4328
Sök

Hur mycket pallar wankel motorer egentligen? Billigare/Dyrare att renovera jämfört med vanliga motorer?

Japanese Engineering
690 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#1
Satt och tänkte på RX7or och hur mycket motorn pallar kan man bara slänga på en fet turbo,kylning,mappning osv så håller det? Vet att många renoverar hur mycket kostar det? är det billigare än normala motorer?

Kan vara lite intressant och få veta lite mer om dessa motorer, Vet hitills bara hur de funkar smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

475 Inlägg
17 oktober 2010
#2
Mycket dyrare att renovera än vanliga otto motorer. ska du ha en wankel motor som står pall för Mycket ladd etc så måste du ha 3mm apex packningar etc.  en normal renovera  kostar ca 25<->30tusen kr

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

475 Inlägg
17 oktober 2010
#3
personligt om du ändå ska lägga ner MASSA pengar så skulle jag ta sikte på en 3rotors wankel maskin
aka 20B kallad.

skulle oxå tipsa om Svenska wankel registret
http://www.wankelregistret.se/
där kan man få svar på det mesta du undrar över
eller http://www.rx7club.com/

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

Japanese Engineering
690 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#4
Tack ska inte bygga nåt sånt undrade bara då fler och fler köper RX7 och jag ser ovanligt många RX7or på sistonde.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Brap Brap Brap
149 Inlägg
18 oktober 2010
#5
attackhamster skrev:
Mycket dyrare att renovera än vanliga otto motorer. ska du ha en wankel motor som står pall för Mycket ladd etc så måste du ha 3mm apex packningar etc.  en normal renovera  kostar ca 25<->30tusen kr

Nä men Freeman, nu har du väl ändå lite fel. Vad det kostar att bygga en wankel-räser är absolut inte dyrare att bygga än vad en ottomotor kostar, snarare tvärt om. Jag vet att Rotary Performance hade uppe en prislista tidigare och att en standard renovering låg runt 25k, en mellan renovering för runt 400hp låg på c:a 35k och en gat-race renovering på runt 45k och då är alla priser inkl. material, arbete och moms! När jag var ung (och dum) hade jag en S70 jag tänkte trimma. För att allt skulle hålla var jag tvungen att byta kolvar, stakar m.m, jag tappade lusten när de interna delarna gick över 20k, och det vara endast för delarna. Om man skulle låta Rotary Performance bygga motorn får du förutom rätt material även motorn byggd av ett proffs!
Vet för övrigt att en rallycross wankelmotor är ungefär hälften så dyr att bygga som en motsvarade Volvo motor.

/Tobias Levinsson


Brap Brap Brap
149 Inlägg
18 oktober 2010
#6
1EVOXIN1 skrev:
Satt och tänkte på RX7or och hur mycket motorn pallar kan man bara slänga på en fet turbo,kylning,mappning osv så håller det? Vet att många renoverar hur mycket kostar det? är det billigare än normala motorer?

Kan vara lite intressant och få veta lite mer om dessa motorer, Vet hitills bara hur de funkar smile

Precis som attackhamster rekommenderar jag Wankelregistret.se, där hänger större delen av wankel Sverige.

Hur mycket motorn håller för beror helt på hur du bygger den, vet att rekordet på en två-skivig 13b är över 1000hp, på 1,3L motorvolym. Men ska man ha en motor som man vill köra mer än strippen är det väl inte att rekommendera. Mazda har sedan länge valt en smidigt och genomtänkt bil framför överdimensionerad och klumpig, och därför rekommenderas generellt att man inte överstiger 350hk om man ska köra bilen hårt ofta. Hur mycket du ska förstärka beror på hur extrem du vill bygga bilen, snacka med en motorbyggare och kom fram till vad som är lämpligt för dig, men man ångrar sällan att man bygger FÖR bra wink

/Tobias Levinsson


Japanese Engineering
690 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#7
Tack för svaren nu har man lite kött på benen om man nångång vill överge 6 cylindrigt för wankel!

Tänkte väl att det skulle vara billigare!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

475 Inlägg
18 oktober 2010
#8
1EVOXIN1 skrev:
Tack för svaren nu har man lite kött på benen om man nångång vill överge 6 cylindrigt för wankel!

Tänkte väl att det skulle vara billigare!

värsta är att wankel är som en drog...har man en gång börjat och gillar det... finns det inte ett slut big_smile

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

Japanese Engineering
690 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#9
attackhamster skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Tack för svaren nu har man lite kött på benen om man nångång vill överge 6 cylindrigt för wankel!

Tänkte väl att det skulle vara billigare!

värsta är att wankel är som en drog...har man en gång börjat och gillar det... finns det inte ett slut big_smile

Är det så bra motorer? smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

964 Inlägg
28 februari 2011
#10
1EVOXIN1 skrev:
Satt och tänkte på RX7or och hur mycket motorn pallar kan man bara slänga på en fet turbo,kylning,mappning osv så håller det? Vet att många renoverar hur mycket kostar det? är det billigare än normala motorer?

Kan vara lite intressant och få veta lite mer om dessa motorer, Vet hitills bara hur de funkar smile

Jag tycker det inte är spec mycket dyrare än en ottomotor.
Pratat mycket med jörgen om motor då jag håller på med min Rx7 med 20b.

En 13b med stor streetportning som byggs av jörgen ska klara 400-500hk på bana.
Allt beror ju på vad du har för kylning och hur det är mappat.
Tror en sådan "renovering" kostar runt 40tkr
Ta dessa siffor på ett ungefär.

Att sattsa på en 20b kan man göra men räkna med en kostnad av 200tkr + bil.
Sedan beror ju allt på vad man vill hitta på för effekt men räkna 200tkr och uppåt.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

Japanese Engineering
690 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#11
Antonicracing skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Satt och tänkte på RX7or och hur mycket motorn pallar kan man bara slänga på en fet turbo,kylning,mappning osv så håller det? Vet att många renoverar hur mycket kostar det? är det billigare än normala motorer?

Kan vara lite intressant och få veta lite mer om dessa motorer, Vet hitills bara hur de funkar smile

Jag tycker det inte är spec mycket dyrare än en ottomotor.
Pratat mycket med jörgen om motor då jag håller på med min Rx7 med 20b.

En 13b med stor streetportning som byggs av jörgen ska klara 400-500hk på bana.
Allt beror ju på vad du har för kylning och hur det är mappat.
Tror en sådan "renovering" kostar runt 40tkr
Ta dessa siffor på ett ungefär.

Att sattsa på en 20b kan man göra men räkna med en kostnad av 200tkr + bil.
Sedan beror ju allt på vad man vill hitta på för effekt men räkna 200tkr och uppåt.

Så 200tkr för en motor som pallar 550hk+? Det som är skönt med vanliga ottomotorer är ju att jag och väldigt många andra vet hur man jobbar/meckar med de medans inte alla vet hur en wankel funkar och kan därmed inte mecka de.

Om man gör jobbet själv så kan man ju hamna på ca 200-250k och 600hk med en Skyline exclusive bil då, eller lägre smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

133 Inlägg
1 mars 2011
#12
Jag har hört att man kan få upp dem ganska mycket bara genom att byta magneterna inne i motorn så att själva rotationen blir snabbare, någon som kan styrka det? Det är väl relativt dyrt, men att det ger mycket. Har som sagt bara hört det av min käraste bror som håller på med bil trimning.

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

475 Inlägg
1 mars 2011
#13
Tschagerlund skrev:
Jag har hört att man kan få upp dem ganska mycket bara genom att byta magneterna inne i motorn så att själva rotationen blir snabbare, någon som kan styrka det? Det är väl relativt dyrt, men att det ger mycket. Har som sagt bara hört det av min käraste bror som håller på med bil trimning.

vilka magneter? kanske har missat något i min wankel motor men några magneter har jag aldrig sett smile

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

964 Inlägg
1 mars 2011
#14
1EVOXIN1 skrev:
Antonicracing skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Satt och tänkte på RX7or och hur mycket motorn pallar kan man bara slänga på en fet turbo,kylning,mappning osv så håller det? Vet att många renoverar hur mycket kostar det? är det billigare än normala motorer?

Kan vara lite intressant och få veta lite mer om dessa motorer, Vet hitills bara hur de funkar smile

Jag tycker det inte är spec mycket dyrare än en ottomotor.
Pratat mycket med jörgen om motor då jag håller på med min Rx7 med 20b.

En 13b med stor streetportning som byggs av jörgen ska klara 400-500hk på bana.
Allt beror ju på vad du har för kylning och hur det är mappat.
Tror en sådan "renovering" kostar runt 40tkr
Ta dessa siffor på ett ungefär.

Att sattsa på en 20b kan man göra men räkna med en kostnad av 200tkr + bil.
Sedan beror ju allt på vad man vill hitta på för effekt men räkna 200tkr och uppåt.

Så 200tkr för en motor som pallar 550hk+? Det som är skönt med vanliga ottomotorer är ju att jag och väldigt många andra vet hur man jobbar/meckar med de medans inte alla vet hur en wankel funkar och kan därmed inte mecka de.

Om man gör jobbet själv så kan man ju hamna på ca 200-250k och 600hk med en Skyline exclusive bil då, eller lägre smile

20B motor med den renoveringen och singelturbo ger 650hk-800hk beroende på kringutrustning.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

133 Inlägg
1 mars 2011
#15
attackhamster skrev:
Tschagerlund skrev:
Jag har hört att man kan få upp dem ganska mycket bara genom att byta magneterna inne i motorn så att själva rotationen blir snabbare, någon som kan styrka det? Det är väl relativt dyrt, men att det ger mycket. Har som sagt bara hört det av min käraste bror som håller på med bil trimning.

vilka magneter? kanske har missat något i min wankel motor men några magneter har jag aldrig sett smile

Jag har ingen aning för att vara ärlig, det var min bror som berättade om det för någon dag sedan. Han brukar ha ganska bra koll. Han förklarade det något i stil med detta: "Det är magneterna som 'trycker' runt den roterande delen inne i motorn. Så om man byter dem så kan man få den att rotera snabbare. Men det är ganska dyrt!" Som sagt: Inte säker på att det är stämmer. Tänkte kolla om någon kunde styrka det tongue

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 mars 2011
#16
Tschagerlund skrev:
Jag har ingen aning för att vara ärlig, det var min bror som berättade om det för någon dag sedan. Han brukar ha ganska bra koll. Han förklarade det något i stil med detta: "Det är magneterna som 'trycker' runt den roterande delen inne i motorn. Så om man byter dem så kan man få den att rotera snabbare. Men det är ganska dyrt!" Som sagt: Inte säker på att det är stämmer. Tänkte kolla om någon kunde styrka det tongue

Börja dan med att slå din bror hårt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

133 Inlägg
2 mars 2011
#17
hotrodder skrev:
Tschagerlund skrev:
Jag har ingen aning för att vara ärlig, det var min bror som berättade om det för någon dag sedan. Han brukar ha ganska bra koll. Han förklarade det något i stil med detta: "Det är magneterna som 'trycker' runt den roterande delen inne i motorn. Så om man byter dem så kan man få den att rotera snabbare. Men det är ganska dyrt!" Som sagt: Inte säker på att det är stämmer. Tänkte kolla om någon kunde styrka det tongue

Börja dan med att slå din bror hårt.

Sir, yes sir!

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

Brap Brap Brap
149 Inlägg
2 mars 2011
#18
Tschagerlund skrev:
attackhamster skrev:
Tschagerlund skrev:
Jag har hört att man kan få upp dem ganska mycket bara genom att byta magneterna inne i motorn så att själva rotationen blir snabbare, någon som kan styrka det? Det är väl relativt dyrt, men att det ger mycket. Har som sagt bara hört det av min käraste bror som håller på med bil trimning.

vilka magneter? kanske har missat något i min wankel motor men några magneter har jag aldrig sett smile

Jag har ingen aning för att vara ärlig, det var min bror som berättade om det för någon dag sedan. Han brukar ha ganska bra koll. Han förklarade det något i stil med detta: "Det är magneterna som 'trycker' runt den roterande delen inne i motorn. Så om man byter dem så kan man få den att rotera snabbare. Men det är ganska dyrt!" Som sagt: Inte säker på att det är stämmer. Tänkte kolla om någon kunde styrka det tongue

Jag tror att antingen så skojar din bror med dig eller så borde han sluta med biltrimmningen, i alla fall på wankelmotorer...


Brap Brap Brap
149 Inlägg
2 mars 2011
#19
1EVOXIN1 skrev:
Så 200tkr för en motor som pallar 550hk+? Det som är skönt med vanliga ottomotorer är ju att jag och väldigt många andra vet hur man jobbar/meckar med de medans inte alla vet hur en wankel funkar och kan därmed inte mecka de.

Om man gör jobbet själv så kan man ju hamna på ca 200-250k och 600hk med en Skyline exclusive bil då, eller lägre smile

Om du besitter bra kunskaper med "vanliga" ottomotorer så är övergången till wankel världen inget problem. Med tre rörliga delar i en 13b (två-skivig) motor är det knappast svårare att skruva än en 6-cyl 24-v motor, snarare tvärt om. Men det som alltid är det svårt att ta klivet...


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
2 mars 2011
#20
Om du är ute efter effekt så blir det i större delen av fallen billigare med otto-motor i slutändan. Wankel har en viss charm, men det är inte så att man kan köra dagligen med cirka 500hk i motorn utan att räkna med att byta tätningar och kollar över motorn med betydligt kortare intervall än vad otto-motorerna behöver.

Om man räknar pengar kontra effekt så blir det billigare med otto-motor om du bestämmer dig för att gå över 450~hk, billigare i längden dessutom.

Om du är ute efter att köra bana så kan det ju vara kul med wankel, dock så är det inte så stor viktskillnad mellan en wankel och en vanlig motor tyvärr, så det är en väldigt marginell vinning på det.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök