4147
Sök

Placering av baslåda, Sedan

34 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#21
ChriZtoffer skrev:
Saker som skramlar går alltdi att få tyst på på ett eller annat vis. wink Jag hade problem redan med förra baslådan då plastkåpan under det höga bromsljuset skramlade, till slut så gick den sönder. Men får se snart vad rutan tycker om att ha ett par flåsande portar under sig.

Man kommer långt redan med limpistolen i handen wink
Portarna kommer troligtvis inte att skapa samma bekymmer då de riktar ljudvågorna mot ett mer centrerat område och inte ger samma spridning. smile

451 Inlägg
30 mars 2011
#22
Thorstenssonsson skrev:
Det är alltså möjligt? Borde bli kortslutning i ljudvågorna tänker jag, eftersom all luft flyttas genom samma utrymme. Men tanken slant!
Då kör vi på det! (=

Det blir det när basportens fas och basens fas ligger förskjutna 180 (skrev 90 först, vilket hjärnsläpp) grader i förhållande till varandra. Detta fenomen uppstår främst under avstämningsfrekvens. Jag orkar inte att leta rätt på källa på detta just nu (kan vara att jag läst det på random forum också, svårt att hålla isär källorna ibland) så om ni har något att invända så tar jag direkt tillbaka vad jag just har skrivit angående baslådans helmholtzresonans och låtsas som om det regnar. (eftersom diskussioner utan källhänvisning är efterblivet)
Senast redigerat av Rigan (30 mars 2011)

34 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#23
Rigan skrev:
Thorstenssonsson skrev:
Det är alltså möjligt? Borde bli kortslutning i ljudvågorna tänker jag, eftersom all luft flyttas genom samma utrymme. Men tanken slant!
Då kör vi på det! (=

Det blir det när basportens fas och basens fas ligger förskjutna 180 (skrev 90 först, vilket hjärnsläpp) grader i förhållande till varandra. Detta fenomen uppstår främst under avstämningsfrekvens. Jag orkar inte att leta rätt på källa på detta just nu (kan vara att jag läst det på random forum också, svårt att hålla isär källorna ibland) så om ni har något att invända så tar jag direkt tillbaka vad jag just har skrivit angående baslådans helmholtzresonans och låtsas som om det regnar. (eftersom diskussioner utan källhänvisning är efterblivet)

Jo, 90 grader må vara en mild förskjutning! haha lol

Känner igen vad du skrivit, frågan är om om detta inte kan ske efter att lådan gjort sitt jobb och ljudvågorna inte tajmar varandra, topparna går ner längs dalarna i vågorna och där med "eliminerar" varandra?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 mars 2011
#24
Thorstenssonsson skrev:
...Saabar är som sagt välbyggda fordon och skrammlar inte mycket alls i förhållande till många andra.
Man kommer långt genom att bara lokalisera skrammel med limpistolen i handen,haha...

Kan inte du berätta det för min 9-3SS? Tror nämligen att den missade just lektionen om skrammel under sin skoltid i Trollhättan. wink Fast det kanske beror på vad man har för saker och hur dom används också. Dämpmatta hjälper dock mot det mesta, som tur är.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

34 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#25
ChriZtoffer skrev:
Thorstenssonsson skrev:
...Saabar är som sagt välbyggda fordon och skrammlar inte mycket alls i förhållande till många andra.
Man kommer långt genom att bara lokalisera skrammel med limpistolen i handen,haha...

Kan inte du berätta det för min 9-3SS? Tror nämligen att den missade just lektionen om skrammel under sin skoltid i Trollhättan. wink Fast det kanske beror på vad man har för saker och hur dom används också. Dämpmatta hjälper dock mot det mesta, som tur är.

Haha lol Men då får du ta tummen ur och sköta om stackars skrammel per! wink

Sedanen är betydligt bättre på den punkten kan jag tänka mig. Stor skillnad mot farfars förra 9-5 kombi iaf! smile

34 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#26
Fortfarande nyfiken på hur vida elementet trivs i sluten låda, eller om jag skall beräkna en portad.
Impact själva menar att den trivs aningen bättre i sluten trotts ett qts på 0,41?! Någon med erfarenhet?

21 761 Inlägg
31 mars 2011
#27
Enligt basens manual rekommenderas likadan volym för både basreflex och sluten, då kan du ju enkelt testa båda delarna. smile

Jag föreslår 70 liter netto basreflex med dubbla 4" portar, rören görs 29 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning omkring 40 Hz. Endast teoretiskt uträknat.

34 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#28
Drönirettab skrev:
Enligt basens manual rekommenderas likadan volym för både basreflex och sluten, då kan du ju enkelt testa båda delarna. smile

Jag föreslår 70 liter netto basreflex med dubbla 4" portar, rören görs 29 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning omkring 40 Hz. Endast teoretiskt uträknat.

Blir slots port isf. Då jag skall leda in ljudet genom skidluckan. Låter som en vättig låda... men är inte avstämningen som är bekymmret utan en teori kring just yttre påverkan. Frågan är om inte portat skälper ljudet då allt skall genom samma öppning? Porten ökar känsligheten i lägre register och spelar där av lite lägre frekvenser av vad elementet producerat. När dessa går genom samma öppning borde de påverka varandra både positivt och negativt? roll *fundersam*

21 761 Inlägg
31 mars 2011
#29
Bästa sättet är nog att helt enkelt testa olika konfigurationer. I en sedankupe rekommenderas oftast att spela genom en skidlucka och även försöka ha porten där, men att dra upp porten genom hatthyllan fungerar också bra enligt flera.

Sedan finns personer om har monterat lådan på ena sidan av bagagerummet och varit nöjd med ljudet, fastän det monteringssättet är "fel" för en sedankupe enligt de allmänna rekommendationerna. smile

Jag tror det är svårt att förutse hur alla rutor och väggar påverkar totala basåtergivningen, dvs element+port. Labbning är därför mer eller mindre nödvändigt, men tyvärr tidsödande ibland.
Senast redigerat av Drönirettab (31 mars 2011)

34 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#30
Drönirettab skrev:
Bästa sättet är nog att helt enkelt testa olika konfigurationer. I en sedankupe rekommenderas oftast att spela genom en skidlucka och även försöka ha porten där, men att dra upp porten genom hatthyllan fungerar också bra enligt flera.

Sedan finns personer om har monterat lådan på ena sidan av bagagerummet och varit nöjd med ljudet, fastän det monteringssättet är "fel" för en sedankupe enligt de allmänna rekommendationerna. smile

Jag tror det är svårt att förutse hur alla rutor och väggar påverkar totala basåtergivningen, dvs element+port. Labbning är därför mer eller mindre nödvändigt, men tyvärr tidsödande ibland.

Så sant som du säger, haha.

Ironin följer:

"Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn't."
Erica Jong

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 mars 2011
#31
Jag har nyss setat och testat min nya låda (bas framåt genom skidlucka, portar upp genom hatthylla) avstämd till ca 35Hz, den spelar djupt! Verkar inte vara några större problem med frekvensåtergivningen såsom utsläckning av vissa, men djupbasen tar lätt över.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

34 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#32
ChriZtoffer skrev:
Jag har nyss setat och testat min nya låda (bas framåt genom skidlucka, portar upp genom hatthylla) avstämd till ca 35Hz, den spelar djupt! Verkar inte vara några större problem med frekvensåtergivningen såsom utsläckning av vissa, men djupbasen tar lätt över.

Härligt med trevliga resultat!
överlever lyktan den här gången tro? lol

Kanske skulle en EQ sköta det sista för att rätta till frekvens-gången ner till den låga avstämning du har?
Smått imponerad av att djupbasen tar över trotts att elementet presterar enastående i spl!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 april 2011
#33
Bromsljuset ska nog klara sig, är ju dioder i det. wink Värre med plastlocket under, får se till att sätts fast det ordentligt.

Ja en EQ fixar nog det mesta, men framsystemet kommer ändå att uppgraderas med en eller ett par frontsubbar som ska få jobbet att möta upp 12an där bak. Min förra låda spelade som högst kring 35Hz och nu ville jag ha nåt som presterade ännu bättre på djupet, så det är inte så konstigt att den gör det. Blir kul att se vad den här lådan presterar!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

34 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#34
Kan vara en god ide!  wink

Ett par basar framtill är klart underskattat. Frågan är vart man orkar ta sig an att plasta dörrarna.
Eller vart gör du av dem?

Glömde att vi inte använder samma element lol Egenresonansen för Impact 6715 ligger på drygt 32hz.
Se till att hålla oss uppdaterade om nästa avgrunds djup! big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 april 2011
#35
Frontsubbarna kommer att få ersätta mina nuvarande midbasar i dörrarna är det tänkt, ska plasta lådor till dom som ska få plats bakom original dörrsidor, vill inte förändra utseendet. smile Men ska testa först med en rörbas under handskfacket, hoppas att den kommer i morgon.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

34 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#36
Kan bli riktigt trevligt det där! Men en del pyssel förstås. smile

Rörbasar är fiffiga. vore kanske nåt till nästa projekt. Med tanke på den stumma konstruktion formen bidrar till.


Sök