2893
Sök

Köpråd: Söker snabb rolig bil

223 Inlägg
27 januari 2011
#21
Soppapumpen kanske inte är så dyr, det jobbiga är väl att man inte kan köra bilen. Skall man lämna in det på Bmw så kostar väl arbetet en slant också.
Det som hänt mig är att gasspjällshuset byttes, men det är också det enda.
En kille som jag känner ganska väl, har också han en 335:a och han bytte soppapump vid ca 4000 mil.
Angående turbos så är det wastegatarna som brukar låta, vad jag vet tar inte turbon i sig slut.
Men det där med soppapumpen skall man nog inte oroa sig för mycket för. Vet faktiskt ingen bil med hyfsat snabba 0-100 tider som går som en klocka. Gäller alla M modeller som jag varit i kontakt med tex.
Så länge du köper en bil som inte gått så långt så att du kan ha maskinskadegaranti så är det bara att gasa. När man inte kan ha maskinskada kanske man skall vara beredd på att det kostar lite pengar ibland, men det gäller väl alla bilar?
Inte har jag haft någon bil, någonsin som aldrig gett något problem alls.
Eller jo, Subarun har varit snäll och endast kommit med förutsägbara kostnader. Men 335:an är ordentligt mycket roligare och framför allt skönare.
Senast redigerat av slowSwede (27 januari 2011)


247 Inlägg
27 januari 2011
#22
är du inne på en 335 varför inte kolla på en 135 som någon sa innan? grymt snygg

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#23
viccoA skrev:
nejo skrev:
viccoA skrev:
Du funderar på bil upp till 400 tkr och tvekar pga att någon har haft problem med en soppa pump för 1200 spänn?

1200 ? Läste nånstans att det kostade 12k ?

Till en 335 Diesel kanske? Till 335i kostar pumpen från ca 1200 på e-bay.

Dieselbilar har dyrare pumpar så det är inte omöjligt, däremot tänkte jag att man kan faktiskt oroa sig för mycket TS. Alla dagens bilar har sina svagheter, Audi´s motorer kladdar ibland igen och rasar (orsaken ligger i långa serviceintervaller), Volvo´s D5 har/hade en fläktrem som riskerade att stoppa kamremmen(=totalhaveri) och liknande exempel på småmissar finns på alla bilar.

På 335i har Bmw missat två saker, den ena en barnsjukdom så köper du en bil där andningshjälpen är bytt så slipper du oroa dig över det problemet. Det andra är en bränslepump för kanske 2000:- bytt och klart, det känns rätt lindrigt jämfört med de två exemplen ovan? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

nejo
27 januari 2011
Trådstartare
#24
Rquired skrev:
viccoA skrev:
nejo skrev:

1200 ? Läste nånstans att det kostade 12k ?

Till en 335 Diesel kanske? Till 335i kostar pumpen från ca 1200 på e-bay.

Dieselbilar har dyrare pumpar så det är inte omöjligt, däremot tänkte jag att man kan faktiskt oroa sig för mycket TS. Alla dagens bilar har sina svagheter, Audi´s motorer kladdar ibland igen och rasar (orsaken ligger i långa serviceintervaller), Volvo´s D5 har/hade en fläktrem som riskerade att stoppa kamremmen(=totalhaveri) och liknande exempel på småmissar finns på alla bilar.

På 335i har Bmw missat två saker, den ena en barnsjukdom så köper du en bil där andningshjälpen är bytt så slipper du oroa dig över det problemet. Det andra är en bränslepump för kanske 2000:- bytt och klart, det känns rätt lindrigt jämfört med de två exemplen ovan? smile

Tack för ett bra svar.

Vad är det för problem du syftar på när du säger "andningshjälpen" ?

2000kr är inte hela världen och om det inte händer så ofta så är det ingen stor grej, men enligt vad jag läst på amerikanska bmw-forum så ska det ha hänt vissa med så litet mellanrum som 2-300 mil och då blir det helt plötsligt en saftig utgift om man kör en 2000 mil per år, dessutom tid man är utan bil sad

Även läst lite om ett problem kallat "wastegate-rattle", inte 100% på vad det kostar att få lagat men en nämde 50 000, men vet som sagt inte hur bra det stämmer.

Ska skicka iväg lite mail o se vad som gjorts på de bilar jag är intresserad av.

4 149 Inlägg
27 januari 2011
#25
nejo skrev:
Rquired skrev:
viccoA skrev:

Till en 335 Diesel kanske? Till 335i kostar pumpen från ca 1200 på e-bay.

Dieselbilar har dyrare pumpar så det är inte omöjligt, däremot tänkte jag att man kan faktiskt oroa sig för mycket TS. Alla dagens bilar har sina svagheter, Audi´s motorer kladdar ibland igen och rasar (orsaken ligger i långa serviceintervaller), Volvo´s D5 har/hade en fläktrem som riskerade att stoppa kamremmen(=totalhaveri) och liknande exempel på småmissar finns på alla bilar.

På 335i har Bmw missat två saker, den ena en barnsjukdom så köper du en bil där andningshjälpen är bytt så slipper du oroa dig över det problemet. Det andra är en bränslepump för kanske 2000:- bytt och klart, det känns rätt lindrigt jämfört med de två exemplen ovan? smile

Tack för ett bra svar.

Vad är det för problem du syftar på när du säger "andningshjälpen" ?

2000kr är inte hela världen och om det inte händer så ofta så är det ingen stor grej, men enligt vad jag läst på amerikanska bmw-forum så ska det ha hänt vissa med så litet mellanrum som 2-300 mil och då blir det helt plötsligt en saftig utgift om man kör en 2000 mil per år, dessutom tid man är utan bil sad

Även läst lite om ett problem kallat "wastegate-rattle", inte 100% på vad det kostar att få lagat men en nämde 50 000, men vet som sagt inte hur bra det stämmer.

Ska skicka iväg lite mail o se vad som gjorts på de bilar jag är intresserad av.

Jag kan ingenting om bmw lr deras motorer men jag tvivlar starkt på att något problem med wastegaten skulle kosta 50k. En helt ny turbo borde inte kosta mer än 15k så 50 låter som rena fantasier tycker jag.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#26
nejo skrev:
Rquired skrev:
viccoA skrev:

Till en 335 Diesel kanske? Till 335i kostar pumpen från ca 1200 på e-bay.

Dieselbilar har dyrare pumpar så det är inte omöjligt, däremot tänkte jag att man kan faktiskt oroa sig för mycket TS. Alla dagens bilar har sina svagheter, Audi´s motorer kladdar ibland igen och rasar (orsaken ligger i långa serviceintervaller), Volvo´s D5 har/hade en fläktrem som riskerade att stoppa kamremmen(=totalhaveri) och liknande exempel på småmissar finns på alla bilar.

På 335i har Bmw missat två saker, den ena en barnsjukdom så köper du en bil där andningshjälpen är bytt så slipper du oroa dig över det problemet. Det andra är en bränslepump för kanske 2000:- bytt och klart, det känns rätt lindrigt jämfört med de två exemplen ovan? smile

Tack för ett bra svar.

Vad är det för problem du syftar på när du säger "andningshjälpen" ?

2000kr är inte hela världen och om det inte händer så ofta så är det ingen stor grej, men enligt vad jag läst på amerikanska bmw-forum så ska det ha hänt vissa med så litet mellanrum som 2-300 mil och då blir det helt plötsligt en saftig utgift om man kör en 2000 mil per år, dessutom tid man är utan bil sad

Även läst lite om ett problem kallat "wastegate-rattle", inte 100% på vad det kostar att få lagat men en nämde 50 000, men vet som sagt inte hur bra det stämmer.

Ska skicka iväg lite mail o se vad som gjorts på de bilar jag är intresserad av.

Andningshjälp=turbo, jag syftade alltså på en bil där de båda turboaggregaten är utbytta mot den åtgärdade versionen så du slipper "wastegate-rattle", även om jag tvivlar på att det kostar 50.000:- att åtgärda. smile

Att en bensinpump skulle gå sönder så ofta tvivlar jag starkt på, visst har problemet förekommit på tex. märkesforum som Autopower men hade det varit så stort hade både AP och media varit i uppror. Och Bmw är inte dumma och rätt måna om sina kunder, de bör ha en åtgärd om det är ett utbrett problem. Ring och hör med Bmw Sverige?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

nejo
27 januari 2011
Trådstartare
#27
Rquired skrev:
nejo skrev:
Rquired skrev:

Dieselbilar har dyrare pumpar så det är inte omöjligt, däremot tänkte jag att man kan faktiskt oroa sig för mycket TS. Alla dagens bilar har sina svagheter, Audi´s motorer kladdar ibland igen och rasar (orsaken ligger i långa serviceintervaller), Volvo´s D5 har/hade en fläktrem som riskerade att stoppa kamremmen(=totalhaveri) och liknande exempel på småmissar finns på alla bilar.

På 335i har Bmw missat två saker, den ena en barnsjukdom så köper du en bil där andningshjälpen är bytt så slipper du oroa dig över det problemet. Det andra är en bränslepump för kanske 2000:- bytt och klart, det känns rätt lindrigt jämfört med de två exemplen ovan? smile

Tack för ett bra svar.

Vad är det för problem du syftar på när du säger "andningshjälpen" ?

2000kr är inte hela världen och om det inte händer så ofta så är det ingen stor grej, men enligt vad jag läst på amerikanska bmw-forum så ska det ha hänt vissa med så litet mellanrum som 2-300 mil och då blir det helt plötsligt en saftig utgift om man kör en 2000 mil per år, dessutom tid man är utan bil sad

Även läst lite om ett problem kallat "wastegate-rattle", inte 100% på vad det kostar att få lagat men en nämde 50 000, men vet som sagt inte hur bra det stämmer.

Ska skicka iväg lite mail o se vad som gjorts på de bilar jag är intresserad av.

Andningshjälp=turbo, jag syftade alltså på en bil där de båda turboaggregaten är utbytta mot den åtgärdade versionen så du slipper "wastegate-rattle", även om jag tvivlar på att det kostar 50.000:- att åtgärda. smile

Att en bensinpump skulle gå sönder så ofta tvivlar jag starkt på, visst har problemet förekommit på tex. märkesforum som Autopower men hade det varit så stort hade både AP och media varit i uppror. Och Bmw är inte dumma och rätt måna om sina kunder, de bör ha en åtgärd om det är ett utbrett problem. Ring och hör med Bmw Sverige?

Tack, ska slå dem en signal imorron.

Om du skulle gissa, vad tror du det kan gå på o få åtgärdat turboproblemen om de skulle uppstå ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#28
nejo skrev:
Rquired skrev:
nejo skrev:

Tack för ett bra svar.

Vad är det för problem du syftar på när du säger "andningshjälpen" ?

2000kr är inte hela världen och om det inte händer så ofta så är det ingen stor grej, men enligt vad jag läst på amerikanska bmw-forum så ska det ha hänt vissa med så litet mellanrum som 2-300 mil och då blir det helt plötsligt en saftig utgift om man kör en 2000 mil per år, dessutom tid man är utan bil sad

Även läst lite om ett problem kallat "wastegate-rattle", inte 100% på vad det kostar att få lagat men en nämde 50 000, men vet som sagt inte hur bra det stämmer.

Ska skicka iväg lite mail o se vad som gjorts på de bilar jag är intresserad av.

Andningshjälp=turbo, jag syftade alltså på en bil där de båda turboaggregaten är utbytta mot den åtgärdade versionen så du slipper "wastegate-rattle", även om jag tvivlar på att det kostar 50.000:- att åtgärda. smile

Att en bensinpump skulle gå sönder så ofta tvivlar jag starkt på, visst har problemet förekommit på tex. märkesforum som Autopower men hade det varit så stort hade både AP och media varit i uppror. Och Bmw är inte dumma och rätt måna om sina kunder, de bör ha en åtgärd om det är ett utbrett problem. Ring och hör med Bmw Sverige?

Tack, ska slå dem en signal imorron.

Om du skulle gissa, vad tror du det kan gå på o få åtgärdat turboproblemen om de skulle uppstå ?

Jag har absolut ingen aning, varken vad det innebär eller vad för delar som byts. Det får nog någon annan svara på. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Brap Brap Brap
149 Inlägg
28 januari 2011
#29
Rquired skrev:
På 335i har Bmw missat två saker, den ena en barnsjukdom så köper du en bil där andningshjälpen är bytt så slipper du oroa dig över det problemet. Det andra är en bränslepump för kanske 2000:- bytt och klart, det känns rätt lindrigt jämfört med de två exemplen ovan? smile

Kanske lite pessimistisk, men jag tror 2000:- för ny soppapump inkl. arbete är något i underkant.


Brap Brap Brap
149 Inlägg
28 januari 2011
#30
Om du vill ha en trevlig bil att köra kanske du titta närmare på Mazda Rx-8:a. Det kanske inte är något effektmonster med sina 231hk N/A men tack vare suverän hjulupphängning och 50/50 i viktförhållande är bilen underbar att köra.. Ganska billig i sammanhanget också, kollar du på -07 och senare kanske priserna ligger runt 170k och uppåt (för en svensksåld).

Här är en -05:a
http://www.blocket.se/goteborg/Mazda_RX … 16&w=3

Köpguide från Svenska Wankelregistret.se:
FAQ RX-8

Lycka till!


223 Inlägg
28 januari 2011
#31
Wastegate är precis rattle och man brukar nog byta hela turbon. Det kostar några slantar, men 50 låter i överkant. Bmw vet ju att det är problem med dessa, precis som med soppapumpen och
Skulle du råka ut för det och inte ha någon maskinskadegaranti så kan du ju uppgradera dina turbos istället. Blir liksom lite roligare istället för att betala dyrt för original med samma effekt.
Uppgraderade turbos ligger idag på ca 3000 dollar.
Att du får något problem med din bil under, säg 6000 mil är ganska troligt.
Att du får byta pumpen var 2-300 mil, då har du riktig otur.
Skräckhistorier komer ju gärna fram på internetforum, så man får nog ta dem med en nypa salt.
335:or är ju trots allt ganska vanliga, eftersom det rullar så många så hör man också mycket på forum pga. volymen av bilar. Jag aktar mig precis som föregående talare påpekade för Audis DI bilar. Känner 1 som haft totalras av motor och en annan, kommer inte ihåg vad det var. Bara att han svor för sin bil....


nejo
29 januari 2011
Trådstartare
#32
Hörde på ett annat forum om folk i Sverige som betalt mellan 25 och 35 tusen, men om bilen gått mindre än 10k kan man ta det på maskinskadegaranti. Och problemet med bränslepumparna ska visst inte vara lika stort här som i USA.

Så saker och ting ser ljusare ut.

Var och skulle provköra en 335a idag, men blev inget då den stod på vinterdäck hmm

Testade en A5 2.0t (210hk), mycket trevlig bil, men tyvärr prissatt för högt, och tydligen ingen chans till förhandling (!) haha

3 120 Inlägg
29 januari 2011
#33
nejo skrev:
Hörde på ett annat forum om folk i Sverige som betalt mellan 25 och 35 tusen, men om bilen gått mindre än 10k kan man ta det på maskinskadegaranti. Och problemet med bränslepumparna ska visst inte vara lika stort här som i USA.

Så saker och ting ser ljusare ut.

Var och skulle provköra en 335a idag, men blev inget då den stod på vinterdäck hmm

Testade en A5 2.0t (210hk), mycket trevlig bil, men tyvärr prissatt för högt, och tydligen ingen chans till förhandling (!) haha

Vinterdäck är väl inget hinder, ut och provkör smile


1 661 Inlägg
29 januari 2011
#34
nejo skrev:
Hörde på ett annat forum om folk i Sverige som betalt mellan 25 och 35 tusen, men om bilen gått mindre än 10k kan man ta det på maskinskadegaranti. Och problemet med bränslepumparna ska visst inte vara lika stort här som i USA.

Så saker och ting ser ljusare ut.

Var och skulle provköra en 335a idag, men blev inget då den stod på vinterdäck hmm

Testade en A5 2.0t (210hk), mycket trevlig bil, men tyvärr prissatt för högt, och tydligen ingen chans till förhandling (!) haha

Skit i vad folk gissar för orimliga priser, ring BMW och fråga. Det tar dig ca 5min. Ta ett regnr från blocket med så går det snabbt.

nejo
31 januari 2011
Trådstartare
#35
Vad är detta för stolar ? Halv alcantra halv tyg ?     http://www.blocket.se/stockholm/BMW_335 … 11&w=3


Sök