3874
Sök

Audi A4 B5 1.8 TSQ eller TQ??

3 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#1
Börjar bli dags att skaffa bil, så som rubriken lyder, 1.8 TSQ eller bara TQ? vet att det är skillnad i hästkrafter och nm men har hört att TS motorerna har mera fel "fabriksfel"? och att den vanliga motorn utan fabrikstrim är bättre?

Tacksam för svar smile

3 mars 2011
#2
1.8 TSQ Har 180 gentemot 1.8 TQ 150, om jag inte minns helt fel tongue Har hört flera TS ägare som kört sina utan problem.


1.8T I4 20v DOHC Turbo     150 PS (110 kW; 148 bhp)     210 N·m (155 ft·lbf)     222 km/h     0-100 8.3 sec     1994–2001    

1.8T(s) I4 20v DOHC Turbo  180 PS (132 kW; 178 bhp) 235 N·m (173 ft·lbf)     233 km/h 0-100    7.9 sec     1997–2001    


Taget från Wikipedia


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
3 mars 2011
#3
x3mtuning skrev:
Börjar bli dags att skaffa bil, så som rubriken lyder, 1.8 TSQ eller bara TQ? vet att det är skillnad i hästkrafter och nm men har hört att TS motorerna har mera fel "fabriksfel"? och att den vanliga motorn utan fabrikstrim är bättre?

Tacksam för svar smile

Dom du "hört" det av att TS motorn skulle vara sämre har nog inte full koll. Har själv hängt på nordicaudi.com i många år och det har aldrig varit någon diskussion om att TS motorn skulle vara sämre.

2 656 Inlägg
4 mars 2011
#4
x3mtuning skrev:
Börjar bli dags att skaffa bil, så som rubriken lyder, 1.8 TSQ eller bara TQ? vet att det är skillnad i hästkrafter och nm men har hört att TS motorerna har mera fel "fabriksfel"? och att den vanliga motorn utan fabrikstrim är bättre?

Tacksam för svar smile

det är ju samma motor bara olika turbo o programvara


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
4 mars 2011
#5
ekelund88 skrev:
x3mtuning skrev:
Börjar bli dags att skaffa bil, så som rubriken lyder, 1.8 TSQ eller bara TQ? vet att det är skillnad i hästkrafter och nm men har hört att TS motorerna har mera fel "fabriksfel"? och att den vanliga motorn utan fabrikstrim är bättre?

Tacksam för svar smile

det är ju samma motor bara olika turbo o programvara

motor och turbo är samma (KKK K03) vad som skiljer är motorstyrning och kammar, när 150 hästaren tappar orken (runt 3500 varv) så tar TS fram stora spaden och drar på hela vägen till varvstopp, skillnaden är otroligt tydlig om man kör en TS och sedan direkt sätter sig i en vanlig T...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

1 582 Inlägg
5 mars 2011
#6
Har du möjlighet att köpa en TSq så hade jag inte tvekat en sekund om man jämför TS mot vanliga T smile däremot så går det att trimma vanliga T med chipp/sportsystem och då får du lite mera hk än TS:n

3 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#7
Tack för svaren! smile ja vet allt det där med skillnad i hästkrafter och vrid btw smile ja hörde det av en som har audi service i grannbyn men han har sina principer smile så det blir nog en facelift modell med 1.8ts quattro big_smile tack för svaren enn en gång! big_smile

14 Inlägg
29 mars 2011
#8
tja vet ni vad orginal laddtrycket är på en audi a4 1.8??

German Engineering
9 083 Inlägg
29 mars 2011
#9
oryx skrev:
tja vet ni vad orginal laddtrycket är på en audi a4 1.8??

Original laddtryck ligger på 0.4 bar.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
29 mars 2011
#10
CarpeDiem skrev:
oryx skrev:
tja vet ni vad orginal laddtrycket är på en audi a4 1.8??

Original laddtryck ligger på 0.4 bar.

Det är mer typ 0.6 bar.

735 Inlägg
30 mars 2011
#11
0.6 låg min på

14 Inlägg
31 mars 2011
#12
okej. men vet du om de är bara att sätta dit en annan dump? lr hur måste man göra?

Herr
1 722 Inlägg
31 mars 2011
#13
en annan dump för att göra vaddå?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Mr. AUDI !
642 Inlägg
31 mars 2011
#14
Orginalladd på 150hk maskin är 0,3-0,4 INGET annat.. 180hk maskin ligger på 0,6

Four Rings To Rule Them All!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
31 mars 2011
#15
oryx skrev:
okej. men vet du om de är bara att sätta dit en annan dump? lr hur måste man göra?

vad för skillnad skulle en annan dump göra förutom samma jobb som den gamla dvs släppa övertrycket i systemet när gasspjället stängs?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök