3964
Sök

TURBO?? på vilka faktorer märks det om turbon e kass???

1 268 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
#1
på vilka faktorer märks det att turbon e kass???

Sensation
74 Inlägg
19 december 2006
#2
Flänsar som fattas så att den inte laddar ordentligt..
Blir ju precis inget tryck i bilen.går ju skit om den är kass
Senast redigerat av GolfGtiPower (19 december 2006)

Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
19 december 2006
#3
Om jag inte minns fel så är avgaserna blåa på en bil med kass turbo.

Allt för den där jävla hatten!

_carlss0n_
19 december 2006
#4
blå rök......dåligt laddtryck....du kan ju ta av slangen till turbon där luftfiltret sitter och känna på glappet i axeln till turbon.....lite glapp e där men den ska inte ta emot väggarna i turbon....hoppas du förstår vad jag menar annars posta ett inlägg!!

1 268 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
#5
vad är det som gör röken blå då??

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
19 december 2006
#6
LazerHawke skrev:
vad är det som gör röken blå då??

Olja i turbon.

Allt för den där jävla hatten!

1 268 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
#7
så oljan blir bara blårök i en turbo aldrig annars?

Sensation
74 Inlägg
19 december 2006
#8
LazerHawke skrev:
så oljan blir bara blårök i en turbo aldrig annars?

Ja om de blir olja i turobn så blir de blå rök

Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded

1 268 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
#9
men det behöver inte alltid komma blårök för att turbo ska va kass??

Örebroare i exil
970 Inlägg
19 december 2006
#10
det kan även samlas olja i tryckrör och ic om turbon läcker. bara plocka bort avlastningsventilen/dumpen och stoppa ner fingret och känna om det finns olja på tryckrörets väggar... och som sagts tidigare, blårök, konstigt laddtryck, missljud

Hej FRA!

medlem
412 Inlägg
19 december 2006
#11
_carlss0n_ skrev:
blå rök......dåligt laddtryck....du kan ju ta av slangen till turbon där luftfiltret sitter och känna på glappet i axeln till turbon.....lite glapp e där men den ska inte ta emot väggarna i turbon....hoppas du förstår vad jag menar annars posta ett inlägg!!

Japp stämer får glappa åt sidorna lite men aldrig in och ut
Mvh Krille

Mvh Krille
Projekt Supra MKIV Singel Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=259824

454 Inlägg
19 december 2006
#12
om det ryker som fan men bilen går lika bra som innan.....det kan vara turbon som är kass ändå va ?

151 Inlägg
19 december 2006
#13
LazerHawke skrev:
på vilka faktorer märks det att turbon e kass???

Går olja ut på den varma sidan så brukar det ryka gråvitt. Detta eftersom olja tenderar att ge gråvit rök när den hamnar på mkt heta ytor, t.ex. om man spiller en droppe på grenröret om man fyller på motorolja. Men har inte turbon nått den nivån än så kan man göra ett test; efter att motorn varit avstängd nån eller några timmar så ställ dig bakom bilen och låt någon starta motorn, utan att röra gaspedalen. Kommer det blå(!) rök ur avgasröret just efter att motorn startat är detta ofta ett tecken på att turbon börjar bli dålig. Kolla även upp laddtryck och glapp som några nämner.

454 Inlägg
19 december 2006
#14
Kan turbon rasa helt plötsligt å börja ryka utan att gå dåligt  elller blir den sliten, börjar ryka å dör till slut efter ett tag ?

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 december 2006
#15
En "död" turbo ryker och eller viner.
Det kan hända plötsligt eller sakta men säkert beroende på hur bilen är trimmad och körs...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

454 Inlägg
19 december 2006
#16
hehe ja du , hårt körd nytrimmad ...... gammel sunkig turbo som gått ca 20.000 mil.... fan va jag hatar när bilen ska gå sönder. härdanefter ska de bli tom gångskörning efter körning, före körning och verkligen "värma upp" bilen innan jag drar på.......

Miklen
19 december 2006
#17
ryttersson skrev:
hehe ja du , hårt körd nytrimmad ...... gammel sunkig turbo som gått ca 20.000 mil.... fan va jag hatar när bilen ska gå sönder. härdanefter ska de bli tom gångskörning efter körning, före körning och verkligen "värma upp" bilen innan jag drar på.......

Ja har du inte tänkt på d innan så kanske d e dags ja.. smile

Klubbmannen
19 december 2006
#18
_Kekke_ skrev:
det kan även samlas olja i tryckrör och ic om turbon läcker. bara plocka bort avlastningsventilen/dumpen och stoppa ner fingret och känna om det finns olja på tryckrörets väggar... och som sagts tidigare, blårök, konstigt laddtryck, missljud

Turbon behöver inte läcka för att rören ska bli igenoljade.
Korkat nog är vevhusventilationen ofta kopplad direkt på insuget efter lmm. Även om det inte är mycket oljedimma som släpps in så byggs det upp rätt gott med åren.

För övrigt har jag lite men hjälpligt lagerglapp i min kärra. När den är kall så låter den mer "Frrrrrrr" istället för "Uuuiiiih". Man behöver väl inte understryka hur viktigt det är i längden att inte pressa en kall turbo..
Senast redigerat av Klubbmannen (19 december 2006)

5 710 Inlägg
20 december 2006
#19
LazerHawke skrev:
så oljan blir bara blårök i en turbo aldrig annars?

Jodå, man kan allt få blårök utan att det behöver betyda att snurran är kass.
Blårök = olja bränns upp någonstans.
• Slitna ventilstyrningar
• Läckande ventilskaftstätningar.
• Slitna kolvringar/oljeskrapring
• Läckande topplockspackning
....kan oxo orsaka blårök.

Dock är turbon en misstänkt kandidat (om bilen har någon alltså) och dessutom brukar en blårykande turbo glappa när man känner på lagringen= det är lätt att kolla.

Övriga symtom som man kan få när turbon inte är 100 är:

• Oljud
• Dålig effekt
• Lågt laddtryck
• Högt laddtryck
• Laddtrycksöverslängar

MVH Jonas
..............


Sök