Funderar på att chippa min "Betty" med autotech's steg 1 chip, kör en V70 2.5T av 99 årsmodell. Har hört att om man nu ska chippa min bil så borde man byta ut original turbon som är en lättrycks turbo mot en högtrycks turbo för att optimera prestandan. Där emot vill jag inte öka bränsleförbrukningen, utan tvärtom. Behöver lite råd/tips då ja inte e så kunnig. Är det verkligen värt att byta ut turbon? Hur mycket kan det gå på en fabriksny / begagnad? Kan man lägga in chipet själv o vart kan man köpa det?
Finns verkligen den där modellen som LTT? Det sitter samma turbo i vilket fall, skiljer bara i laddtryck. Vissa bilar har en annan wastegate också. Du behöver inte byta någon turbo. Bl a bsr och autotech säljer chip.
Enligt papperna så är det en LTT. Jag vet att BSR o autotech säljer chippen, men tänkte mer på om man kan köpa 1 begagnad sätta dit den själv eller måste det göras i en verkstad. Har för mig att hos BSR får man lägre effekt än hos autotech.
Ingen ide att byta turbo. SKa du ha ut nåt vettigt av ett turbobyte lär du byta ut mer grjjer och sikta på högre efekt.
Brains skrev:
Finns verkligen den där modellen som LTT? Det sitter samma turbo i vilket fall, skiljer bara i laddtryck. Vissa bilar har en annan wastegate också. Du behöver inte byta någon turbo. Bl a bsr och autotech säljer chip.
Tänker inte du på rödblock nu där skillnaden mellan vanliga och lågtrycksmotorn är wastegateklockan? När det gäller femmorna är LTT och vanliga turbomotorerna rätt olika med olika turbo, spridare och kolvar
Du bör se till att få just din bil chipad. Trots att mjukvaran inte är helt unik på dessa motorer så finns det i alla fall många mjukvaruversioner och därmed kan det vara så att den du har är en annan än den som det chipet du tänker flytta över är baserat på. Dessutom så sitter chipet lödet med 44 pin krets så inte busenkelt att flytta över.
Om du ska byta turbo så kommer du behöva ett chip som är anpassat för den större turbon också.
Mvh// A.Fekzen
A.Fekzen - Mycket vrid spar tid! www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Som sagt du chippar den genom OBD II uttag vid armstödet Atech och bsr säljer små "handenheter" som du bara pluggar i och trycker på en knappp och så är de klart. Du kan även ta bort chippningen när du känner för det. Går också att läsa felkoder med den Turbobyte är inget som behövs så länge den är fräsch.
Som sagt du chippar den genom OBD II uttag vid armstödet Atech och bsr säljer små "handenheter" som du bara pluggar i och trycker på en knappp och så är de klart. Du kan även ta bort chippningen när du känner för det. Går också att läsa felkoder med den Turbobyte är inget som behövs så länge den är fräsch.
OK, nice! va kan en sån enhet kosta? Så den hanenheten e själva chippet då?
Som sagt du chippar den genom OBD II uttag vid armstödet Atech och bsr säljer små "handenheter" som du bara pluggar i och trycker på en knappp och så är de klart. Du kan även ta bort chippningen när du känner för det. Går också att läsa felkoder med den Turbobyte är inget som behövs så länge den är fräsch.
OK, nice! va kan en sån enhet kosta? Så den hanenheten e själva chippet då?
5-6000 har jag för mig, kostar dubbelt så mycket att chippa en 99-00 jämfört med en 97-98 eftersom dom har ett annat styrsystem . yes chippet eller "mjukvaran" sitter i enheten.