3270
Sök

Konsumentverkets bilkalkyl?

Timmerman
114 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#1
Har kollat på konsumentverkets bilkalkyl inför ett bilköp men tycker siffrorna verkar vara lite (mycket) fel? Dom bilar man förknippat med kvalitet har dubbelt så höga reparation/service kostnader som små "dödsmaskiner"? Någon som vet vad allt baseras på? Även Bräsnleförbruknginarna... Var har dom tagit dom?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2011
#2
Förbukningarna borde ju vara tagna från tillverkarens deklaration? Dessutom har dom ju med försäkringar, däck och märkesverkstad i kalkylen. Nya däck till en Bmw 520 skiljer sig en aning i pris mot tex hyundai atos tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Timmerman
114 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#3
det jag anade så den kalkylen bör man alltså ta med en STOR nypa salt?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2011
#4
Beror ju helt på vad du kan själv. Om du sköter dina däckbyten själv så är ju det en grej. Har du dessutom bra pris på service med hjälp av en granne som råkar jobba på märkesverkstaden så blir det ju yttligare skillnad. Men alla vet ju att okunnig snorunge i snabb BMW = DYRT wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 mars 2011
#5
Tyvärr så stämmer den kalkylen, för gemene man med tummen mitt i handen mm, mm D.v.s. målgruppen som kalkylen är gjord för.

Är du däremot biltok och älskar allt som har med bilar att göra, läser verkstadsmanualen som toa lektyr, onnanerar till senaste nummret av bilsport och får sädestömmning så fort man hör rätt motorvrål. Tja då kan man spara mycket pengar jämfr med kalkylen.lol

Dessutom är det många som köper bil, tar lån och glömmer kalkylera med värdeminskning... Det är dyrt med bil.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 171 Inlägg
3 mars 2011
#6
Den stämmer rätt bra. Ev kan man dra av några 1000 för däck och reparationer för den som inte köper en ny uppsättning däck varje år eller gör alla reparationer/service på märkesverkstad.

Som sagt är det många som glömmer värdeminskningen och ränta på lån. När man ska slå ut det på milen på en ny bil blir det inte kul.


Civilekonom
35 Inlägg
3 mars 2011
#7
zovix skrev:
Tyvärr så stämmer den kalkylen, för gemene man med tummen mitt i handen mm, mm D.v.s. målgruppen som kalkylen är gjord för.

Är du däremot biltok och älskar allt som har med bilar att göra, läser verkstadsmanualen som toa lektyr, onnanerar till senaste nummret av bilsport och får sädestömmning så fort man hör rätt motorvrål. Tja då kan man spara mycket pengar jämfr med kalkylen.lol

Dessutom är det många som köper bil, tar lån och glömmer kalkylera med värdeminskning... Det är dyrt med bil.

Mvh Magnus

Nja, fast de som tycker så pass mycket om bilar brukar ju annars lägga ner en bra bit av sin lön på sina "älsklingar". tongue


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 mars 2011
#8
Dozan skrev:
zovix skrev:
Tyvärr så stämmer den kalkylen, för gemene man med tummen mitt i handen mm, mm D.v.s. målgruppen som kalkylen är gjord för.

Är du däremot biltok och älskar allt som har med bilar att göra, läser verkstadsmanualen som toa lektyr, onnanerar till senaste nummret av bilsport och får sädestömmning så fort man hör rätt motorvrål. Tja då kan man spara mycket pengar jämfr med kalkylen.lol

Dessutom är det många som köper bil, tar lån och glömmer kalkylera med värdeminskning... Det är dyrt med bil.

Mvh Magnus

Nja, fast de som tycker så pass mycket om bilar brukar ju annars lägga ner en bra bit av sin lön på sina "älsklingar". tongue

Vadå? 60-70k förra året är väl ingen fara? wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök