4316
Sök

Etanol i Saab 900 2.0t?

63 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#1
Hejsan jag undrar om de går att tanka i e85 i min saab 900 tongue
och om det är något som måste ändras osv?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
15 maj 2011
#2
Klart att de går att tanka och bilen kommer gå lite si så där.. Men skulle inte rekomendera det.

Konvertera ordentligt istället tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

20 Inlägg
15 maj 2011
#3
kan man inte blanda ut v-power med e85? för o få lite mer prestanda eller så, utan konvertering?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
15 maj 2011
#4
Det ger inget märkbart att bara blanda i E85..

Konvertera ordentligt så du får en bra etanolmappning. Då kan du känna av mer effekt av E85

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

25 Inlägg
16 maj 2011
#5
byt till justerbar bränsletrycksregulator eller sätt dit större spridare!!!!


3 292 Inlägg
16 maj 2011
#6
xXGalXx skrev:
Hejsan jag undrar om de går att tanka i e85 i min saab 900 tongue
och om det är något som måste ändras osv?

Vad är syftet med att köra E85 har du tänkt.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

20 Inlägg
17 maj 2011
#7
låter snobbigare..

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 maj 2011
#8
Saab_Mille skrev:
byt till justerbar bränsletrycksregulator eller sätt dit större spridare!!!!

Fast då behöver det fortfarande mappas... Då har du ju gjort en riktig konvertering.. Man behöver inte byta spridare mm utan det kan räcka med mappning

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#9
Hur som helst .. i det stora hela så tycker jag det är totalt onödigt att konvertera till E85, finns bara problem med det.. och rent ekonomiskt kommer det inte att bli nån större skillnad..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

16 Inlägg
18 maj 2011
#10
Danne_77: Alltså, så kan du ju inte säga. Det beror ju fullständigt på vad det är för bil.
I min bruks, en sliten jäkla 740 där är det enorm skillnad.
Den ligger på litern ungefär blandad körning, medan den med 100% etanol ligger på ca 1.3 liter.

65 liter bensin * 14.50kr = 942.5 kr

65 liter etanol * ca 9.80 = 637 kr

Visst, jag kommer lite kortare på en tank, men med över 300kr skillnad så känner jag en hel del på det om man slår det över ett år.
Jag vet fullständigt om risk för spikningar, men samtidigt.. Bilen i fråga är inte värd så pass mycket att jag bryr mig. Och det är en B230F i den som rullat 51 000 mil, varav dom 4000 sista milen med etanol ( dock ca 25% bensin under vintern då den inte startar särskilt bra med bara etanol när det är runt 10 minusgrader eller mer). Spikningar kommer ju pga för lite soppa under belastning, och ska man vara ärlig så presterar ju inte en 740 direkt någon effekt så varför tokvarva en sån?
Skulle inte börja blanda eller köra på etanol i en bil jag bryr mig om, men i en 740 går det utmärkt.

Så visst lönar det sig smile

Och när väl denna bil rasar så skyller jag inte på etanol, snarare miltalet.

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#11
xeper skrev:
Danne_77: Alltså, så kan du ju inte säga. Det beror ju fullständigt på vad det är för bil.
I min bruks, en sliten jäkla 740 där är det enorm skillnad.
Den ligger på litern ungefär blandad körning, medan den med 100% etanol ligger på ca 1.3 liter.

65 liter bensin * 14.50kr = 942.5 kr

65 liter etanol * ca 9.80 = 637 kr

Visst, jag kommer lite kortare på en tank, men med över 300kr skillnad så känner jag en hel del på det om man slår det över ett år.
Jag vet fullständigt om risk för spikningar, men samtidigt.. Bilen i fråga är inte värd så pass mycket att jag bryr mig. Och det är en B230F i den som rullat 51 000 mil, varav dom 4000 sista milen med etanol ( dock ca 25% bensin under vintern då den inte startar särskilt bra med bara etanol när det är runt 10 minusgrader eller mer). Spikningar kommer ju pga för lite soppa under belastning, och ska man vara ärlig så presterar ju inte en 740 direkt någon effekt så varför tokvarva en sån?
Skulle inte börja blanda eller köra på etanol i en bil jag bryr mig om, men i en 740 går det utmärkt.

Så visst lönar det sig smile

Och när väl denna bil rasar så skyller jag inte på etanol, snarare miltalet.

Lite kortare på en tank.. i dom allra flesta fallen drar bilen 30-45% mer soppa.. samt minst 300% vid alla kallstarter.. samt att man åxå kan riskera stora starproblem när det börjar närma sig nollan ute.

Det är verkligen välbeprövat på många olika sätt.. vissa saker att det verkligen funkar bra.. fine.. men i dom allra flesta fallen gör det inte det.  Inte ens dom "äkta" etanolbilarna funkar ju i nån ordning..

Lägg på 37% på det du har räknat på så ska du se att det inte är så fina vinstsiffror längre... inget som är nåt att tala om iaf..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

16 Inlägg
18 maj 2011
#12
Danne: Märk att jag skrev att det beror på vilken bil wink
Som du säger så funkar det inte i etanolbilar heller, väl medveten om det då jag ägt en Focus Flexifuel som med bensin drog 0.6 och etanol 1.1.

Men som sagt, vissa bilar funkar det på. Och jag tycker att efter så många tusen mil jag kört en B230F med etanol så har jag underlag nog för att kunna konstatera att det funkar för vissa.

För den delen med att jag ska lägga till 30% på vad den drar med bensin..
från 1 liter till 1.3 är väl 30%?

Och jag kommer tjäna desto mer i sommar då bensinen når högsta kostnaden någonsin.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 maj 2011
#13
Nu är det sällan minusgrader i Maj tongue  Det problemet med kallstart försviner ju dessutom när du konverterar.. CSE (Coldstart enrichment) you know tongue

Håller iofs med om att de för de flesta bara är onödigt krångel.. Men bensinen börjar ju bli alltför dyr.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#14
xeper skrev:
Danne: Märk att jag skrev att det beror på vilken bil wink
Som du säger så funkar det inte i etanolbilar heller, väl medveten om det då jag ägt en Focus Flexifuel som med bensin drog 0.6 och etanol 1.1.

Men som sagt, vissa bilar funkar det på. Och jag tycker att efter så många tusen mil jag kört en B230F med etanol så har jag underlag nog för att kunna konstatera att det funkar för vissa.

För den delen med att jag ska lägga till 30% på vad den drar med bensin..
från 1 liter till 1.3 är väl 30%?

Och jag kommer tjäna desto mer i sommar då bensinen når högsta kostnaden någonsin.

Sant.. det finns en del som faktiskt lyckats bra med sina bilar och konverterat till etanol och är skitnöjda.. men dom är få.. och dom allra flesta får bara en massa problem.. oavsett konverteringsmetod...

Det jag ville mena var att det inte känns lönt att hålla på.,.. men ska bensinpriset stiga flera kronor till så kan det helt klart vara ett alternativ... i alla fall under sommarmånaderna.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

16 Inlägg
18 maj 2011
#15
Precis smile Det funkar på vissa bilar, oftast äldre. Nyare bilar med för mycket elektronik och för små marginaler brukar bli mindre bra.

20 Inlägg
18 maj 2011
#16
xeper skrev:
Precis smile Det funkar på vissa bilar, oftast äldre. Nyare bilar med för mycket elektronik och för små marginaler brukar bli mindre bra.

tror du det skulle vara värt det på en trimmad saab 900 -97? smile

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#17
LongefaN skrev:
xeper skrev:
Precis smile Det funkar på vissa bilar, oftast äldre. Nyare bilar med för mycket elektronik och för små marginaler brukar bli mindre bra.

tror du det skulle vara värt det på en trimmad saab 900 -97? smile

Min åsikt = Nej..   

Andras åsikter kanske är Ja.. alla tycker och tänker olika.. allt som har med etanol att göra tycker jag är mer trubbel en fördelar.. dels åxå pga den ökade förbrukningen... :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

20 Inlägg
18 maj 2011
#18
Danne_1977 skrev:
LongefaN skrev:
xeper skrev:
Precis smile Det funkar på vissa bilar, oftast äldre. Nyare bilar med för mycket elektronik och för små marginaler brukar bli mindre bra.

tror du det skulle vara värt det på en trimmad saab 900 -97? smile

Min åsikt = Nej..   

Andras åsikter kanske är Ja.. alla tycker och tänker olika.. allt som har med etanol att göra tycker jag är mer trubbel en fördelar.. dels åxå pga den ökade förbrukningen... :S

så sant,


sant, men är det inte så att hästarna skrämms upp lite om man kör en trimmad bensinare på e85? såg nämligen en 9-3 aero för ett tag sedan med 400 pållar, påstod sig ha 500 med e85.. kan  det vara en myt? :s

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#19
LongefaN skrev:
Danne_1977 skrev:
LongefaN skrev:

tror du det skulle vara värt det på en trimmad saab 900 -97? smile

Min åsikt = Nej..   

Andras åsikter kanske är Ja.. alla tycker och tänker olika.. allt som har med etanol att göra tycker jag är mer trubbel en fördelar.. dels åxå pga den ökade förbrukningen... :S

så sant,


sant, men är det inte så att hästarna skrämms upp lite om man kör en trimmad bensinare på e85? såg nämligen en 9-3 aero för ett tag sedan med 400 pållar, påstod sig ha 500 med e85.. kan  det vara en myt? :s

Beror helt och håller på hur man gör.. man kan konvertera på många olika sätt.. många gör inget alls, bara justera tändningen lite o sen inget mer.. andra gör seriöst som faan och lägger ner mycket pengar på själva konverteringen inkl mappning/annan mjukvara osv osv.. o det är inte gratis..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Pedal To The Metal
750 Inlägg
19 maj 2011
#20
Danne_1977 skrev:
LongefaN skrev:
Danne_1977 skrev:

Min åsikt = Nej..   

Andras åsikter kanske är Ja.. alla tycker och tänker olika.. allt som har med etanol att göra tycker jag är mer trubbel en fördelar.. dels åxå pga den ökade förbrukningen... :S

så sant,


sant, men är det inte så att hästarna skrämms upp lite om man kör en trimmad bensinare på e85? såg nämligen en 9-3 aero för ett tag sedan med 400 pållar, påstod sig ha 500 med e85.. kan  det vara en myt? :s

Beror helt och håller på hur man gör.. man kan konvertera på många olika sätt.. många gör inget alls, bara justera tändningen lite o sen inget mer.. andra gör seriöst som faan och lägger ner mycket pengar på själva konverteringen inkl mappning/annan mjukvara osv osv.. o det är inte gratis..

SAAB är ju vääldigt tacksamt att etanol konvertera. Har själv gjort ett antal konverteringar till både Trionic 5 och 7 som fungerar utan några som helst problem. Körde en 9000 på 300 hk 3000 mil (innnan den krockades) utan något krångel alls...

Danne.. Tycker du är lite väl hård mot etanolen... Dålig erfarenhet?  Det är ju så att det faktiskt lönar sig idag att åka på e85. Har man dessutom en saab som är lätt konverterad så är det ju lönt i min mening.

Om man säger kostnaden till era 900 ni frågade om så brukar det räcka med en mapp. Det brukar sluta mellan 5 och 10 000 :- lite beroende på var man köper den ifrån. I mitt fall kostade de inte en krona mer än för strömmen att driva laptopen.. tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök