4369
Sök

Bra 18-års bil?

87 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#1
http://www.blocket.se/pitea/Golf_vr6_sy … 11&w=0 Tänkte höra vad som sägs om denna som 18-års bil samt om det brukar finnas några återkommande problem som kan vara bra att veta om? Skriv allt ni hört eller vet om denna bil!! smile


318 Inlägg
25 mars 2011
#2
kamkedjan! lyssna så inte tomgången är ovanligt hög ( för att dölja dålig kamkedja) Rasslar det från motorn är kamkedjan i behov av byte vilket tyvärr är ett invecklat jobb...

Rubriken kanske skulle varit lite mer beskrivande: köpråd exempelvis....
Senast redigerat av PartilleMalm (25 mars 2011)


hellaflush!
1 266 Inlägg
25 mars 2011
#3
vanligt med rostiga skärmkanter/trösklar o baklucka på golf 3or. Men just den såg fin ut.
Kolla ven el hissarna så dom funkar, är ett vanligt problem att dom slutar funka.


Forummoderator
18 009 Inlägg
26 mars 2011
#4
Kolla om AC fungerar om det är viktigt för dig.

En kul detalj: "air bag i förarsätet" Ball och få hjälp ut igenom vindrutan när man krockar! LoL.

Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

87 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#5
PartilleMalm skrev:
kamkedjan! lyssna så inte tomgången är ovanligt hög ( för att dölja dålig kamkedja) Rasslar det från motorn är kamkedjan i behov av byte vilket tyvärr är ett invecklat jobb...

Rubriken kanske skulle varit lite mer beskrivande: köpråd exempelvis....

Ska göra det! smile


87 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#6
Timmyboy skrev:
vanligt med rostiga skärmkanter/trösklar o baklucka på golf 3or. Men just den såg fin ut.
Kolla ven el hissarna så dom funkar, är ett vanligt problem att dom slutar funka.

Den har varit inlämnad för rostkontroll för att förra ägaren var lite pedant men den var rostfri smile ska kolla det med hissarna! smile


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
26 mars 2011
#7
Ett annat fel är att det är en vanlig ungdomsbil. Vilket oftast innebär sönderkört skit som dessutom är dåligt servat pga. dålig ekonomi. Mitt råd är en tråkig bil som bar kärringar o gubbar i regel kör runt med. Då får du en en bil som i regel fungerar 10ggr bättre.

Men om du tvunget ska ha en vr6 så kolla kamkedjan, säger ägaren att den är bytt så byt den endå. Kolla rost och lägg ännumer jobb på att kolla elsystemet samt elhissar o dylikt för det är en svag punkt på alla golf 3.

Slitna bussningar är även vanligt.

Men golf är roliga bilar helt klart....

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 mars 2011
#8
AcesHigh666 skrev:
Ett annat fel är att det är en vanlig ungdomsbil. Vilket oftast innebär sönderkört skit som dessutom är dåligt servat pga. dålig ekonomi. Mitt råd är en tråkig bil som bar kärringar o gubbar i regel kör runt med. Då får du en en bil som i regel fungerar 10ggr bättre.

Men om du tvunget ska ha en vr6 så kolla kamkedjan, säger ägaren att den är bytt så byt den endå. Kolla rost och lägg ännumer jobb på att kolla elsystemet samt elhissar o dylikt för det är en svag punkt på alla golf 3.

Slitna bussningar är även vanligt.

Men golf är roliga bilar helt klart....

Angående det fetstilta: Men är tio gånger tråkigare än en slutkörd Golf VR6, och kanske tjugo gånger tråkigare än en VR6 i bra skick.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
26 mars 2011
#9
El systemet till lamporna.
Rost i golvet..

Såg riktigt fin ut på bilderna annars!

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
26 mars 2011
#10
Rquired skrev:
AcesHigh666 skrev:
Ett annat fel är att det är en vanlig ungdomsbil. Vilket oftast innebär sönderkört skit som dessutom är dåligt servat pga. dålig ekonomi. Mitt råd är en tråkig bil som bar kärringar o gubbar i regel kör runt med. Då får du en en bil som i regel fungerar 10ggr bättre.

Men om du tvunget ska ha en vr6 så kolla kamkedjan, säger ägaren att den är bytt så byt den endå. Kolla rost och lägg ännumer jobb på att kolla elsystemet samt elhissar o dylikt för det är en svag punkt på alla golf 3.

Slitna bussningar är även vanligt.

Men golf är roliga bilar helt klart....

Angående det fetstilta: Men är tio gånger tråkigare än en slutkörd Golf VR6, och kanske tjugo gånger tråkigare än en VR6 i bra skick.

Det säger jag inte emot. wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

4 149 Inlägg
26 mars 2011
#11
Köp något bakhjulsdrivet istället? Har inte kört bilen själv men den borde vara relativt understyrd med en stor sexa och fyrhjulsdrift?  För dom pengarna så får du väll en fräsch bmw 325 som borde ha mkt mera körglädje och dessutom bakhjulsdriven.   

Här är ett exempel. Kass bild men rolig utrustningslista och en bra första bil, något som går att meka med själv och som det finns mkt hjälp att få av forum osv.

http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … 15&w=3

Annars om du inte vill lägga så mkt pengar så en 740/940 turbo med steg 1 chip på 240 hk för en 15-20 tusen i fint skick.


318 Inlägg
26 mars 2011
#12
zemet skrev:
Köp något bakhjulsdrivet istället? Har inte kört bilen själv men den borde vara relativt understyrd med en stor sexa och fyrhjulsdrift?  För dom pengarna så får du väll en fräsch bmw 325 som borde ha mkt mera körglädje och dessutom bakhjulsdriven.   

Här är ett exempel. Kass bild men rolig utrustningslista och en bra första bil, något som går att meka med själv och som det finns mkt hjälp att få av forum osv.

http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … 15&w=3

Annars om du inte vill lägga så mkt pengar så en 740/940 turbo med steg 1 chip på 240 hk för en 15-20 tusen i fint skick.

Då försvinner gokart känslan som faktiskt är värd rätt mycket:)


4 149 Inlägg
26 mars 2011
#13
PartilleMalm skrev:
zemet skrev:
Köp något bakhjulsdrivet istället? Har inte kört bilen själv men den borde vara relativt understyrd med en stor sexa och fyrhjulsdrift?  För dom pengarna så får du väll en fräsch bmw 325 som borde ha mkt mera körglädje och dessutom bakhjulsdriven.   

Här är ett exempel. Kass bild men rolig utrustningslista och en bra första bil, något som går att meka med själv och som det finns mkt hjälp att få av forum osv.

http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … 15&w=3

Annars om du inte vill lägga så mkt pengar så en 740/940 turbo med steg 1 chip på 240 hk för en 15-20 tusen i fint skick.

Då försvinner gokart känslan som faktiskt är värd rätt mycket:)

Känns golfen som en gokart?  Har inte kört den själv så har ingen aning.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 mars 2011
#14
zemet skrev:
PartilleMalm skrev:
zemet skrev:
Köp något bakhjulsdrivet istället? Har inte kört bilen själv men den borde vara relativt understyrd med en stor sexa och fyrhjulsdrift?  För dom pengarna så får du väll en fräsch bmw 325 som borde ha mkt mera körglädje och dessutom bakhjulsdriven.   

Här är ett exempel. Kass bild men rolig utrustningslista och en bra första bil, något som går att meka med själv och som det finns mkt hjälp att få av forum osv.

http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … 15&w=3

Annars om du inte vill lägga så mkt pengar så en 740/940 turbo med steg 1 chip på 240 hk för en 15-20 tusen i fint skick.

Då försvinner gokart känslan som faktiskt är värd rätt mycket:)

Känns golfen som en gokart?  Har inte kört den själv så har ingen aning.

Tycker jag inte den gör, go-kart är lätta fordon och Golf VR6 är både tung och framtung. Därmed är småbilar pigga i rörelserna på sitt egna vis och en småbil med lite löjligt stor motor gör förstås detta ännu tydligare. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 924 Inlägg
26 mars 2011
#15
Största nackdelen på den VR6an att den har syncro... inget bra 4wd-system, speciellt efter de fått några år och mil på sig som den bilen har..

~ Life is short, have FUN! ~

318 Inlägg
27 mars 2011
#16
zemet skrev:
PartilleMalm skrev:
zemet skrev:
Köp något bakhjulsdrivet istället? Har inte kört bilen själv men den borde vara relativt understyrd med en stor sexa och fyrhjulsdrift?  För dom pengarna så får du väll en fräsch bmw 325 som borde ha mkt mera körglädje och dessutom bakhjulsdriven.   

Här är ett exempel. Kass bild men rolig utrustningslista och en bra första bil, något som går att meka med själv och som det finns mkt hjälp att få av forum osv.

http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_ … 15&w=3

Annars om du inte vill lägga så mkt pengar så en 740/940 turbo med steg 1 chip på 240 hk för en 15-20 tusen i fint skick.

Då försvinner gokart känslan som faktiskt är värd rätt mycket:)

Känns golfen som en gokart?  Har inte kört den själv så har ingen aning.

nja gokart kanske var att ta i men har åkt både golf I,II,III och tyckte de var roliga små pigga bilar:) dock var det ingen vr6 utan kompisens golf III 1,4 tongue

Ska lägga till att vi har en gammel 745:a hemma och den är ju inte direkt rolig ( förutom på vintern:) ) det är dock ingen turbo utan en sug - 8ventilare ..... 740:n bara går och går, våran har passerat 50 000 mil och ny besiktigad:) så bra bilar ska man inte säga annat än att det är
Senast redigerat av PartilleMalm (27 mars 2011)


4 149 Inlägg
27 mars 2011
#17
PartilleMalm skrev:
zemet skrev:
PartilleMalm skrev:

Då försvinner gokart känslan som faktiskt är värd rätt mycket:)

Känns golfen som en gokart?  Har inte kört den själv så har ingen aning.

nja gokart kanske var att ta i men har åkt både golf I,II,III och tyckte de var roliga små pigga bilar:) dock var det ingen vr6 utan kompisens golf III 1,4 tongue

Jo jag menar det. Denna bilen bör ju vara ganska tung med v6a och 4wd.


318 Inlägg
27 mars 2011
#18
Hade jag fått tag i en fräsch vr6 syncro till okej pris hade jag köpt den ( tänk på att man inte kan ta ngt för stylingen på en bil) men det blev Saaben istället:)

Edit: jag har för mig en vr6 ( utan syncro) väger in på 1300 kg vilket i sig nästan är 740 vikt:P
Senast redigerat av PartilleMalm (27 mars 2011)


Forummoderator
18 009 Inlägg
27 mars 2011
#19
Bara kört en VR6 Golf. Power i maskin men jag tyckte det var lite storbilskänsla över arrangemanget vill jag minnas? Skjuter på duktigt men upplevelsen lirade inte mot hastighetsmätaren. Nån som förstår?

Tror det är mer Go-cart över en GTi. Hade en Mk I GTi -84 en gång. Sjukt rolig med bara 110 Hk! Å växelknoppen var en svart golfboll...

Mvh
Alexander
Senast redigerat av Dieselsmurfen (27 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

318 Inlägg
27 mars 2011
#20
Dieselsmurfen skrev:
Bara kört en VR6 Golf. Power i maskin men jag tyckte det var lite storbilskänsla över arrangemanget vill jag minnas? Skjuter på duktigt men upplevelsen lirade inte mot hastighetsmätaren. Nån som förstår?

Tror det är mer Go-cart över en GTi. Hade en Mk I GTi -84 en gång. Sjukt rolig med bara 110 Hk! Å växelknoppen var en svart golfboll...

Mvh
Alexander

Inget fel på nyare golfar men den sista riktiga golfen är ju mk2 tongue jag tycker själv III:an känns betydligt större som du säger samt väldigt billig och plastig tyvärr......



Sök