3753
Sök

Vad fan ska man utbilda sig till?

129 Inlägg
21 december 2010
Fellow skrev:
Har en fråga som kanske inte har att göra med "vad man ska utbilda sig till" men yrkesvalsfråga iaf.
Förmodligen om 1 månad blir jag utförsäkrad från kassan och tvingas bli arbetssökande.

Så har kikat på två jobb, ena som bilförsäljare och det andra som säljare på MediaMarkt.
Det jag undrar är har någon erfarenhet av av någon av dessa jobb? Är idag industrimontör sedan studenten som jag gick teknisk linje med inriktning IT/Data så har inga tidigare "sälj" kunskaper förutom att jag kan prata rätt bra och med fördel för MediaMarkt så är jag tekniskt lagd och intresserad i alla de områdena.

Behöver verkligen hjälp då jag inte vet vad jag göra just nu.

Inte för jag har några större erfarenheter av detta. Jag håller just nu på att utbilda mig med inriktningen företag/ekonomi med några sälj-kurser. Har fixat praktikplats på AutoPartner här i Linköping som är återförsäljare för Bmw, Mini och Citroen. Jag har alltid varit intresserad av bilar och siffror. Lite beroende på vad jag tycker om praktiken så ska jag försöka jobb där. Det känns som att vara min bransch och jag har även en del kunskaper som jag tror behövs.

Vad gäller för dig så kanske MediaMarkt känns lite "naturligare"? Men du kanske känner någon på bilfirma eller liknande som du kan kontakta och prata med. Men om var dig skulle jag prioritera MediaMarkt då du kanske har mer kunskaper inom ämnet. Inte för jag säger att du är inkompetent inom bilbranchen men att du gått IT/Data utbildning, hoppas inte det misstolkas.
--
Robin Watz

1 581 Inlägg
21 december 2010
Tar inte illa åt mig. Vet att jag är bättre lämpad för ett jobb på Media Markt:)
Tackar för svaret!
Någon som arbetat på Media markt eller känner någon som arbetar på Media markt o kan säga om det är skit eller fint? Media Markt har iaf inte provisionsbaserad lön som elgiganten o de andra har.

Gött mos
1 096 Inlägg
22 december 2010
Fellow skrev:
Tar inte illa åt mig. Vet att jag är bättre lämpad för ett jobb på Media Markt:)
Tackar för svaret!
Någon som arbetat på Media markt eller känner någon som arbetar på Media markt o kan säga om det är skit eller fint? Media Markt har iaf inte provisionsbaserad lön som elgiganten o de andra har.

Det är inte illa att ha provisionsbaserad lön. Jag har en del vänner som arbetar på el giganten och liknande. Den fasta lönen är helt okey och enligt avtal, och engagerar man sig lite och är duktig på att tillgodose kundens behov(alltså inte försöka sälja för säljandets skull) så kan det bli en hel del pengar.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

1 581 Inlägg
22 december 2010
Nitrometanskada skrev:
Det är inte illa att ha provisionsbaserad lön. Jag har en del vänner som arbetar på el giganten och liknande. Den fasta lönen är helt okey och enligt avtal, och engagerar man sig lite och är duktig på att tillgodose kundens behov(alltså inte försöka sälja för säljandets skull) så kan det bli en hel del pengar.

Jag anser att det är skit. Jag vill inte pracka på en kund en vara för att jag ska få lön. Jag vill göra en behovsanalys med hänsyn till kundens plånbok och inte min egen. Bara att lyssna när man står på elgiganten och dem försöker pracka på en försäkring som man ändå redan har på hemförsäkringen om man nu är "smart" då denna försäkring är provisionsbaserad. Har läst mkt skit om att jobba på elgiganten så det är verkligen andrahandsvalet jämtemot Media Markt men jag är i behov av ett nytt jobb då jag inte kan jobba mer än 50% på mitt nuvarande jobb.
Har alldeles för hög moral för att lura på en person en produkt som inte tillfredsställer denne.
Senast redigerat av Fellow (22 december 2010)

Gött mos
1 096 Inlägg
22 december 2010
Fellow skrev:
Nitrometanskada skrev:

Jag anser att det är skit. Jag vill inte pracka på en kund en vara för att jag ska få lön. Jag vill göra en behovsanalys med hänsyn till kundens plånbok och inte min egen. Bara att lyssna när man står på elgiganten och dem försöker pracka på en försäkring som man ändå redan har på hemförsäkringen om man nu är "smart" då denna försäkring är provisionsbaserad. Har läst mkt skit om att jobba på elgiganten så det är verkligen andrahandsvalet jämtemot Media Markt men jag är i behov av ett nytt jobb då jag inte kan jobba mer än 50% på mitt nuvarande jobb.
Har alldeles för hög moral för att lura på en person en produkt som inte tillfredsställer denne.

Jag tyckte jag poängterade att man inte ska sälja för säljandets skull..?

1 581 Inlägg
22 december 2010
Nitrometanskada skrev:
Fellow skrev:
Nitrometanskada skrev:

Jo det gjorde du men jag vill inte ens känna att jag ska annat än tillgodose kundens behov och inte mitt eget om du förstår:)

Gött mos
1 096 Inlägg
22 december 2010
Fellow skrev:
Nitrometanskada skrev:
Fellow skrev:

Jo det gjorde du men jag vill inte ens känna att jag ska annat än tillgodose kundens behov och inte mitt eget om du förstår:)

Jag förstår och det var precis vad jag skrev.. jag kanske var otydlig. Håller med dig i allt du skrev. Plus att jag tycker provisionslön är bra, att lyckas bra med provisionen ska ju betyda att man är duktig på att hitta rätt lösningar åt sin kund och inte att man är bra på att sälja på kunden något den inte har behov av.

956 Inlägg
22 december 2010
loudness skrev:
va jag märkt så skriker folk efter kyltekniker och ventilationstekniker med ovk-cert, har man de är man guld värd:D

En fråga. Vad sysslar kyltekniker med på vintern?

Gött mos
1 096 Inlägg
22 december 2010
Glader9991 skrev:
loudness skrev:
va jag märkt så skriker folk efter kyltekniker och ventilationstekniker med ovk-cert, har man de är man guld värd:D

En fråga. Vad sysslar kyltekniker med på vintern?

Kyl och frys anläggningar kan gå isönder även på vintern. Jag är bagare o konditor, vi arbetar mycket med kyl o frys. Och det är precis som loudness skriver. Har lärt känna en kyltekniker, hans kunskap går inte att köpa för pengar, han är värd sin vikt i guld.

1 581 Inlägg
22 december 2010
Vad sysslar en kyltekniker med? Är det installation? Hur pass "tungt" arbete är det?

Gött mos
1 096 Inlägg
22 december 2010
Fellow skrev:
Vad sysslar en kyltekniker med? Är det installation? Hur pass "tungt" arbete är det?

Installation, service och underhåll och reparationer. Hur tungt det är är nog väldigt varierande, det finns ju kylaragg och kompressorer i olika storlekar. Men det är nog tidvis rättså tungt, men framförallt är det mycket tekniskt.. mycket fysik, mycket egna analyser och felsökningar.

Sen får man nog va bra på att "ta folk" också, lite terapeutisk sådär för när ens hjälp behövs då är många tusenlappar i fara i frysarna och det kan få den mest stabila chef ur balans wink

1 581 Inlägg
22 december 2010
Nitrometanskada skrev:
Fellow skrev:

Installation, service och underhåll och reparationer. Hur tungt det är är nog väldigt varierande, det finns ju kylaragg och kompressorer i olika storlekar. Men det är nog tidvis rättså tungt, men framförallt är det mycket tekniskt.. mycket fysik, mycket egna analyser och felsökningar.

Sen får man nog va bra på att "ta folk" också, lite terapeutisk sådär för när ens hjälp behövs då är många tusenlappar i fara i frysarna och det kan få den mest stabila chef ur balans wink

Okej, ja kanske skulle skrivit fysiskt tungt:) Har en whiplashskada så belastning av rygg, axlar o nacke samt lyft över axlar är ingenting jag direkt klarar i större utsträckning. Eftersom jag hade planer på att bli polis eller billackerare så är det borta så behöver hittat ett nytt yrke att utbilda mig till när allt har ordnat upp sig.

Gött mos
1 096 Inlägg
22 december 2010
Fellow skrev:
Nitrometanskada skrev:
Fellow skrev:

Okej, ja kanske skulle skrivit fysiskt tungt:) Har en whiplashskada så belastning av rygg, axlar o nacke samt lyft över axlar är ingenting jag direkt klarar i större utsträckning. Eftersom jag hade planer på att bli polis eller billackerare så är det borta så behöver hittat ett nytt yrke att utbilda mig till när allt har ordnat upp sig.

Okey tråkigt o höra hmm Ja då är det kanske inte så lämpligt då, är ju en del kompressorer och kylar agg bl.a. som behöver bäras vid installation och reparationer..
Okey, jadu svårt de där..

Lång & Smal!
462 Inlägg
24 december 2010
LordLife skrev:
s12 skrev:
Till personbils mekaniker kanske ? , när man har den utbildningen så lär man få jobb inom de yrket neutral

har jag inte märkt. Skit svårt att komma in. Alla vill ha någon med erfarenhet. Och hur ska man kunna få det om man inte får jobb?

Håller verkligen med dig!

//Henrik Johansson

huh?
10 427 Inlägg
24 december 2010
RallyHenrik85 skrev:
LordLife skrev:
s12 skrev:
Till personbils mekaniker kanske ? , när man har den utbildningen så lär man få jobb inom de yrket neutral

har jag inte märkt. Skit svårt att komma in. Alla vill ha någon med erfarenhet. Och hur ska man kunna få det om man inte får jobb?

Håller verkligen med dig!

Så är det nästan inom "alla" yrkesgrupper. Värdelöst wink

Sök