Köpte fjäderbensstag på Elmia, och nu är det monterat.
Motorrummet innan. Ska försöka snygga upp det, men det får bli en senare fråga.
Att installera staget är ingen avancerad operation. Man lossar bara dem 3 muttrarna per sida som håller i respektive fjäderben. Det är fördelaktigt om bilen står på ett hyffsat plant underlag. Och få inga ideer att hissa upp den medans muttrarna är lossade. Det ska gå, men det är säkrast att vänta till muttrarna sitter på plats igen.
Fjäderbensstaget i full frihet. På denna variant så sitter det 2 st bultar, en på var sida där staget och fästena möter varann. Lossa låsmuttrarna och släpp lite på bulten för att underlätta monteringen och för att få fästena i rätt vinkel. Jag tog loss ena fästplattan och la den på plats för att underlätta monteringen då fästena lär lirkas in under plasten vid torkarna och det. Sen sattes bulten tillbaks som jag lossade för att få loss fästplattan, men drog inte åt den helt.
Gick sen vidare med att dra åt muttrarna som håller fast fästplattorna. Bytte muttrar till nya fina kragmuttrar. Dels för att det ser bättre ut men även för att kragmuttrar egentligen är engångsartiklar om man är noga. Till sist drog bultarna mellan fästplatta och stag fast igen och till sist låsmuttrarna till dem.
Då är man framme vid punkten där man tar ett steg tillbaks och beundrar sitt arbete. Och har man lyckats så ska installationen se ut som på bilden. Sen är det egentligen bara att stänga huven och ut och ta en provsväng och känna förbättringen.
Snart dags för besiktning, ska klara av den först sen är det väl dags att börja jobba lite mer seriöst när värmen kommer och man kan hålla på utomhus. Har inte besikningen några invändningar så är det avgassystem efter katalysatorn, bromsar och att sätta i dämpmaterial i dörrarna åtminståne. Dels inför en tänkt framtida uppgradering av ljussystemet och dels för att jag börjat lessna lite på det i mitt tycke höga däckljudet som letar sig in i bilen.