3990
Sök

Vattenläckage Volvo 940 -92a

23 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
Tjena.

Har en Volvo 940 som läcker vatten.

Jag tror att den läcker via värmekranen, men känner ingen "söt" glykoldoft som man tydligen skall göra.
Det är dock blött på golvet vid förarsidan, både fram och bak.

Någon som vet ifall det kan läcka någon annanstans?

Tacksam för svar smile

1 562 Inlägg
25 januari 2011
de e ju ofta blött i bilar vintertid då man dra med sig snö och is in i kupen, läckan kan vara var som helst provtryck systemet så ser du lättare om de läcker kring motorn.

23 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
mange_240 skrev:
de e ju ofta blött i bilar vintertid då man dra med sig snö och is in i kupen, läckan kan vara var som helst provtryck systemet så ser du lättare om de läcker kring motorn.

Jo de e klart. Men det har läckt sen i somras, så tänkte att ja skulle ta tag i de snart haha.
Får ta mig en seriös titt. Provtryck? Hur gör man de?

1 562 Inlägg
25 januari 2011
ok, du sätter tryck på systemet antingen med tryckluft lr med en pump avsedd för detta. brukar stå på expansionskärlet hur många bar systemet klarar.

23 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
mange_240 skrev:
ok, du sätter tryck på systemet antingen med tryckluft lr med en pump avsedd för detta. brukar stå på expansionskärlet hur många bar systemet klarar.

Okej, tack.

1 562 Inlägg
25 januari 2011
jag tror ju att de är troligast ngn packning på motorn som läcker.

23 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
mange_240 skrev:
jag tror ju att de är troligast ngn packning på motorn som läcker.

Asså? Som vilken då tex? För det är inte mycket vatten som läcker. Litegrann då och då känns de som.

1 562 Inlägg
25 januari 2011
kolla runt termostathuset och vattenpumpen.

23 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
mange_240 skrev:
kolla runt termostathuset och vattenpumpen.

Okej, aa ska kolla det med en gång.

Tack.

23 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
Konstigt. Har varit ute och kollat bilen nu.
Värmekranen är torr, vattenpumpen och termostathuset likaså. Kan inte hitta någon slang som läcker.
Ingen glykolskvätt under bilen...

Kan det vara själva elementet/värmepaketet som sitter innanför mittkonsolen som läcker? Finns de nåt lätt sätt att kolla? Är det lätt att byta?

Mvh

7 Inlägg
2 mars 2011
det är troligast värmepacketet morsans bil var likadan!!wink lite drygt att byta men det ordnar sig nog!tongue

Sök