4164
Sök

Tips på bakaxel

Truckerwannabe
58 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#1
Håller på att lägga upp lite planer för ett projekt, som ska bli med bakhjulsdrift.

Så undrar om någon har förslag på en bakaxel med 4*100 i bultmönster och gärna med skivbromsar. Ska vara en stel axel för att underlätta byggandet. Anledningen till 4*100 i bultmönster är att det inte ska synas utifrån vad som är gjort med bilen.

Hoppas detta hamnade i rätt forum.

Edit. önskar en spårvidd runt 1380mm
Senast redigerat av OMRT (10 januari 2011)

552 Inlägg
10 januari 2011
#2
Det fösta jag tänker på är från Bmw e30, är inte den stel? Eller från e21.

Truckerwannabe
58 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#3
Kibil skrev:
Det fösta jag tänker på är från Bmw e30, är inte den stel? Eller från e21.

Funderade på det också. Men vill påstå att dom är delade. Någon som vet säkert?

Truckerwannabe
58 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#4
Ursäkta dubbelposten.

Har nu kollat runt via skrot/bildelssidor, och BMW axlarna är tyvärr delade.sad

612 Inlägg
10 januari 2011
#5
Inte bättre att leta upp en bra axel och ändra bultmönstret på den om det behövs?

1031 på Volvo 240 ska ha 1400mm bredd mätt på anliggningsytan mot bromsskivorna.

Truckerwannabe
58 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#6
Tänkte slippa krånglet med att ändra bultmönster då det i min värld innebär att göra nya nav och det innebär ju då också nya drivaxlar på en volvo om jag inte tänker fel.

Men jag kanske överdriver funderandet. Kan det gå att lösa med någon form av spacer? Någon som vet?

Smålänning
7 883 Inlägg
10 januari 2011
#7
BMW E30:ins bakvatgn sitter bara med 4 bult i karossen om inte jag minns fel, ska vara rött enkel att få väck...
Rätta mig gärna om jag blandat ihop det med nån annan bil smile

BTW: Audi 80 och 100 Q VET jag har en bakvagn i fyra bult bara.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 januari 2011
#8
OMRT skrev:
Tänkte slippa krånglet med att ändra bultmönster då det i min värld innebär att göra nya nav och det innebär ju då också nya drivaxlar på en volvo om jag inte tänker fel.

Men jag kanske överdriver funderandet. Kan det gå att lösa med någon form av spacer? Någon som vet?

Varför gära ny nav ??? det e ju bara å borra å gänga i dom befintliga??

Vilken effekt behöver den hålla för?? å varför om det nu skall vara en sleeper spelar det för roll vilken bultcirkel det e sätt på ett par navkapslar bara

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Truckerwannabe
58 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#9
twin_cam skrev:
BMW E30:ins bakvatgn sitter bara med 4 bult i karossen om inte jag minns fel, ska vara rött enkel att få väck...
Rätta mig gärna om jag blandat ihop det med nån annan bil smile

BTW: Audi 80 och 100 Q VET jag har en bakvagn i fyra bult bara.

Ska som sagt vara stel axel för enkelhetens skull. Audi, iallafall dom modellerna är väll ganska dyra bitar, och dessutom är det väll fembultat eller något annat än 4*100 om jag inte minns galet.

JaggaChafen skrev:
OMRT skrev:
Tänkte slippa krånglet med att ändra bultmönster då det i min värld innebär att göra nya nav och det innebär ju då också nya drivaxlar på en volvo om jag inte tänker fel.

Men jag kanske överdriver funderandet. Kan det gå att lösa med någon form av spacer? Någon som vet?

Varför gära ny nav ??? det e ju bara å borra å gänga i dom befintliga??

Vilken effekt behöver den hålla för?? å varför om det nu skall vara en sleeper spelar det för roll vilken bultcirkel det e sätt på ett par navkapslar bara

Anledningen till nya nav är isåfall att allting ska vara gjort så även utan hjul på plats ska det inte vara uppenbart att saker och ting är ombyggda. Men det lär ju bli ganska svårt att hålla.

Låt oss säga att den måste palla 200hästar i 1100kg bil så har vi tagit i med marginal

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 januari 2011
#10
Gammel kadett eller gammal Toyota corolla eller ford escort mkI mkII förmodligen lite sisådär med hållbarhete men men

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Truckerwannabe
58 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#11
JaggaChafen skrev:
Gammel kadett eller gammal Toyota corolla eller ford escort mkI mkII förmodligen lite sisådär med hållbarhete men men

Kadett kör ju 4*100, Toyota vet jag inte, men jag vill påstå att Ford åker med 4*108

Smålänning
7 883 Inlägg
10 januari 2011
#12
OMRT skrev:
JaggaChafen skrev:
Gammel kadett eller gammal Toyota corolla eller ford escort mkI mkII förmodligen lite sisådär med hållbarhete men men

Kadett kör ju 4*100, Toyota vet jag inte, men jag vill påstå att Ford åker med 4*108

Toyota har 4x100, men tror itne du hittar en så gammal toyota här nere wink

Ford har både och, men på dom gamla med stal bakaxel är det nog 4x108 som du sä.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 266 Inlägg
10 januari 2011
#13
opel ascona a och b, manta b och opel rekord har stel och 4*100 bakaxlar leta gärna tag på en manta b gse bakaxel då får du lamelldiff på köpet bredden kan jag inte svara på

svetsdiff !!!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 januari 2011
#14
OMRT skrev:
JaggaChafen skrev:
Gammel kadett eller gammal Toyota corolla eller ford escort mkI mkII förmodligen lite sisådär med hållbarhete men men

Kadett kör ju 4*100, Toyota vet jag inte, men jag vill påstå att Ford åker med 4*108

Å hur menar du att man skulle se det vid en snabb blick?? om jag ser en exal utan fälg utan å veta eller se vad det e för bultcirkel så hade jag aldrig tänkt på det.

Men jag troligen har dom väll 4/108.

Manta å ascona axel va ett bra tipps men vad jag kommer ihåh så har dom trummor allesamman det har ju iofs dom jag sa me..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

2 266 Inlägg
11 januari 2011
#15
JaggaChafen skrev:
OMRT skrev:
JaggaChafen skrev:
Gammel kadett eller gammal Toyota corolla eller ford escort mkI mkII förmodligen lite sisådär med hållbarhete men men

Kadett kör ju 4*100, Toyota vet jag inte, men jag vill påstå att Ford åker med 4*108

Å hur menar du att man skulle se det vid en snabb blick?? om jag ser en exal utan fälg utan å veta eller se vad det e för bultcirkel så hade jag aldrig tänkt på det.

Men jag troligen har dom väll 4/108.

Manta å ascona axel va ett bra tipps men vad jag kommer ihåh så har dom trummor allesamman det har ju iofs dom jag sa me..

De flesta gamla stela axlarna som har fyr bultat kommer från mindre bilar och där var de så gott som standard med trumbroms

svetsdiff !!!

Truckerwannabe
58 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#16
Verkar som det är att antingen konvertera en trumbromsad opelaxel. Eller antingen göra om bultmönstret på en volvo axel, eller göra om bultmönstret fram på bilen där grejjerna ska sitta.

Ja, jag är petig i onödan, men har jag fyrbultat, eller eventuellt fembultat så ser det så mycket bättre ut att ha det runt om

761 Inlägg
11 januari 2011
#17
Jag hade valt en axel som håller i första hand, det är ju beroende på vad det ska användas till.
En opel axel är väl inte så kraftigt oftast, brukar klara 150-200hk max, en volvo axel håller betydligt bättre, det är väl bara jänkeaxlar som är stöddigare bland originalprylar, men då börjar det ju kosta...


270 Inlägg
16 januari 2011
#18
twin_cam skrev:
OMRT skrev:
JaggaChafen skrev:
Gammel kadett eller gammal Toyota corolla eller ford escort mkI mkII förmodligen lite sisådär med hållbarhete men men

Kadett kör ju 4*100, Toyota vet jag inte, men jag vill påstå att Ford åker med 4*108

Toyota har 4x100, men tror itne du hittar en så gammal toyota här nere wink

Ford har både och, men på dom gamla med stal bakaxel är det nog 4x108 som du sä.

De Toyotor som har 4x100 och drivning bak är MR2 (MKI) och 4WD Corolla (88<) och Tercel.MR2'an kan man ju räkna bort direkt.



Sök