Bränslefiltret kan du byta men det skall mycket till att det är den som är orsaken...Jag hade själv problem med ryck på min ena VW efter ett kamremsbyte, minns inte redigt vad som var felet men jag bytte bränslefilter o det hjälpte INTE. Minns jag rätt så var det tändningsrelaterat (fördelarlocket???), bilen i fråga har iofs inte Monojetronic.
Felet beöver inte alls sitta i i förgasaren trots att den gick bra efter att meken "ruckat" den. Har för mig att det går 3 kontakter till Monojetronicen, kan kanske vara någon/några av dessa som har dålig kontrakt eller skavda kablar?
Tändspolen ger som sagt ALLTID upp, kort förklarat så har de lite för dålig kylning. Relä 30 är som sagt oxå ett "känt" problem när bilen funkar perfa för att sedan helt plötsligt konstra o sedan gå bra igen. Har du relä 30 så testa o byta den mot ett nytt, så dyra är de inte.
Jag är inte 100 på hur ABS motorns (är den motorn som bör sitta i din bil, 1.8 90Hk) styrsytem ser ut, men har den en separat vevaxelgivare så kan den oxå misstänkas, men då borde bilen inte starta alls ibland, eller tjuvstanna, rycka eller liknande. Frekvensen kan variera, på en BMW 328i jag har så ryckte bilen till en sek kanske 1-5 gånger/dag, några tjuvstopp men i övrigt gick den som den skulle. Bytte givaren o sen dess har den aldrig strulat. Om din bil saknar vevaxelgivare så har jag för mig att "kamläges givaren" (sitter i fördelaren) kan kanske ge liknande bekymmer, dock osäker på detta.
Din bil har sannolikt ett skit fel på el och/eller tändningssidan. 23000mil är nada för en VW spis, 1.8 samt 2.0 (8 ventilers!) rullar 50000mil bara man sköter servicen
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure