4222
Sök

Batterier.. hur många, vilka, och varför?

505 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#1
Tja , sitter och planerar lite inför kommande ljudbygge.
Tanken var att det skulle dragit igång i vinter, men pga olika anledningar kommer det att ske vid ett senare tillfälle.
Drar först planerna så ni får koll på läget..

Just nu sitter det i bilen:
Spl dynamics bas 1000w
sinus live monoblock 1500w
UR5i kitsystem fram
4x80w blaupunkt steg

Detta ska då kompletteras med följande produkter i skriven prioriterad ordning:
2x100w slutsteg (ska driva UR5i, som ska upp på instrumentpanelen)
Dynamat (ganska ointressant)
4x 6.5" midbasar (ska monteras dubbelt i framdörrarna, kommer drivas med blaupunkt tills vidare)
Säkringsblock/distrubutionsblock av model stor
Batterier ?! (i förberedande syfte)
4x100w slutsteg (ska ersätta blaupunkt 4x80w)
Monoblock av modell stor, vet inte vad det blir men det går väl i banorna runt ett SPl ice 3500d (iallafall någonstans runt den effektklassen.

Allting kommer dock inte att ske samtidigt och monoblocket är absolut lägsta prio.
Om jag inte fyndar på blocket eller liknande, begagnat är alltid en möjlighet..

Iallafall, till min fråga då.  kollade på yellowtop 55ah samt 75ah..
Vilket väljer man, kommer antagligen bli 2st där bak (troligtvis, kanske börjar med ett)
Men ska jag matcha det med de som just nu sitter i bilen, som nog är på 55ah?

Min fråga är väl såhär: finns det några svar förutom "störst är bäst?"

Tack för att ni tar er tid!
Mvh Kristoffersson

2 914 Inlägg
15 december 2010
#2
destå mer batterier, ju bättre, givetvis. tongue
ska du sätta in ett SPL DYNAMICS ICE 3500D så behövs säkert minst 3 batterier,
du behöver inte YT, Running bull eller liknande, (givetvis så är dom bättre, men jag skulle hellre köpa fler typ tudor tecnica eller liknande),

dom steg du har nu kommer 1 batteri fram och ett bak vara precis på snudden till att klara sig. tongue

Motborgare
1 099 Inlägg
15 december 2010
#3
kristoffersson skrev:
Min fråga är väl såhär: finns det några svar förutom "störst är bäst?"

Störst startström är bäst. Det betyder att batteriet har låg inre motstånd och kan leverera mycket höga
inrush-strömmar till förstärkaren vid transienter. Och det är ju precis därför du vill ha ett buffertbatteri.

-- K

505 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#4
Jag vet att jag har för lite med ström nu.. men jag har haft jobb till och från och då får man välja lite vart man ska lägga pengarna smile

Ska även uppgradera kablarna fram i bilen till 50mm2. så det är ju en början..

Men jag frågar som sagt för att jag inte vet. vissa säger man ska ha dyra YT eller RB.. andra säger helt annat..

Man blir lätt förvirrad ibland tongue

Gladen Audio
2 388 Inlägg
16 december 2010
#5
kristoffersson skrev:
Jag vet att jag har för lite med ström nu.. men jag har haft jobb till och från och då får man välja lite vart man ska lägga pengarna smile

Ska även uppgradera kablarna fram i bilen till 50mm2. så det är ju en början..

Men jag frågar som sagt för att jag inte vet. vissa säger man ska ha dyra YT eller RB.. andra säger helt annat..

Man blir lätt förvirrad ibland tongue

Tudor HighTech funkar bra dem med till normala användare och onormala som Extrakim :-) , jag själv kommer använda Banner Running Bull i nästa tävlingsbil, tre 95ah bak och ett 70ah fram och effekten kommer nog hamna runt 6kw totalt, men jag spelar inte så högt när ja kör precis, hade klarat mig med org batteri då, utan det är mest vid tävlingar det kommer höjas upp en stund.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

505 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#6
Frippe_L skrev:
kristoffersson skrev:
Jag vet att jag har för lite med ström nu.. men jag har haft jobb till och från och då får man välja lite vart man ska lägga pengarna smile

Ska även uppgradera kablarna fram i bilen till 50mm2. så det är ju en början..

Men jag frågar som sagt för att jag inte vet. vissa säger man ska ha dyra YT eller RB.. andra säger helt annat..

Man blir lätt förvirrad ibland tongue

Tudor HighTech funkar bra dem med till normala användare och onormala som Extrakim :-) , jag själv kommer använda Banner Running Bull i nästa tävlingsbil, tre 95ah bak och ett 70ah fram och effekten kommer nog hamna runt 6kw totalt, men jag spelar inte så högt när ja kör precis, hade klarat mig med org batteri då, utan det är mest vid tävlingar det kommer höjas upp en stund.

Aha okej, tack för bra svar! smile

Jag gillar att lyssna på hög musik när jag kör. dock så kommer det nog bli jobbigt efter uppdateringen då det kommer bli både högre och mer bas ( när det är klart ).

Men man kan alltså blanda ah fram och bak då? smile 
mitt kommer ju inte landa över 3kw rms iallafall ..

Motborgare
1 099 Inlägg
16 december 2010
#7
Så länge du underhållsladdar batterierna, så är det inga större problem med att blanda.
Dock är det bra att separera batterierna när du laddar med en "intelligent" laddare. Denna känner av laddningsgraden på batteriet och ändrar tillförd spänning som en funktion av detta. Har du flera batterier med varierande laddningsgrad inkopplad parallelt, så kan inte laddaren avgöra laddningsgraden. Speciellt om du använder batterier med olika kemityper, som att blanda AGM och vanliga blyackar, så kan det förkorta livslängen på batterierna.

-- K

Gladen Audio
2 388 Inlägg
16 december 2010
#8
Kavli skrev:
Så länge du underhållsladdar batterierna, så är det inga större problem med att blanda.
Dock är det bra att separera batterierna när du laddar med en "intelligent" laddare. Denna känner av laddningsgraden på batteriet och ändrar tillförd spänning som en funktion av detta. Har du flera batterier med varierande laddningsgrad inkopplad parallelt, så kan inte laddaren avgöra laddningsgraden. Speciellt om du använder batterier med olika kemityper, som att blanda AGM och vanliga blyackar, så kan det förkorta livslängen på batterierna.

-- K

Detta gör jag ganska ofta särskilt nu på vintern, tar bort laddkabeln till bakre batterierna och laddar det främre endast, sen laddar dem bakre separat när det främre är fulladdat.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Gladen Audio
2 388 Inlägg
16 december 2010
#9
kristoffersson skrev:
Frippe_L skrev:
kristoffersson skrev:
Jag vet att jag har för lite med ström nu.. men jag har haft jobb till och från och då får man välja lite vart man ska lägga pengarna smile

Ska även uppgradera kablarna fram i bilen till 50mm2. så det är ju en början..

Men jag frågar som sagt för att jag inte vet. vissa säger man ska ha dyra YT eller RB.. andra säger helt annat..

Man blir lätt förvirrad ibland tongue

Tudor HighTech funkar bra dem med till normala användare och onormala som Extrakim :-) , jag själv kommer använda Banner Running Bull i nästa tävlingsbil, tre 95ah bak och ett 70ah fram och effekten kommer nog hamna runt 6kw totalt, men jag spelar inte så högt när ja kör precis, hade klarat mig med org batteri då, utan det är mest vid tävlingar det kommer höjas upp en stund.

Aha okej, tack för bra svar! smile

Jag gillar att lyssna på hög musik när jag kör. dock så kommer det nog bli jobbigt efter uppdateringen då det kommer bli både högre och mer bas ( när det är klart ).

Men man kan alltså blanda ah fram och bak då? smile 
mitt kommer ju inte landa över 3kw rms iallafall ..

med org batteri och 800w lirar jag 144,5dB  vid 42hz med musik så jag menade "högre än det" behöver jag inte spela när jag kör, det räcker mer än väl för hörselskador.

Jag får inte plats med 95ah fram så ja kör med 70ah där, se kavlis svar för mer ingående svar.
Senast redigerat av Frippe_L (16 december 2010)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

505 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#10
Aha okej, tack för svaren!

Så man underhållsladdar  mest för att batterierna ska hålla sig friska?

Motborgare
1 099 Inlägg
16 december 2010
#11
kristoffersson skrev:
Aha okej, tack för svaren!

Så man underhållsladdar  mest för att batterierna ska hålla sig friska?

Ja.

-- K

505 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#12
Okej perfekt!  Jag bugar och bockar för svaren !


Sök