3859
Sök

Dånande ljud i kupèn och skrammel motor/växellåda? audi A4 1,8TQ 2005

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Tjena.

Har blivit nå riktigt skumt ljud nu.

Började för någon vecka sedan med att när man gasade på rätt mycket så skorrade det från framvagnen. gissade då på att det kanske var en drivknut som var dålig.

Sen en dag när jag backade, stannade & skulle lägga i växeln så kom nästa ljud pang sådär från 0 till 100 på ett ögonblick, sen dånade det i hela kupèn riktigt mycket oxå, Var till audi och dom testade att provköra lite & även farsan gjorde det och dom var helt 100 på att avgassystemet låg emot karossen.

Har kollat allt med det sitter som berg och ligger inte emot någonstans.

Men nu sen en vecka ungefär är det ett extra ljud som tillkommit, svårt att förklara men det låter som om något som ska snurra sitter löst, det dånar & skramlar fast inte konstant utan det kan gå allt från en till 10 sekunder imellan ljuden och det skramlande ljudet kommer helt i otakt, så det verkar inte vara något som åker med hela tiden för då skulle det väll skramla med jämna mellanrum eller hur jag ska säga?

Hissade upp bilen fram och lyssnade och det kommer från neredelen av motorn/växellådan. TROR jag låter som att det kommer därifrån.

Låter även när man står på tomgång eller om man frikopplar i fart, så det kan ju inte vara nå med drivningen?

Vet inte vad som snurrar/rörsig när bilen står stilla på tomgång?

Någon som kan hjälpa mig med att finna felet? eller någon som haft nå liknande?

Är riktigt jobbigt och vet inte om man vågar köra så mycket med bilen eftersom det blir värre och värre med tiden. vill inte veta vad som händer härnäst.

Bilen går ju som den ska när man gasar på och så men ibland när man släpper upp kopplingen när man växlat så dunkar det till lite typ, mest på 1:an till 2:an.

Vad kan detta vara? så jäkla svårt att beskriva ljuden men jag hoppas någon kanske kan veta något som kan vara till hjälp?

273 Inlägg
1 december 2010
Urtrampningslager, kanske? Vild gissning från min sida smile

1 Inlägg
2 december 2010
Urtrampningslagret är det garanterat inte ! För det låter inte på de viset, utan bara när man släpper upp kopplingen när man ska köra iväg. Låter ju inte på tomgången.

Låter jätte konstigt Johan, men om du lämnar in bilen på Audi borde dem ju hitta felet?
Jag skulle vara livrädd att köra med såna ljud. Mycket skumt.

Lycka till ! smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
nej visst. pappa gissade oxå på urtrampningslagret, men det brukar mera vara ett visslande ljud.

MEN HÖR & HÄPNA!!!

Vart så sur på ljudet i går när jag åkte från en kompis hus och han ca 100 meter långa infart är så guppig att man knappt kan gå där. drog på som fan över vägen så det hoppade & small i hela bilen och skapligt förvånad man vart när man kom ut på stora vägen. helt knäpp tyst. inger skrammel eller dånande. håller i sig fortfarande i dag så jag vette fan va det kan ha varit. har ju låtit illa ett par veckor nu. något som fastnat under kanske eller något som satt löst och ramlade av kanske?? haha.

Skitsamma. fungerar nu och det är riktigt skönt. tycker tillochmed att den går riktigt mycket bättre.
Allt går så lätt och smidig och den svarar på gasen snabbt som fan haha. vet inte alls hur det kan vara så men den självläkte tydligen tongue

.......
2 655 Inlägg
2 december 2010
var försiktig me den där lådan du tongue. innehållet är delvis skit, har åt en kund plockat ner en sån där låda på en exakt likadan bil som din för den lät och växlarna började hoppa ur mer o mer till slut så fick man hålla i spaken hela tiden, de är plastgafflar inne i lådorna som går sönder och de var inte så billigt att lämna in för att laga tongue.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
beemern skrev:
var försiktig me den där lådan du tongue. innehållet är delvis skit, har åt en kund plockat ner en sån där låda på en exakt likadan bil som din för den lät och växlarna började hoppa ur mer o mer till slut så fick man hålla i spaken hela tiden, de är plastgafflar inne i lådorna som går sönder och de var inte så billigt att lämna in för att laga tongue.

fy fan, hoppas det inte händer tongue fast våra växlar har inte hoppat ur någon gång än iallafall tongue

Sök