2947
Sök

700rms villka kablar ?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 januari 2011
Inte många rätt i denna tråden....

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 074 Inlägg
30 januari 2011
nicklaso2 skrev:
Brains skrev:
nicklaso2 skrev:
Vad för kablar ska jag ha till Zachry K1200D ?

Vad kan jag få för en JBL GTO 1214BP ?

Jimmy har redan svarat på vilka kablar du ska ha.

Räcker det inte med 20mm, det ska sitta i en epa mazda b2600.

Och hur mycket kan jag få för basen ?

På A svarar jag JA DE RÄCKER!

På B svarar jag INGEN ANING men 50kr bjudet

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
30 januari 2011
ExtraKim skrev:
Inte många rätt i denna tråden....

Men rolig läsning lol

560 Inlägg
31 januari 2011
Jo 20mm2 ström och jodkabel.

nicklaso2 skrev:
Brains skrev:
nicklaso2 skrev:
Vad för kablar ska jag ha till Zachry K1200D ?

Vad kan jag få för en JBL GTO 1214BP ?

Jimmy har redan svarat på vilka kablar du ska ha.

Räcker det inte med 20mm, det ska sitta i en epa mazda b2600.

Och hur mycket kan jag få för basen ?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

stRaend
31 januari 2011
stagesix skrev:
big-jepp skrev:
stagesix skrev:

Han kan ju inte ta ut mer än vad basarna drar? Så basarna har ju visst betydelse. Steget skickar ut effekten beroende på vad basen drar. Därför man ska ha ett för stort steg än ett för litet steg.

som jag räknade så tog jag max effekten på basen fick fram hur mycket kräm den max kan dra. Då får du fram hur stor kabel du minst bör ha.

Eller har jag fel?

/stagesix

du är helt ute och cyklar nu, kabel arean bestämms av vilket steg du har och hur starkt det är.

det beror ju helt på vilket av P, I, & U du har. I detta fall så har du effekten och du har spänningen.  du har basarna som klarar max 700W. Steget kommer alltså inte skicka ut mer än vad basarna klarar av.

Vi vet alltså vad max amperen kommer landa på med P=U*I. Då kan vi se vad du ska ha för kabel för den längden och bestämma en säkring.

Bara så alla hänger med på ohmslag, som xzit precis sa, se hela cirkeln/triangeln

P= U*I
U=P/I
I=P/U

/stagesix

1. Det är effektlagen och inte ohms lag.
2. Om en glödlampa är gjord för t.ex 12v och du kopplar den till vägguttaget (230v). Känner vägguttaget av att lampan bara pallar 12v och sänker spänningen? Sån elcentral vill jag ha, eller kan man köpa lösa uttag med den funktionen inbbyggd?

448 Inlägg
31 januari 2011
stRaend skrev:
stagesix skrev:
big-jepp skrev:

du är helt ute och cyklar nu, kabel arean bestämms av vilket steg du har och hur starkt det är.

det beror ju helt på vilket av P, I, & U du har. I detta fall så har du effekten och du har spänningen.  du har basarna som klarar max 700W. Steget kommer alltså inte skicka ut mer än vad basarna klarar av.

Vi vet alltså vad max amperen kommer landa på med P=U*I. Då kan vi se vad du ska ha för kabel för den längden och bestämma en säkring.

Bara så alla hänger med på ohmslag, som xzit precis sa, se hela cirkeln/triangeln

P= U*I
U=P/I
I=P/U

/stagesix

2. Om en glödlampa är gjord för t.ex 12v och du kopplar den till vägguttaget (230v). Känner vägguttaget av att lampan bara pallar 12v och sänker spänningen? Sån elcentral vill jag ha, eller kan man köpa lösa uttag med den funktionen inbbyggd?

visst hade varit trevligt men i båda fallen nu så är U en konstant dvs 12 alt 230v som vi inte kan förändra för att beräkning ska bli rätt.

Xzit

7 276 Inlägg
31 januari 2011
XzitXR3I skrev:
stRaend skrev:
stagesix skrev:

P= U*I
U=P/I
I=P/U

/stagesix

visst hade varit trevligt men i båda fallen nu så är U en konstant dvs 12 alt 230v som vi inte kan förändra för att beräkning ska bli rätt.

Men spänningen ut ur steget är väl ändå inte konstant?

136 Inlägg
31 januari 2011
Humor när den är som bäst här på garaget!
Varför inte bara vara tyst när man inte vet??

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 januari 2011
justxfun skrev:
Humor när den är som bäst här på garaget!
Varför inte bara vara tyst när man inte vet??

Vart finns "Gilla-knappen" när man behöver den? wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök