2294
Sök

Hur skapa funktion som gör att bilen larmar akustiskt vid hög temp?

Forummoderator
18 132 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#1
Det är väl ingen nyhet att en äldre bil kan gå lite varmare än vad som känns bekvämt om det pressas? Har tittat på några gamla "sportbilar" i veckan och nån blev mycket riktigt lite varm...

Skulle vilja hitta ett relä som sluter vid en förinställd temperatur. Kanske en extra tempgivare att montera i en slangadapter? Fast den ska ju inte sluta vid 92 utan runt 110 grader eller vad som nu känns bra. Alternativt om man kan löda ihop nåt relativt enkelt som fungerar.

Googlat men söker väl på fel ord... Jag har ju inte köpt nån bil ännu men i slang funkar ju på alla gamla kälkar med lite tålamod.

Blev lite nojjig när jag läser om gamla BMW som toppen går på. Har tittat på just en sån...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 april 2011
#2

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Forummoderator
18 132 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#3
JaggaChafen skrev:
http://www.elecdirect.com/Data/ProductPDFs/n1.pdf

Tackar men jag är ute efter att få en konstant "signal in" i kupén vid för hög temp. En buzzer har jag liggande...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 160 Inlägg
12 april 2011
#4
koppla in en elfläkt o koppla summern samtidigt
=kyla+signal 2 flugor i en smäll

Forummoderator
18 132 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#5
horbybonnen skrev:
koppla in en elfläkt o koppla summern samtidigt
=kyla+signal 2 flugor i en smäll

Allt tänkt på att ta signal där. Enkelt. Men går inte. Vill inte ha nåt surrande i kökörning plus att elfläktar ofta går konstant när man kör med ac tillslagen.

Vill ha signal när det är "panik" alltså dags att slänga sig ur kön eller när bilen inte orkar kyla pga hård körning.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

161 Inlägg
12 april 2011
#6
hmm låter juh som om att detta problemet ska vara ganska enkelt att lösa...

men du söker just nu på ett relä som ska klicka när det blir för varmt...enklaste är väll då känns det som att du har en termometer som känner av temperaturen lite mer exakt typ som en sådan här manik...http://www.sig.itel.net/ sedan att du har en annan summer är juh skit samma du kan juh löda dit din externa som kanske har en mer passande ljud för ditt öra...

är detta helt galet så skäll lite så får jag leta mera!

High Speed Low Drive!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 april 2011
#7
Dieselsmurfen skrev:
JaggaChafen skrev:
http://www.elecdirect.com/Data/ProductPDFs/n1.pdf

Tackar men jag är ute efter att få en konstant "signal in" i kupén vid för hög temp. En buzzer har jag liggande...

Blädra nr lite på sidan.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Forummoderator
18 132 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#8
Zonox skrev:
hmm låter juh som om att detta problemet ska vara ganska enkelt att lösa...

men du söker just nu på ett relä som ska klicka när det blir för varmt...enklaste är väll då känns det som att du har en termometer som känner av temperaturen lite mer exakt typ som en sådan här manik...http://www.sig.itel.net/ sedan att du har en annan summer är juh skit samma du kan juh löda dit din externa som kanske har en mer passande ljud för ditt öra...

är detta helt galet så skäll lite så får jag leta mera!

Den var perfekt. just givare för rätt temp som passar just den motorn jag vill har ju varit problemet. Att få ihop skrotet är lätt. Nu kan jag leta vidare och vet vad som ska sökas på eller kanske köpa detta...

Tackar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 156 Inlägg
12 april 2011
#9
Elfa-se har en hel del. Både temperaturstyrda reläer (dyra som attan) och termostater.
Det bästa är väl att ha ett relä som reagerar på en viss spänning och sen koppla den till en temperatursensor/givare. Sen kan det ju vara lite svårt att få till så att att den larmar vid rätt temperatur.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök