4368
Sök

Första bil -> Golf Vr6/GTI?

Ford Focus ST
28 Inlägg
13 december 2006
Trådstartare
#1
Hejsan !
Nu var det dags att skaffa sin efterlängtade första bil. Golf har inspererat mig väldigt mycket och speciellt Vr6:an runt 94-95 årsmodellen.
Men tyvärr så har jag fått lite kritik från min far + några kompisar om
att om dom går sönder kan det bli riktigt dyrt eftersom man inte får ner en hand i en liten golf.. och jag kan säga själv att jag itne är så väldigt händig inom motoren om bilar ännu.
Och utav detta skulle jag vilja ha både lite negativa/positiva svar om dessa bilen..
Och hur mycket kraft/känsla skiljer det sig mellan Vr6:an eller GTI:n med 150 HK?

Tacksam för svar:) / Fagerman
Senast redigerat av Fagerman (13 december 2006)


Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
13 december 2006
#2
vr6 ligger ju på 180 Hk....och ljudet i en sån...OJ OJ OJ! Är hur mysigt som helst, Men de är som du säger...de är inte världens lättaste bil att greja med. Trångt och jävligt..men har man bara lite erfarenhet så ska de inte vara något problem. Klassiska problem med Vr6 och GTI är framför allt: Rost kring dörrar, problem med kam kedja och värme paketet.

Lycka till i valet smile

Allt för den där jävla hatten!

1 582 Inlägg
13 december 2006
#3
Toppen tråd, kommer följa den då jag själv ska köpa mig en ny vinterbil, och valet är mellan VR6 eller GTI 16v big_smile

Så nu är det bara att skriva på så mycket som möjligt alla WV experter, och även alla ni andra som har kunskap om dessa två bilar. Mvh Pappi

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
13 december 2006
#4
det ända som skilljer GTi:n och VR6an är motor om jag inte har fel. mitt val skulle gått på 16v:n, den är mer "lättlagad" annars duger ju GTi 8v fint med wink
Senast redigerat av volvo744 (13 december 2006)

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 december 2006
#5
Känt fel på Vr6'an av årsmodell -92 är att toppackningen är dålig. Sen så är väll de fleesta Vr6'orna väl använda om man säger så. Så fall hade jag försökt hitta någon i finare skick som ägs av någon äldre snubbe.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

★★★★★
455 Inlägg
14 december 2006
#6
jaghar själv en vr6a somär min första bil.om man bortser från ej 740 jag fick av pappa, vilkete som dag o natt. mim hade bara gått 9000 mil sv såld oägd av två äldre herrar. har aldrig haft någoot problem med den än då den är väl servad o väl skött. men visst så är en vr6 på 174hk mot en GTi 16v på150 hk inte så stor sskillnad då gtin väger mindre med. ¨fast när vr6an går sönder då blir det dyrt, så min rekomendattion är en gti. dock torr jag de e svårare att få tag på en gti 16v mellan åren 95-97 där finns de nog fler vr6or o välja på

mvh

Ford Focus ST
28 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#7
OKaaay allt låter ju både suveränt och mindre super.
Men kan det inte vara så att det är lättare att hitta en GTi som är körd av en som strax ska in till ålderdomshemmet ?
För om jag kollar här i forumet och blocket så är det en hel del yngre som har Vr6:orna och då kan man ju ana att dom har blvit "härdade" i motor m.m.
Jag kan oxå säga att jag är ute efter att ha en riktigt snygg sbil som man kan styla till och bra ljud, men ska låta bra och ha lite fart i sig.


Radde
14 december 2006
#8
Fagerman skrev:
OKaaay allt låter ju både suveränt och mindre super.
Men kan det inte vara så att det är lättare att hitta en GTi som är körd av en som strax ska in till ålderdomshemmet ?
För om jag kollar här i forumet och blocket så är det en hel del yngre som har Vr6:orna och då kan man ju ana att dom har blvit "härdade" i motor m.m.
Jag kan oxå säga att jag är ute efter att ha en riktigt snygg sbil som man kan styla till och bra ljud, men ska låta bra och ha lite fart i sig.

Varför inte satsa på en Peugeot 306 GTi-6 då ?
Dom ligger säkre lägre i pris och går bra mycke bättre.
6vxl låda kan ju va lite tufft. smile
ett alternativ mot importerade vr6:or.
bara ett tips.
Lycka till med bilköpet.

Bilnörd...
310 Inlägg
14 december 2006
#9
Jag har en VR6 Syncro. Älskar den bilen något grymt.

Fördelar:
* Rolig bil
* Jag tar mig fram även om det är snökaos tack vare syncron
* Finns mycket styling till dem
* Går bra

Nackdelar:
* Den drar en del soppa
* Försäkringen kostar en del
* Dyra reservdelar (fönsterhissmotorn till förardörren går loss på 3000 kr)
* Ofta hårt körda

~Sandra~
*Kör inte fortare än din skyddsängel flyger*
Projekttråd

Ford Focus ST
28 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#10
OKaaay , Vr6an jo..
Men nu kan vi ju gå över till diskussionen om
Hur stor är kraften jämnfört med en Gti 16v 150 hk och en Vr6 174 hk.?
Vilken går att göra snyggast med diverse stylingen som finns.?
Och en viktigt fråga, Är det lätt att få en Gti 16v att låta riktigt gött utan att renovera hela motorn smile?

Btw skit skoj med svar smile


.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
14 december 2006
#11
Fagerman skrev:
OKaaay , Vr6an jo..

Vilken går att göra snyggast med diverse stylingen som finns.?


Btw skit skoj med svar smile

som sagt, Gti och VR6 har xakt samma chassie så de är bara motorn som skiljer, så all styling är samma, bra va? smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

★★★★★
455 Inlägg
14 december 2006
#12
jag har en vr6 o en kompis en GTI 16v, här är våra bästa tiderpå 201m från ett blackrace i sommras. ingen av oss e så bra direkt utan var bara för o testa men de kan ju va en koll på ungefärhur stor slkillnade det är, båda är i stort sett orginal förutom avgas/lufftfilter typ.

Volkswagen Golf VR6        1,213        0,000        117,14         9,994
Volkswagen Golf GTI        0,795        0,000        111,55         10,366

inte så stor skillnad här direkt, fast jag e rätt "kass" på starter :S så de går nog får ner vr6ans tid

517 Inlägg
17 december 2006
#13
har haft min GTI sen april förra året o jag e grymt nöjd med den.. Den dricker avsevärt mkt mindre soppa jämfört med VR6an och min försäkring ligger precis under 2k (morsan) så den är betydligt billigare att äga.. Har ett K&N sportluftfilter som gör att den låter lite goare.. fast den slår ju aldrig VR6ans ljud.. tongue Sen har den ingen lmm som tar skada när man sätter dit ett sportluftfilter.. tror Vr6an har de nnämnligen.. GTI 16v är svårare att hitta och kanske i vissa avseenden dyrare om man bortser från syncron..  Läs mer på VR6.nu finns mkt godis big_smile

/Martin - Wolfsburg GTI

Ford Focus ST
28 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
#14
OKaaay tackar alla för svar men jag har nog fått mina tankar fulla nu big_smile
Och det lutar faktiskt åt en Golf GTí 16V big_smile

Mvh Fagerman


-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
18 december 2006
#15
Fagerman skrev:
OKaaay tackar alla för svar men jag har nog fått mina tankar fulla nu big_smile
Och det lutar faktiskt åt en Golf GTí 16V big_smile

Mvh Fagerman

Du väljer helt rätt, en GTI är som sagt betydligt lättere och har du lust att besöka en banträff kommer du att märka att den understyr mycket mindre än en Vr6.
Lite extra trim på GTI;n blir den en helt fantastisk förstabil i alla avseenden.
Lycka till....

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

Ford Focus ST
28 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
#16
Med mycket bra svar på min tråd och mycket funderingar så blir det en GTI faktiskt ! Dessutom åker jag och kollar på en nu på Torsdag !

Hehe, Tråden kommer aldrig ta slut känns det som , Men nu det som eastmotorsport säger:  "Lite extra trim på GTI;n blir den en helt fantastisk förstabil i alla avseenden."
Vad för normal mängd trim kan jag stoppa i den och vart hittar jag riktigt saftiga fälgar/kjolpaket m.m till en Golf GTI3? big_smile

Peace, Fagerman !


★★★★★
455 Inlägg
20 december 2006
#17
kjolpaket finns nästan på alla "styling" sidor på nätet,finns en hel del snygga. jag har själv köpt  ett R-RX kjolpaket till min golf3 o de e riktigt snygg tycker jag big_smile

188 Inlägg
20 december 2006
#18
GTi:n är lättare än VR6:an, men VR6:an har betydligt fler hästar. Köp inte -92:ans modell, dom har en del problem..
Rost på bakluckan är mer  regel än undantag..
Det du sa att dom är svåra att meka med, de e ju dom flesta bilar från typ -95 o framåt!! Så de e skitsamma vilken bil du köper!


517 Inlägg
22 december 2006
#19
jag vill inte påstå att det är en regel att det ska finnas rost på bakluckan.. min har inte det.. brorens 95a eller kusinens gti 95a har inte det.. det handlar om hur man sköter de med tvättningen.. en på mitt jobb som har en passat 00a som var genomrostad i karrossen på sina ställen.. men han tvättar ju aldrig den.. så de har mkt med hur ägarna har vårdat sin bil och hur hårt dom har kört.. känn hur vxllådan o kopplingen känns annars kan de bli dyrt.. vänta då hellre med att hitta ett finare exemplar...

/Martin - Wolfsburg GTI

vRsex
471 Inlägg
25 december 2006
#20
Jag köpte nyligen en VR6 -94 för 50 000kr av min rika arbetskompis, den har gått lite över 4700 mil och stått i varmgarage hela tiden. (FIN)

Min Vr6a har ett slags kjolpaket som standard, fram,bak sidorna och runt hjulhusen.(Nytt är beställt)
Jag har hittat en kompressor som ger 285hk(Turbo finns med)

Försäkringen på mig på Trygghansa som var billigast för mig är 10500kr fullförsäkrad, kan nog tro GTIn är billigare lite iaf.

Det finns mycket att göra i livet smile

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)


Sök