3122
Sök

S40 t4 kamaxelinställning

27 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#1
Hejsan! Rev toppen idag på min s40 t4 -98 för att kolla om några ventiler var krökta då remmen låg 3 kugg fel från märkningarna på avgasaxeln. Har gjort komprisions test men det visade inte riktigt bra. När jag nolla motorn på markeringarna så står alla kolvar plant med varandra i mitten av cylindrarna, ettans kolv och den fjärde ska väl ändå stå i topp? någon som kan ha en susning om vad som har hänt?


2 230 Inlägg
12 april 2011
#2
är felet att kompet är dåligt eller vad menar du? vad menar du med visade inte riktigt bra?? hmm
försök få felet mer tydligt i det du skriver...

så kan det vara då det inte blev som det skulle

27 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#3
komprisions testet visade inte alls bra, det högsta låg på 8, det ska ligga på 10,5. Men de jag undrar är kamaxelinställningen, ska verkligen alla kolvar ligga i mitten av cylindrarna när motorn är nollad?


2 230 Inlägg
12 april 2011
#4
aha. om komp testet stämmer så bör du kolla så allt är tätt, alt riva toppen och kontrolera kolvarna/kolvringar osv.

och nej då en ska nästan var i botten så var det på primeran iaf. då 1an var i topp var 2 eller 3 i botten om jag inte minns helt fel.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Tvivlare
2 266 Inlägg
12 april 2011
#5
ett och fyra i topp medans två och tre är i botten.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

27 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#6
Ja visst är det så att ettan och fyran ska stå i topp när motorn är nollad. Nollade motorn idag och märkte att alla kolvar står lika som en linje när jag fick bort toppen:S


Tvivlare
2 266 Inlägg
12 april 2011
#7
Mittzy skrev:
Ja visst är det så att ettan och fyran ska stå i topp när motorn är nollad. Nollade motorn idag och märkte att alla kolvar står lika som en linje när jag fick bort toppen:S

Ja, dom gör de när motorn snurrat lite, alla fyra halvvägs ner/upp?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

27 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#8
Jag fattart inte för 1an och 4an ska ju stå i topp medans 2 och 3 är i bott när motorn är nollad men kolvarna ligger i mitten


Tvivlare
2 266 Inlägg
12 april 2011
#9
verkar konstigt. men kan vara så på just den motorn, vågar inte svara på de. Fråga Torpis här på garaget smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

552 Inlägg
12 april 2011
#10
Nolla alltid motorn med hjälp av markeringar i blocket! Men ha som tum regel att ettans kolv oftast står högst upp när märkningarna i toppen stämmer... Detta brukar man använda när man är osäker på märkningarna, då kan man kolla genom tändstifts hålet och se när kolven precis når Övre vändpunkt...

27 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#11
Jag har dubbel kollat markeringarna flera gånger, går i skola på fordonsprogrammet så jag har tillgång att kolla på program där allt står. jag har ställt allt rätt och tatt bort tändstiftet och kollat. Allt är bara konstigt:(


552 Inlägg
12 april 2011
#12
Mittzy skrev:
Jag har dubbel kollat markeringarna flera gånger, går i skola på fordonsprogrammet så jag har tillgång att kolla på program där allt står. jag har ställt allt rätt och tatt bort tändstiftet och kollat. Allt är bara konstigt:(

Vad är det som är så konstigt? Nollat block och topp ju...

27 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#13
Det som är konstigt är varför inte 1ans kolv och 4an står i topp


552 Inlägg
12 april 2011
#14
Mittzy skrev:
Det som är konstigt är varför inte 1ans kolv och 4an står i topp

Så länge markeringarna stämmer överens är det inga bekymmer, släng på allt och dra motorn för hand innan du startar.

8 251 Inlägg
12 april 2011
#15
Mittzy skrev:
Det som är konstigt är varför inte 1ans kolv och 4an står i topp

På alu-motorerna började volvo gå ifrån det där med att ettan ska vara i topp när man nollar veven. Skälet är antagligen för att göra det enklare och säkrare att montera kamaxlarna som då hamnar i ett bättre läge där det är enklare och säkrare att montera carriern på toppen utan att det blir en massa brytningar bland annat.

Så har du följt markeringarna så lär det vara rätt. Det ser du ju även på kammarna om du hålle dem i sitt 0-läge och jämför hur dem hamnar i relation till kolvarna.


27 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#16
Okej tack för alla svar:)



Sök