bilen va på eller avstängd?
Multimetern ska vara avsäkrad på 10A om det är vad som står på framsidan att den ska klara av, brukar sitta en rörsäkring under ett litet lock på baksidan.
(Generellt för 99kronors multimetrar modell clas ohlson/teknikmagasinet/rusta/jula m.fl.)
Generellt brukar billiga multimetrar i bästa fall ha säkring till den vanliga volt/ohm/0-200mA-anslutningen, medan 10A mätning går via en separat icke avsäkrad ingång.
Multimetern ska vara avsäkrad på 10A om det är vad som står på framsidan att den ska klara av, brukar sitta en rörsäkring under ett litet lock på baksidan.
(Generellt för 99kronors multimetrar modell clas ohlson/teknikmagasinet/rusta/jula m.fl.)
Generellt brukar billiga multimetrar i bästa fall ha säkring till den vanliga volt/ohm/0-200mA-anslutningen, medan 10A mätning går via en separat icke avsäkrad ingång.
Mäter man Ampere eller volt eller MA i ett batteri? och hur ser man hur mkt generatorn laddar?