Danne_77: Alltså, så kan du ju inte säga. Det beror ju fullständigt på vad det är för bil.
I min bruks, en sliten jäkla 740 där är det enorm skillnad.
Den ligger på litern ungefär blandad körning, medan den med 100% etanol ligger på ca 1.3 liter.
65 liter bensin * 14.50kr = 942.5 kr
65 liter etanol * ca 9.80 = 637 kr
Visst, jag kommer lite kortare på en tank, men med över 300kr skillnad så känner jag en hel del på det om man slår det över ett år.
Jag vet fullständigt om risk för spikningar, men samtidigt.. Bilen i fråga är inte värd så pass mycket att jag bryr mig. Och det är en B230F i den som rullat 51 000 mil, varav dom 4000 sista milen med etanol ( dock ca 25% bensin under vintern då den inte startar särskilt bra med bara etanol när det är runt 10 minusgrader eller mer). Spikningar kommer ju pga för lite soppa under belastning, och ska man vara ärlig så presterar ju inte en 740 direkt någon effekt så varför tokvarva en sån?
Skulle inte börja blanda eller köra på etanol i en bil jag bryr mig om, men i en 740 går det utmärkt.
Så visst lönar det sig
Och när väl denna bil rasar så skyller jag inte på etanol, snarare miltalet.