4191
Sök

Slutsteg till 2x10" bas element

243 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Hejsan , är så dålig på ljud till bil, hittar inga svar jag söker eller något så tänkte fråga här. För er lite mer kunniga är detta säkert hur enkelt som helst!

Behöver ett slutsteg till min låda med dubbla 10" MDS , vad ska jag kolla efter gällande slutsteg? Vill ha ett steg som trycker ut vad basarna kan leverera till min volvo 850 , sitter just nu på ett slutsteg som jag fick låna av en bekant. Ett lite äldre steg med kablar som går ut från steget , ganska tunna sånna också så min nuvarande 16m"2" el kabel gör ju ingen nytta eller liknande. Tror detta steg är anpassat för att få lite mer fart på framsystemet eller liknande.

Vill få tag ett steg till bra pris, märke spelar för mig ingen roll så länge det håller över sommaren och levererar bra power till min baslåda. Begagnat eller nytt spelar ingen roll , helst under tusenlappen ännu hellre strax under fem hundringen! (ps: har ni något skicka mig ett PM big_smile), ge gärna tips om ni vet något som funkar som ligger på blocket eller liknande.

Vad jag behöver veta är vad jag ska fråga efter i annonser eller i affären så jag får vad jag behöver , basarna mer specifikt är 2st 10" MDS AudioPhile limited edition , W osv på dessa vet jag inte på rak arm sånt fall måste jag skruva bort ett element och titta.

En till fråga!!! Mitt batteri dog för ca 2 veckor sedan, på en lördag så var inne i stan strax efter 4 och inget var öppet, tittade in på Rusta som var mitt ända alternativ och köpte ett 55Ah bilbatteri, vet att det är lite men vad klarar ett sånt batteri av i ljudväg? Blir ett slutsteg till basen redan för mycket eller kan jag köra ett steg till basen och ett till framsystemet?

Tacksam för svar!

1 435 Inlägg
5 maj 2011
Hej!

Du behöver ett "monoblock", ett 1-kanalslutsteg. Det bör lämna minst 400wrms i 2 ohm, jag antar att dina basar har en talspole på 4 ohm per bas.

Det bästa är nog att leta begagnat, det är svårt att hitta ett monoblock någorlunda vettigt monoblock under 1500kr.

Ja du kommer köra med ditt 55Ah batteri, undvik dock att spela med avstängd bil. Så länge generatorn laddar bör det inte vara några bekymmer.

243 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
tack så mycket för infon! 1500kr för ett begagnat låter mycket, på mediamarkt kommer jag ihåg nu att jag blev erbjuden ett 1 kanals monoblock från Kenwood för 1600kr...

7 274 Inlägg
5 maj 2011
illiuminati skrev:
tack så mycket för infon! 1500kr för ett begagnat låter mycket, på mediamarkt kommer jag ihåg nu att jag blev erbjuden ett 1 kanals monoblock från Kenwood för 1600kr...

En huyndai för 100,000kr går inte i närheten lika bra som en ferrari för 1,000,000kr.
Detsamma gäller slutseg...
Du frågade vad som skulle driva din låda BRA och det hittar du inte för 1,500kr nytt.

243 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Bra och bra, ekonomiskt bra om man säger så =P bättre än ett steg anpassat för fram system, Kenwood brukar väll göra ganska hyffsade steg ändå? Hade ett kenwood steg innan det gick sönder och dunkade på bra i bagageluckan.

7 274 Inlägg
5 maj 2011
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=7433
Där har du ett begagnat steg som skjuter på fruktansvärt bra!
Stabilt ner till 1ohm.

Sen om du vill bygga vidare så kopplar du den på framsystemet och köper ett värre steg.

Sök