KHRacing skrev:
Kan tillägga te Görans perfekta text..
att en el-motor som skall producera så mkt övertryck att det ger märkbar effekt,,,
drar mera ström än den ger i effekt.
Allting har en motkraft, alltid lika stor.
Trycker du på ett häftstift med din tumme mot en vägg med 100Newton så utövar häftstiftet en lika stor kraft tillbaka.
(Det är det som gör ont).
Det finns ingenting som kan skapa mer kraft än vad det förbrukar.
Visst kan man tycka att en fläkt borde ge bra effekt, men om man jämför lite snabbt med en turbo, som den då ska motsvara.
En turbo håller uppemot 200 000 varv i minuten vid fullt flås.
I texten till ovanstående fläkt står det att den håller 20 000 varv.
Om vi antar att båda är lika stora, så är det ju bara en tiondel av varvet, och då finns bara en tiondel av effektökningen tillgänglig.
Dvs istället för (exempelvis) 1 bar snackar vi 0,1bar.
Men, till skillnad från turbon som utnyttjar avgaserna, vilka bara är outnyttjad effekt, så kräver fläkten att ström genereras någonstans ifrån.
Det kräver ström från batteri och generator, vilka då belastas hårdare, motsvarande uttag som effektökningen blev, på ett ungefär.
Så i slutändan har man ingen nytta alls av fläkten.
Det är bara turbo som fungerar.
Även kompressor stjäl ju effekt för att skapa effekt, även om förhållandet är bättre där.