Då gör man i regel något av de två alternativ Sharky nämnde: excenterslipar eller "yxslipar".
Excenterslipar gör man på vevstakstapparna för att öka slaglängden. Yxslipa gör man på motvikterna (man slipar dom som eggen på en yxa), för att minska friktionen. Som "bieffekt" blir veven förstås lättare också!
Då gör man i regel något av de två alternativ Sharky nämnde: excenterslipar eller "yxslipar".
Excenterslipar gör man på vevstakstapparna för att öka slaglängden. Yxslipa gör man på motvikterna (man slipar dom som eggen på en yxa), för att minska friktionen. Som "bieffekt" blir veven förstås lättare också!
Då gör man i regel något av de två alternativ Sharky nämnde: excenterslipar eller "yxslipar".
Excenterslipar gör man på vevstakstapparna för att öka slaglängden. Yxslipa gör man på motvikterna (man slipar dom som eggen på en yxa), för att minska friktionen. Som "bieffekt" blir veven förstås lättare också!
Är det nån vits att yxslipa??
/Jens
Gör man vevaxeln lättare borde ju det bli bättre gasrespons eftersom massan kan komma upp i varv fortare
Då gör man i regel något av de två alternativ Sharky nämnde: excenterslipar eller "yxslipar".
Excenterslipar gör man på vevstakstapparna för att öka slaglängden. Yxslipa gör man på motvikterna (man slipar dom som eggen på en yxa), för att minska friktionen. Som "bieffekt" blir veven förstås lättare också!
Är det nån vits att yxslipa??
/Jens
Gör man vevaxeln lättare borde ju det bli bättre gasrespons eftersom massan kan komma upp i varv fortare
De dära yxslipningen är det ( vikterna på veven då eller? )