2779
Sök

Påkörd bakifrån (hyrbil)

7 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Tja.

Kan börja med att säga att jag körde i hyrbil.

Jag blev nyss påkörd bakifrån av en kille som inte hann bromsa. Vi svängde in på parkeringen och jag fick reg nr. namn, adress, tele, personnummer. Jag gav han lika uppgifter. Vi kom överrens om att tiden var kl 17 då det hände och han var skyldig.

Min fråga är bara: Kommer jag att behöva betala något? Och vad jag har läst nu i efterhand så har folk sagt att man ska fylla i skaderapport direkt på plats, är det sant? Vad kan hända om vi nu inte gjorde det och bara tog uppgifter?

Hobby Fotograf
650 Inlägg
20 maj 2011
Händer ingenting, du har inte gjort nått fel. Det är bara att ringa där du hyrde bilen och säga vad som hände så tar dom hand om resten. Eller så gjorde jag iallafall wink

7 Inlägg
20 maj 2011
Självklart skulle ni ha fyllt i en skadeanmälan tillsammans. Vad gör du nu om han nekar till att ha varit inblandad i en trafikolycka och inga vittnen finns?

7 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Okej tack för svaret ProXem får ringa dem imorrn..

davyp3 jag var ganska chockad så jag tänkte inte så mycket på det.. Men jag har ju hans adress och allting, fick skriva av hans leg och har kollat nu i efterhand på hitta.se och uppgifterna stämmer.. Får snacka med biluthyrningsfirman och kanske åka hem till han imorrn eller nått och fylla i papper.

7 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Bilder på mina skador:

http://i51.tinypic.com/sb6a6c.jpg
http://i55.tinypic.com/2iuxls0.jpg

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
20 maj 2011
Man ska alltid fylla i en skadeanmälan på plats. Om ena parten vägrar så ringer man polisen.

Har tyvärr själv gjort den tabben för ett antal år sedan. Blev påbackad. Killen verkade schysst och erkände att han hade gjort fel. Vi tog varandras uppgifter. Senare blånekade han. De vittnen jag hade i min bil hjälpte inte.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

7 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Fan alltså.. blir orolig nu.. Har inte råd med en självrisk på 9350kr när min lön är 500kr mer än det....

223 Inlägg
20 maj 2011
Ja, det blir nog några oroliga dagar för dig.

Blev själv påkörd, förvisso av en reko person, som sade samma sak när försäkringsbolaget frågade.
Även jag hade några sådana där halvroliga dagar som blev till veckor.

Hoppas det går vägen för dig!

Hobby Fotograf
650 Inlägg
21 maj 2011
Nej men det är lungt. Jag ringde polisen när jag vart påkörd, men det var för att vi inte hade en skadeanmälans papper och vi var mitt ute i skogen i norrland. Och dom sa att vi skulle byta personuppgifter osv och ringa försäkringbolaget och säga vad som hänt. Det är ingen fara du kan ta det lungt smile

335 Inlägg
21 maj 2011
helt beroende på hyrbilsbolaget Om motparten nekar och jävlas så kommer hyrbilsbolaget ta en självrisk från dig tills att ärendet är utrett. (kan ta flera veckor) OM du befinns som oskyldig får du tillbaka pengarna.
Nu hänger de ju på att motparten i det här fallet är grymt oärlig..  så det ska vi inte hoppas på wink

Sen, why hyra när du inte har råd med självrisken? Jag har själv debiterat studenter osv för stenskott/punkteringar/småbucklor..   dom hyr en bil för 500-900 kr över en helg, utan en tanke på att självrisken är 10ggr högre, smäller bilen och har sen inte råd att betala.. 

Hejhej kronofogden säger jag bara..   ;/

689 Inlägg
21 maj 2011
Sheba skrev:
Man ska alltid fylla i en skadeanmälan på plats. Om ena parten vägrar så ringer man polisen.

Har tyvärr själv gjort den tabben för ett antal år sedan. Blev påbackad. Killen verkade schysst och erkände att han hade gjort fel. Vi tog varandras uppgifter. Senare blånekade han. De vittnen jag hade i min bil hjälpte inte.

Min arbetskompis var med om liknande men då skrev dom en skadeanmälan men han som orsakade olyckan hade ett papper mellan arbetskompisen och sin del av skadeanmälan när han skrev på så arbetskompisens del av skadeanmälan saknade underskrift från han som va vållande och det fick han inte se förren efteråt när han skulle skicka in den till försäkringsbolaget och då blånekade den andra och kom undan...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 maj 2011
Har också råkat ut för en som vägrade fylla i pappret rätt, han tog med sig pappret och skickade aldrig in det. Jag hade inte tid att tjafsa och hade ju inga egentliga skador och hade gett 4k för bilen. Men så här i efterhand så ska man alltid skriva på plats, speciellt på en hyrbil.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök