4005
Sök

Tjäna något på sinter med original tryckplatta? Samt problem med volvo m90 låda.

11 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#1
Som frågan lyder, kommer det palla så mycket mer med en sinter om man kör med original tryckplatta eller är det helt förjäves?

Vet att dom flesta vill säga att man ska köpa en kralligare tryckplatta men vill försöka hålla kostnaderna nere och en sinter kostar ju mindre än hälften av vad en kralligare platta kostar

Tanken är att bilen tillslut kommer ha ca 250-300hk och det gäller då en volvo 4cyl turbo så är ju inget överdrivet vrid.

Vad tror dom som kan eller är det någon som prövat?

Mitt andra problem är då med min m90, svetsade stoppringen eftersom den glidit iväg och satte ihop lådan igen och fyllde i motorolja och allt var frid och fröjd. körde med bilen ca 4km och det funkade men sen började det gå trögt i lådan och det började skörra när man växla och det kändes som att det var en växel som låg halft i hela tiden eller hur man kan beskriva det.

I samma veva så monterade jag en ny koppling från biltema som slirade det första den gjorde och den ville inte alls hålla i som den gamla kopplingen innan den var slut.

Rev då ner lådan och tog isär den igen men kunde inte hitta något fel och satte ihop lådan igen. Tog också ner kopplingen och kollade men såg inget fel så jag prövade att sätta ihop den med den förra tryckplattan.

Monterade sedan allt och fyllde i ny olja och ut och körde. Samma sak igen att den funkade bra att kort tag men sen började bli välldigt svårväxlad och skum.

Då prövade jag att byta till atf olja istället och felet var kvar men det blev lättare att växla och "symptomen" var kvar men inte alls lika illa.

Tyckte då att jag kunde köra med bilen och gjorde det ca 10mil men sen när jag skulle på motorvägen en dag så gasade jag upp i fart och när jag skulle växla så låste sig kopplingen i fyllt nertryckt läge.
När jag fått upp bilen på lyft så såg jag att slavcylindern hade gått så långt ut att packningen hamnat utanför cylindern och påväg igen hade den kilats fast så att den fastnade i fult uttryck läge.

Fixade detta och inget verkade fel men när jag skulle provköra så hade ett nytt ljud uppkommit som var när man slirade så verkade kopplingen skum igen.

Rev ner lådan ytterligare en gång och då visade det sig att ena sidan av lamellen hade släppt helt så den låg löst.

Där gav jag upp och hängde upp en m47a för att kunna köra tongue

Har någon varit med om detta och kan allt kopplas ihop eller är det bara ett enda stort sammanträffande?
Vad tror ni?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 juni 2010
#2
känns som du  nästan stoppat ett shims eller liknande fel i lådan, och med koppling kan man inte riktigt svara på, tror INTE det är för att de är en biltema koppling...

sen tjänar du nog inte så mkt på att bara stoppa sinter på vanlig halvt sliten tryckplatta, kör hellre orglamell på saab turbo platta eller sachs 712 platta

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

11 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#3
Grejen är ju att jag inte tog bort några shims utan bara några drev och känns inte som det kan vara fel just där samt att varför funkar det bra i början sen blir konstig? :S

Vill inte heller tro att det är pga just att det skulle vara biltemas koppling men den skillde sig lite från den som satt där innan.

Skulle gärna köra -712 platta men kostar ju minst 3000kr och ville gärna slippa lägga ut så mycket.
Men har aldrig hört att man kan köra med saab platta? måste man svarva om och shimsa eller är det bolt-on?

535 Inlägg
1 januari 2011
#4
Hur gick det?



Sök