3265
Sök

Hydraulisk handbroms på en gatbil

Yrkeschaufför
168 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
Kopplas hydraulisk handbroms på samma krets som bakbromsarna?
Hur i så fall?

Tacksam för svar.

4 001 Inlägg
19 november 2008
jepp, det gör den men jag tror inte att det är godkänt av VV.

du är nog tvungen att använda en sån här modell eftersom du har 2-kretssystem:http://www.sellholm.se/article.asp?pid= … =Handbroms

Edit: du har säkert ett s.k triangelsystem vilket innebär att du alltid har bromsar på 3 hjul och därför ifall du kopplar på dig så kan det bli lite knas, du behöver den spaken jag länkade till, det går säkert att meka ihop på nåt annat sätt
Senast redigerat av kolvas (19 november 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

KHRacing
19 november 2008
kolvas skrev:
jepp, det gör den men jag tror inte att det är godkänt av VV.

du är nog tvungen att använda en sån här modell eftersom du har 2-kretssystem:http://www.sellholm.se/article.asp?pid= … =Handbroms

Edit: du har säkert ett s.k triangelsystem vilket innebär att du alltid har bromsar på 3 hjul och därför ifall du kopplar på dig så kan det bli lite knas, du behöver den spaken jag länkade till, det går säkert att meka ihop på nåt annat sätt

Mja..

ej lagligt alls att enbart ha hydraulisk handbroms på gatregistrerat fordon.

Det man kan göra är att bygga om den vanliga spaken & sätta en handbormscylinder
bakom denna & då koppla fotbromssystemet genon denna.

& Då du har kvar orginal vajrarna så är det oki typ.

Så här gjorde jag på min gamla Toyota:
Jag har alltså svetsat på ett fäste baktill på orginalhandbromsens spak.
http://www.geting.se/image.php/135276-nnnnnn.JPG

Har du "triangelsystem" så måste du bygga omdet till att du har bara ett bromsrör
framifrån till bakhjulen. & jag tror inte heller att ABS´n gillar detta.
Senast redigerat av KHRacing (19 november 2008)

4 001 Inlägg
19 november 2008
KHRacing skrev:
Mja..

ej lagligt alls att enbart ha hydraulisk handbroms på gatregistrerat fordon.

Det man kan göra är att bygga om den vanliga spaken & sätta en handbormscylinder
bakom denna & då koppla fotbromssystemet genon denna.

& Då du har kvar orginal vajrarna så är det oki typ.

Så här gjorde jag på min gamla Toyota:
Jag har alltså svetsat på ett fäste baktill på orginalhandbromsens spak.
http://www.geting.se/image.php/135276-nnnnnn.JPG

Har du "triangelsystem" så måste du bygga omdet till att du har bara ett bromsrör
framifrån till bakhjulen. & jag tror inte heller att ABS´n gillar detta.

det är väl inte lagligt att bygga om ett triangelsystem?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

KHRacing
19 november 2008
kolvas skrev:
det är väl inte lagligt att bygga om ett triangelsystem?

ne tror jag inte heller, men tror du de märker det om man tar bort ett bromsrör :-) ?

jag har mitt med en Sellholm backventil men ändå på samma krets - så jag har så att säga ett 1,5 krest system

Yrkeschaufför
168 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
Tackar för svaren. Nej, godkännt blir det aldrig men ni gav mig kanske en lösning. Tack!

KHRacing
19 november 2008
MRVECTRA_T skrev:
Tackar för svaren. Nej, godkännt blir det aldrig men ni gav mig kanske en lösning. Tack!

Skall det vara till din Vectra så måste du vet att du har en centerdiff som tåler att låsas under färd (handbromssväng) Annars är det ju inte lönt att slänga pengar på .

vissa äldre 4x4 bilar har ingen mittendiff alls exempelvis Subaru Leone 4x4

440 Inlägg
26 februari 2011
Sj bygger jag nu på en honda civic shuttle tänkte bygga på hydralisk handbroms.. jag har du då awd.. men har viskokoppling  då ju.. funkar de då med detta och koppla "bort" ett bromsrör så jag bara har ett bak:P och kopplar in mig på det ? mvh

jim ..

KHRacing
26 februari 2011
crx_jim skrev:
Sj bygger jag nu på en honda civic shuttle tänkte bygga på hydralisk handbroms.. jag har du då awd.. men har viskokoppling  då ju.. funkar de då med detta och koppla "bort" ett bromsrör så jag bara har ett bak:P och kopplar in mig på det ? mvh

har den inte ABS så funkar det att bara ha ett rör bak ja.

440 Inlägg
27 februari 2011
okej gott:) nej den har ej abs:P men hur koppla om de fram har ju dubbla ledningar bak! skall man bara plugga en?:S eller hur har ni andra gjort då?

jim ..

KHRacing
28 februari 2011
ta bort den ena helt o koppla in dig på som blir kvar med t-kors

440 Inlägg
1 mars 2011
okej okej! tack!

jim ..

Volvo Tekniker
149 Inlägg
1 mars 2011
Alternativt montera dit 2 små bromsok till där bak och ha som hydraulisk handbroms.

Sök