4080
Sök

Volvos toppar samt lite info om b20 b18 och b21et

31 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
#1
har funderat om vilken oljepump jag ska använda till min b21et. Har hört att b20ins oljepump är bättre än b21ans stämmer det? Eller säger mig vilken oljepump jag ska använda som kanske är bättre än orignal pumparna:)
Senast redigerat av MTM_racing (5 februari 2011)


1 738 Inlägg
3 februari 2011
#2
Sten parner säljer "värre" oljepumpar för mer olje flöde! kostar 1000 -1300 kr!


31 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#3
äre någon skillnad mellan oljepumparna på b20 och b18 ?

Vad sitter det original för topp på en b21et? finns det någon volvo topp som heter 160 eller liknande i slutet?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 februari 2011
#4
b21 har 160 toppar ja. Vet inte om dom kanske har 398 också....


31 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#5
Bensinskallen skrev:
b21 har 160 toppar ja. Vet inte om dom kanske har 398 också....

jamen är 160 toppen en tidig turbo topp eller? För min b21et har en sån?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
6 februari 2011
#6
Nä alltså 160 är en helt vanlig topp. Så vitt jag vet är det inga direkta skillnader mellan turbotoppar och sugistoppar, 160/ 398/ 405 sitter på både sug och turbo


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 februari 2011
#7
Bensinskallen skrev:
Nä alltså 160 är en helt vanlig topp. Så vitt jag vet är det inga direkta skillnader mellan turbotoppar och sugistoppar, 160/ 398/ 405 sitter på både sug och turbo

förutom att det sitter natrium kylda ventiler på turbotopparna så är det ingen skillnad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

226 Inlägg
6 februari 2011
#8
Lite info om olika toppar.

1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.


BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or

SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.

Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler


Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor


Informationen kommer från: Turbo performance club


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 mars 2011
#10
Jacke90 skrev:
b18, b20 och b30 har samma oljepump.

likadan hoppas jag det är tongue annars blir det jobbigt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök