3873
Sök

Läcker in rikligt med kylarvatten i alla cylindrar

96 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#1
som topicen säger så kommer det in kylarvatten i alla cylindrarna när jag kör motorn.
Det t.o.m kokar ut genom flänsen mellan grenrör o turbo och det är vatten i oljan.

Jag har haft isär motorn nu i vinter och har de senaste dagarna startat upp den och letat ev läckage osv.
MEN det är bra komp i alla cylindrar 11,5-12 bar. Om nu toppen skulle vara sne så vf är de vatten i alla cylindrar? den är inte slipad nämnligen. vad kan de va?


Bilen är en Saab 9000 2.0t -98

Saab 9000 2.0t

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 februari 2011
#2
Frostspräng block låter väl som en kandidat? Vet inte om det är möjligt för kylarvattnet till turbon att leta sig in i oljan?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

96 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#3
den är inte frost sprängd, men ja de skulle kunna vara ett scenario

Saab 9000 2.0t

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 februari 2011
#4
Jag letade både länge och väl på en volvo en gång, tunna längsgående sprickor i en cylinder.
Det gick knappt att se men det tog 25 sekunder för oljan att bli vit.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

96 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#5
jag hade isär motorn innan frosten och hade i kylvatten i förrgår och med -25 blandning av glykol och den står i garaget. tror vi kan döda den teorin

Saab 9000 2.0t

18 Inlägg
17 februari 2011
#6
skulkle me tänka mig att de kan kanske vara små sprockor men men vem vet de kan ju va vad som. smidigaste är ju o kolla upp toppen o de


96 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#7
problem löst

Saab 9000 2.0t

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 februari 2011
#8
Vad var det? Vatten kommer ju inte in hur som helst big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

96 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#9
insuget var givetvis inte riktigt åtdraget. my bad ^^

Saab 9000 2.0t

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 februari 2011
#10
Då fick man lära sig nåt idag med, hade inte en aning om att det var så på Saab.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 198 Inlägg
19 februari 2011
#11
Va... MÅSTE man dra åt oxå,,,
Del 1 i motorihopsättning.....Dra åt alla skruvar....


Sök