3593
Sök

Problem med broms/luftning på Audi 90 -90 AKUT!

243 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
Hallå har ett jobbigt fel med bromsarna iaf vad jag tycker.
Började med att jag fick 2a på handbromsen vänster sida, kom hem och konstaterade att handbroms mekanismen är slut i oket armen rör sig men bromsar inget.
Iaf så va jag iväg och köpte med ett helt nytt ok och böt ut den på bilen.

Nu när jag luftar så kommer de en fin ganska så stark stråle varje gång jag öppnar ventilen så som de ska göra och kan inte se några bubblor som kommer med ut heller.

Nu är de så här att när jag pumpar upp tryck i bromsarna tills de blir stumt sen släpper bromsen ett par sec låt säga runt 3-5sec och sen trycker ner pedalen igen så åker den ner ända till botten, sen om jag pumpar igen så blir de tryck efter ett tag och sen väntar ett tag så händer samma sak igen. blir lite smått irriterande.
För när jag böt hjullager bak så tog jag bort höger broms ok helt från bromsslang osv och när jag skulle lufta om den så funkade systemet hur fint som helst...Är de något speciellt man måste göra när man luftar vänster bak?!?! Vet inte hur jag ska gå till väga mera.
Har förresten luftat i denna ordning som jag hört en polare sa till mig att man brukar göra.
Börjar med HB / VB / HF / VF sen sist HB igen.
Har gjort så ett antal ggr men händer samma knepiga sak med pedalen hmm

grymt tacksam för snabba svar för har fram tills tisdag 19:e på mig innan körförbud på bilen

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

25 Inlägg
16 april 2011
har ett riktigt bra tips...
BYTBIL.SE smile

243 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
TetraPak skrev:
BYTBIL.SE smile

hehe ska man säga så om din cossie då också eller? wink

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 april 2011
Du måste ju hålla koll på nivån i reservoaren när du luftar...Du har förmodligen "bra" med luft i systemet. O motorn skall helst vara igång när man luftar...
Senast redigerat av dawwe (16 april 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

25 Inlägg
17 april 2011
V40Lundberg skrev:
TetraPak skrev:
BYTBIL.SE smile

hehe ska man säga så om din cossie då också eller? wink

Haha ja därför jag har den ute på blocket ;-)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 april 2011
om det verkligen inte alls funkar oavsett hur mycket du luftar är din huvudbromscylinder troligen kass

243 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Du måste ju hålla koll på nivån i reservoaren när du luftar...Du har förmodligen "bra" med luft i systemet. O motorn skall helst vara igång när man luftar...

jo, jag har aldrig kört slut på olja i behållaren, har fyllt på så de alltid har legat lite över max.
men har fått höra av en polare att de ev. kan vara packboxen mellan huvudcylindern och behållaren
ska hem till han idag och ev. kolla om en annan passar på min.

Sök