3879
Sök

Volvo 945 ltt, läcker olja någonstans

228 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Hej som ämnet lyder så har jag en volvo 945 ltt - 95:a och motorn läcker olja.
på 3 veckor försvann 3 liter olja

jag har kollat turbon och det är inte onormala glapp i den. och skruvat dän tändstiften och kollat om dom var oljiga ifall kolvringarna var slut men det var dom inte.

turbon är inte oljig över huvudtaget ren och fin

jag har kört bilen över en smörjgrop. och kollat under bilen, man ser att oljan har runnit från något ställe och sen bakåt. typ från oljefiltret och bakåt. och sen ut på växellådan. jag har dragit åt alla slangar från oljefiltret

så nu önskar jag att ni kan hjälpa mig att lösa detta mysterium. med egna erfarenheter om liknande problem eller om ni kanske vet varför de läcker så mycket olja!

en fråga till, ska det vara en oring på oljereturen som går ner i blocket?? kan tro att de är pga de isf

Mvh: Mattias
Senast redigerat av 740mattias (1 januari 2011)

Smålänning
7 887 Inlägg
1 januari 2011
Ja det ska vara en O-ring på den som går ner i blocket smile

Så kan mycket väl vara där det läcker.

Prova byt den först iaf.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

228 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
hade en liten aning om det ja ^^ för 3 liter på 3 veckor är inte så vidare bra yikes

Smålänning
7 887 Inlägg
1 januari 2011
740mattias skrev:
hade en liten aning om det ja ^^ för 3 liter på 3 veckor är inte så vidare bra yikes

Nä de blir dyrt i längden tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

228 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
haha ja tongue

2 656 Inlägg
1 januari 2011
740mattias skrev:
Hej som ämnet lyder så har jag en volvo 945 ltt - 95:a och motorn läcker olja.
på 3 veckor försvann 3 liter olja

jag har kollat turbon och det är inte onormala glapp i den. och skruvat dän tändstiften och kollat om dom var oljiga ifall kolvringarna var slut men det var dom inte.

turbon är inte oljig över huvudtaget ren och fin

jag har kört bilen över en smörjgrop. och kollat under bilen, man ser att oljan har runnit från något ställe och sen bakåt. typ från oljefiltret och bakåt. och sen ut på växellådan. jag har dragit åt alla slangar från oljefiltret

så nu önskar jag att ni kan hjälpa mig att lösa detta mysterium. med egna erfarenheter om liknande problem eller om ni kanske vet varför de läcker så mycket olja!

en fråga till, ska det vara en oring på oljereturen som går ner i blocket?? kan tro att de är pga de isf

Mvh: Mattias

oljereturen från turbon smile

228 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
jo jag hade tanke om de också ^^ men var inte riktigt säker ska kolla imorgon! skriver om de funkade eller inte då tongue

110 Inlägg
2 januari 2011
kommer inte från bottenhålet i sprängkopan ? bakre vevlagpakning eller va man nu kan hitta på den heter, wink

Smålänning
7 887 Inlägg
2 januari 2011
GuRaN__StUdiO skrev:
kommer inte från bottenhålet i sprängkopan ? bakre vevlagpakning eller va man nu kan hitta på den heter, wink

Ja den bakre vevaxelpackboxen kan ocklså läcka, men inte så makalöst mycket wink

228 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
nja det tror jag inte. det är mest olja runt oljereturen och sen bakåt

228 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
jag bytte oljereturs packningen mot blocket. och som min förvåning fanns de ingen där? så nu sitter de en ny och det läcker inte smile

Sök