3411
Sök

Volvo 240 glt 90:a (bromskretst ur funktion?)

27 december 2010
Trådstartare
#1
Hej!
igår kväll när jag bytte bakbromsarna på 240:n så tändes den röda lampan med ett utropstecken på när jag var färdig, och jag kollade i instruktionsboken å där står de bromskrets urfunktion? och jag kollade bromsvätskan å den var lite grumlig så jag bytte på alla hjul förutom vänster bak för nipplen gick åt helvete tongue haha men lampan lyser fostfarande, har provat att rycka minuspolen å nolla men funkar inte:(
vad kan detta vara ?

Mvh:Ted

184 Inlägg
27 december 2010
#2
den brukar väll bara lysa när bromsen tar väldigt långt ner? prova lufta bromsarna mer tills dom tar riktigt bra:)

27 december 2010
Trådstartare
#3
jag har ju luftat och bytt bromsvätskan ju tongue och pedalen tar som vanligt och blir stum:S

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 december 2010
#4
Hade samma problem med min 240 efter att jag bytt alla ok, cylinder etc. Luftade som en tok men blev inge bättre. Lämna in på verkstad och dom lufta och bromsen blev då riktigt bra, aningen bättre än jag redan fått den...

Men lampan lyste likt förbannat, den kan haka upp sig om det blir för ojämnt tryck i kretsarna och då är det bara att rycka ur sladden.

Åk en bit och håll koll på vätskenivån, håller den sig på samma nivå så är det ingen fara, men sjunker det så är det ju troligen en läcka som givaren då känner av.


679 Inlägg
27 december 2010
#5
Skulle köra en sväng så allt kommer igång ordentligt, har fått göra så med några av mina bilar

27 december 2010
Trådstartare
#6
Bensinskallen skrev:
Hade samma problem med min 240 efter att jag bytt alla ok, cylinder etc. Luftade som en tok men blev inge bättre. Lämna in på verkstad och dom lufta och bromsen blev då riktigt bra, aningen bättre än jag redan fått den...

Men lampan lyste likt förbannat, den kan haka upp sig om det blir för ojämnt tryck i kretsarna och då är det bara att rycka ur sladden.

Åk en bit och håll koll på vätskenivån, håller den sig på samma nivå så är det ingen fara, men sjunker det så är det ju troligen en läcka som givaren då känner av.

ja bromsvätskan håller sig på samma nivå så de e ingaproblem:P men de finns ju nån jävla ventil me lästa jag som kan ha hakat upp sig, tänkte kolla på de imorn tongue

27 december 2010
Trådstartare
#7
Bompeman skrev:
Skulle köra en sväng så allt kommer igång ordentligt, har fått göra så med några av mina bilar

har varit ute å kört tongue hjälper ju inte sad

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 december 2010
#8
volvo_940R skrev:
Bensinskallen skrev:
Hade samma problem med min 240 efter att jag bytt alla ok, cylinder etc. Luftade som en tok men blev inge bättre. Lämna in på verkstad och dom lufta och bromsen blev då riktigt bra, aningen bättre än jag redan fått den...

Men lampan lyste likt förbannat, den kan haka upp sig om det blir för ojämnt tryck i kretsarna och då är det bara att rycka ur sladden.

Åk en bit och håll koll på vätskenivån, håller den sig på samma nivå så är det ingen fara, men sjunker det så är det ju troligen en läcka som givaren då känner av.

ja bromsvätskan håller sig på samma nivå så de e ingaproblem:P men de finns ju nån jävla ventil me lästa jag som kan ha hakat upp sig, tänkte kolla på de imorn tongue

Ja det är den "givaren".

Sitter en bit ner under bromscylindern, en liten klump där alla rör går igenom.


184 Inlägg
27 december 2010
#9
jag har fått göra som så att jag har fått starta motorn o lufta bromsarna samtidigt. brukar funka

27 december 2010
Trådstartare
#10
okej tack för hjälpen ska kolla på de imorn å se vad som händer wink

29 december 2010
Trådstartare
#11
har fått bytt det ena ok:et vänster bak för de bröt av gängtappen i hålet å min flickvänns pappa köpte ett begangnat till mig så nu har jag satt på de å luftat alla hjulen och bytt bromsvätska å kollat givaren men allt verkar bra ? :S men lampan lyser fan fortfarande:( fattar inte va f-n de kan vara ? :S

1 020 Inlägg
30 december 2010
#12
har du luftat i rätt ordning ? brukar börja med det som är längst bort från huvudbromscylindern
hur luftar du med pedalen eller sug/tryck?
kan vara huvudbromscylindern som ej fungerar som den ska.
fick samma på min 142a var huvudbromcylindern som ej pumpade vätska ur ena utgången.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
30 december 2010
#13
du kan lufta dig trött

nu var det länge sen men minns jag inte fel så måste man meka ur själva givaren för att återställa den
testa att montera ur givaren och bromsa en gång och montera givaren
så ska lampan vara släckt
tror jag själv aldrig behövt göra så
eller så sket man helt enkelt i att lampan lös
ung och dum som man var smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök