3017
Sök

Skillnad om man slipar ner en B230F Vev

46 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#1
Tjenaa!! smile


Jag håller på renoverar en B230F undrar om de gör nån skillnad om man slipar ner veven nått?

Blir de bättre komp eller vad händer?hmm

Mvh Jens H

10 287 Inlägg
2 december 2010
#2
Excenterslipa eller yxslipa? Vad är du ute efter?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

46 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Excenterslipa eller yxslipa? Vad är du ute efter?

/Göran

Jag vet inte va en som snackade om man kunde slipa ner veven!?

1 758 Inlägg
2 december 2010
#4
Då gör man i regel något av de två alternativ Sharky nämnde: excenterslipar eller "yxslipar".

Excenterslipar gör man på vevstakstapparna för att öka slaglängden.
Yxslipa gör man på motvikterna (man slipar dom som eggen på en yxa), för att minska friktionen. Som "bieffekt" blir veven förstås lättare också!

46 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#5
schnauz skrev:
Då gör man i regel något av de två alternativ Sharky nämnde: excenterslipar eller "yxslipar".

Excenterslipar gör man på vevstakstapparna för att öka slaglängden.
Yxslipa gör man på motvikterna (man slipar dom som eggen på en yxa), för att minska friktionen. Som "bieffekt" blir veven förstås lättare också!

Är det nån vits att yxslipa?? roll


/Jens

1 534 Inlägg
2 december 2010
#6
Vite740 skrev:
schnauz skrev:
Då gör man i regel något av de två alternativ Sharky nämnde: excenterslipar eller "yxslipar".

Excenterslipar gör man på vevstakstapparna för att öka slaglängden.
Yxslipa gör man på motvikterna (man slipar dom som eggen på en yxa), för att minska friktionen. Som "bieffekt" blir veven förstås lättare också!

Är det nån vits att yxslipa?? roll


/Jens

Gör man vevaxeln lättare borde ju det bli bättre gasrespons eftersom massan kan komma upp i varv fortare


46 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#7
Iam2fast4U skrev:
Vite740 skrev:
schnauz skrev:
Då gör man i regel något av de två alternativ Sharky nämnde: excenterslipar eller "yxslipar".

Excenterslipar gör man på vevstakstapparna för att öka slaglängden.
Yxslipa gör man på motvikterna (man slipar dom som eggen på en yxa), för att minska friktionen. Som "bieffekt" blir veven förstås lättare också!

Är det nån vits att yxslipa?? roll


/Jens

Gör man vevaxeln lättare borde ju det bli bättre gasrespons eftersom massan kan komma upp i varv fortare

De dära yxslipningen är det ( vikterna på veven då eller? )

/Jens

1 758 Inlägg
2 december 2010
#8
Oslipad Volvo B230-vev:
http://www.sambilmode.se/products/images/Begagnat/Vev%20B230.jpg
Yxslipad dito:
http://www.josp.se/Motorarbeten/ma-%284%29.jpg

46 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#9

Aha okej! Tack så mycket för hjälpen å svaren! smile


Sök