3673
Sök

Volvos t5 motorer 2.0 2.3 t5

118 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#21
Vet du vad det är för borr i tex S60 2.4t??
Marlboroman skrev:
Vet inte ens vart jag ska börja med att sortera ut faktafelen... men vi tar det väl från början exklusive vad som kan uppfattas som personangrepp.

Att man bara skulle förlora den skillnaden i effekt som är mellan en 2 och en 2,3:a oavsett vilket steg man kör är så dumt så klockorna stannar. Om vi fortsätter att sortera ut faktafel så har vi det där med 285hk ur en 2 liters? Skapligt gjort med tanke på att varken turbo eller spridare räcker så långt... Och den effekten får du inte ens ut ur en 2,3:a med steg 3. En wastegatefjäder kan inte kompensera för den korta slaglängden. Och sen var det en liiiten detalj till, man lär i vilket fall ställa ner grundtrycket till 0,8 bar oavsett om du så skulle ha en klocka som pallar 1,5 bar för att slippa ett ras.

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay

8 253 Inlägg
10 februari 2010
#22
Busgrabb skrev:
Jag kan iofs yttra mig om ATM:s bromsbänk då det är en Rotortest bänk som inte mäter någon "effektpull" på rullar utan visar en kontinuerlig effekt. Kommer bromspapperna från deras bänk så är nog det rätt realistiska siffror.

Nuförtiden, men dem hade en annan bänk innan om jag inte missminner mig och jag tror det va den som användes då men det spelar ingen större roll egentligen. Och för att förklara så är ett pull när man mäter mellan 2 olika varvtal, säg från 2000 till 6500 i ett svep och då kan man inte ha konstant effekt. Och så gör man i stort sett alltid oavsett om det är rullar, man mäter på naven eller en motorbänk. Det är väl till viss del möjligt att uppnå effektplatåer som kan kan göra med vridmomentet, men det är svårt att få en lång effektplatå pga verkningsgrader. Ska man mäta kontinuerlig effekt så lär man låsa bänken vid ett visst varvtal och mäta på det varvtalet under säg en minut.

kellis skrev:
Vet du vad det är för borr i tex S60 2.4t??

Ja det vet jag. Det är 83mm borrning och 90mm slaglängd. 2,3orna har också 90mm slaglängd och 81mm borrning, medans 2,0 har 81mm borr men endast 77mm slaglängd.


Reservdansk
6 271 Inlägg
10 februari 2010
#23
JoeyJ skrev:
vet inte vad TS ville få fram med den här tråden? att en 2,0 och en 2,3 håller lika bra är ju inte så konstigt eftersom det är samma grejer i dem förutom vevaxel

Andra kolvar i 2,0an också. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
10 februari 2010
#24
hör det hit vad den motorn har för borr? tongue big_smile

kellis skrev:
Vet du vad det är för borr i tex S60 2.4t??
Marlboroman skrev:
Vet inte ens vart jag ska börja med att sortera ut faktafelen... men vi tar det väl från början exklusive vad som kan uppfattas som personangrepp.

Att man bara skulle förlora den skillnaden i effekt som är mellan en 2 och en 2,3:a oavsett vilket steg man kör är så dumt så klockorna stannar. Om vi fortsätter att sortera ut faktafel så har vi det där med 285hk ur en 2 liters? Skapligt gjort med tanke på att varken turbo eller spridare räcker så långt... Och den effekten får du inte ens ut ur en 2,3:a med steg 3. En wastegatefjäder kan inte kompensera för den korta slaglängden. Och sen var det en liiiten detalj till, man lär i vilket fall ställa ner grundtrycket till 0,8 bar oavsett om du så skulle ha en klocka som pallar 1,5 bar för att slippa ett ras.


1 354 Inlägg
27 april 2011
#25
Marlboroman skrev:
kellis skrev:
Vet du vad det är för borr i tex S60 2.4t??

Ja det vet jag. Det är 83mm borrning och 90mm slaglängd. 2,3orna har också 90mm slaglängd och 81mm borrning, medans 2,0 har 81mm borr men endast 77mm slaglängd.

Älskar när Marlboroman svarar o bara pissar på er som tror ni kan något medans han låtsas som det regnar med kunskapen han har. Detsamma gäller Turbola, två duktiga killar. Säger bara det TS, mucka inte med dom vad gäller volvo wink

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 april 2011
#26
Marlboroman skrev:
Busgrabb skrev:
Jag kan iofs yttra mig om ATM:s bromsbänk då det är en Rotortest bänk som inte mäter någon "effektpull" på rullar utan visar en kontinuerlig effekt. Kommer bromspapperna från deras bänk så är nog det rätt realistiska siffror.

Nuförtiden, men dem hade en annan bänk innan om jag inte missminner mig och jag tror det va den som användes då men det spelar ingen större roll egentligen. Och för att förklara så är ett pull när man mäter mellan 2 olika varvtal, säg från 2000 till 6500 i ett svep och då kan man inte ha konstant effekt. Och så gör man i stort sett alltid oavsett om det är rullar, man mäter på naven eller en motorbänk. Det är väl till viss del möjligt att uppnå effektplatåer som kan kan göra med vridmomentet, men det är svårt att få en lång effektplatå pga verkningsgrader. Ska man mäta kontinuerlig effekt så lär man låsa bänken vid ett visst varvtal och mäta på det varvtalet under säg en minut.

kellis skrev:
Vet du vad det är för borr i tex S60 2.4t??

Ja det vet jag. Det är 83mm borrning och 90mm slaglängd. 2,3orna har också 90mm slaglängd och 81mm borrning, medans 2,0 har 81mm borr men endast 77mm slaglängd.

När man gör en effektmätning i Rotortesten så mosar man på en stund på samma vartal för att se vad motorn levererar under lite längre ansträgning och så gör man så vid tex var 500:e varv och stegar uppåt.
Då får man ut lite mer realistiska siffor än tex ett pull på en rulle då man knappt hinner få fram den värme och mottryck som bildas när man plågar maskinen lite.

Autotech


Sök