3772
Sök

Audi A4 1,8t kokar

8 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#1
Som rubriken antyder så går min audi a4 1,8t -96 upp i temp direkt när man startar den, den kommer alltså upp i ungefär 110 grader relativt snabbt då den innan har stannat på 90.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med detta då jag håller på att bli galen på bilhelvetet.

371 Inlägg
3 januari 2011
#2
Då är frågan. Kokar den eller har du en defekt tempgivare?
Om du hör att den kokar så är det dags att byta termostat på kärran.


583 Inlägg
3 januari 2011
#3
Vad har du själv testat att diagnostisera?

Har du testat termostaten?
Några felkoder eller tända lampor i instrumentpanelen?
Tagit titt på kylarvättskans fryspunkt & nivå?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

296 Inlägg
3 januari 2011
#4
låter nästan som om den har frusit?

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

Administratör
2 980 Inlägg
3 januari 2011
#5
Skoveln till vattenpumpen lossnar ju på den modellen men som nån frågade innan hur fort går det?

En kopp av den svarta såsen...

8 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#6
Bilen går upp i temp efter tio min, och då är det -tio ute så bilen är ju verkligen kall när jag startar den.
Jag hade inga problem med bilen då det var -34 ute och glykolen är helt okej.
När jag öppnar huven så hör jag att det kokar så det är inte bara mätaren som har gett upp, efter en stund så tänds lampan att den är för varm men detta tar en stund.
Ni tror alltså att det är termostaten som är trasig? hur byter man då den?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
3 januari 2011
#7
Goffen skrev:
Skoveln till vattenpumpen lossnar ju på den modellen men som nån frågade innan hur fort går det?

När den lossnar slutar pumpen att pumpa direkt och låter onekligen som att just detta är Ts problem. Tempen går upp direkt efter termostaten öppnat efterom det inte finns någon cirkulation.
Senast redigerat av hotrodder (3 januari 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

8 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#8
hotrodder skrev:
Goffen skrev:
Skoveln till vattenpumpen lossnar ju på den modellen men som nån frågade innan hur fort går det?

När den lossnar slutar pumpen att pumpa direkt och låter onekligen som att just detta är Ts problem. Tempen går upp direkt efter termostaten öppnat efterom det inte finns någon cirkulation.

är det då att byta hela pumpen eller?

1 488 Inlägg
3 januari 2011
#9
Brukar väl rekommenderas att byta kamrem i samma veva också om det inte är gjort

8 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#10
Jag har endast ägt bilen i två månader och enligt förra ägaren så hade han precis bytt kamrem, men ska kolla igenom alla kvitton och kolla så att det verkligen är gjort

Administratör
2 980 Inlägg
3 januari 2011
#11
Kamremen behövs inte bytas på den gamla motorn.... driver inte ihop. Lättast är att lyfta upp bilen lossa termostaten ur termostathuset och känn på skoveln "bakvägen" om den går att snurra lätt är den kass. Byt i så fall både termostaten och pumpen

En kopp av den svarta såsen...

8 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#12
okej, tack så mycket, blir att kolla det imorn

har även ett annat problem med bilen, ska in på helgenomsökning på mekonomen snart för det men ni kanske har haft liknande problem,
bilen gick nämligen inte igenom besiktningen då abs-lampan lyser och efter första besiktningen så gjorde jag en felsökning och fick fram att abs-givarna på höger fram och bak var sönder, bytte då dessa och nu får jag inte fram några felkoder, absen slår inte in och abslampan lyser fortfarande.
är det abs-styrdonet som är sönder då?

8 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#13
har nu fått hjälp att se vad felet är, troligtvis termostaten enligt han, nu är frågan, hur fan byter man den?
och vart sitter den? är som det kanske märks inte så duktig på bilar men har köpt en ny termostat nu och behöver sätta dit den, finns det nån som har en bra anvisning, gärna med bilder smile

utbildad klant
2 197 Inlägg
5 januari 2011
#14
har inga bilder men du får krypa in under bilen så följer du slangen från kylet alltså slängen Längstner på kylet. det grå till en svart lite plats sak sitter med 2 bulltar Lossa den å där har du termostaten. finns risk du får lossa på ett stag från motorn åxå sitter bara emd en mutter så klarar du nog:P

Mvh O.Frankeståhl

583 Inlägg
5 januari 2011
#15
Folle skrev:
har nu fått hjälp att se vad felet är, troligtvis termostaten enligt han, nu är frågan, hur fan byter man den?
och vart sitter den? är som det kanske märks inte så duktig på bilar men har köpt en ny termostat nu och behöver sätta dit den, finns det nån som har en bra anvisning, gärna med bilder smile

Jepp stor chans att det är termostaten, men ett tips är att testa den innan du köper ny. Då det nödvändigtvis är den. Men som jag skrev längre upp. Testa och diagnostisera är det bästa för att göra en billig reparation.

Ett tips med ifall tempen går upp är att se så att kylfläkten fungerar. Slog mig nu.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Administratör
2 980 Inlägg
5 januari 2011
#16
Känn på vattenpumpens skovel när du ändå har ur termostaten.......... Termostaten är toklätt att byta sitter under vattenpumpen med 2 skruvar som man lossar bara hur lätt som helst....

En kopp av den svarta såsen...


Sök