Hej! Har planer på att renovera och bygga om en volvo 360 och om det går att få lagligt. Det jag hade tänkt att göra är: *Bygga bur *Sätta dit 240 bakaxel och flytta fram vxllåda *Byta upphängning och fjädrar fram till 740 *b230fk med lite godis *m90 låda och uppkapad tunnel. *Ur med allt utan stolar och ratt så gott som. *Sleeper (inget ska ändras på utsidan)
Kan detta gå att få igenom besiktningen, eller är det omöjligt eftersom vrid momentet blir för högt för vad volvo rekommenderar? rokomenderar 170nm och fk är på 230nm.
Kör på orginallådan, det är ju fin viktfördelning i dom. Kul bilar man lättar dom lite, vi gjorde en inte allt för seriös pickis av en GLT. Den blev minst 100kg lättare & gick som ett skållat ollon.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Kör på orginallådan, det är ju fin viktfördelning i dom. Kul bilar man lättar dom lite, vi gjorde en inte allt för seriös pickis av en GLT. Den blev minst 100kg lättare & gick som ett skållat ollon.
Har svårt att tro att 360 orginal låda håller för en 230FK i längden.. :S
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Kör på orginallådan, det är ju fin viktfördelning i dom. Kul bilar man lättar dom lite, vi gjorde en inte allt för seriös pickis av en GLT. Den blev minst 100kg lättare & gick som ett skållat ollon.
Har svårt att tro att 360 orginal låda håller för en 230FK i längden.. :S
Det beror nog mycket på körstil och underlag, ska man gasa på asfalt är det knappast nån idé. Vinter & grusåka tror jag nog att den tål ett bra tag?
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Går endast att regga ett sådant bygge som amatörbyggt fordon. Även vid "ombyggt fordon" gäller Volvos gränser för effekt och vrid.
Drivlinan i 360 pallar cirka 250 hk med annan koppling, över det brukar växellådan ge sig. Bakaxeln hänger med till cirka 300 hk.
Är väldigt enkelt att sätta dit bakaxel från 240. Växellåda fram är mer jobb, då måste bland annat kardantunneln och torpedväggen byggas om.
Danne_1977 skrev:
Tänk på att 240 bakaxeln är bredare än 360...
Tro't eller ej, men 360s bakaxel är faktiskt cirka 5-6 centimeter bredare!
Låter knepigt.. jag monterade nämligen en 360 bakaxel på en 240 a-traktor som jag byggde som ung för att få till det som jag ville med utväxlingen.. den var kortare än 240 bakaxeln.. :S
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Låter knepigt.. jag monterade nämligen en 360 bakaxel på en 240 a-traktor som jag byggde som ung för att få till det som jag ville med utväxlingen.. den var kortare än 240 bakaxeln.. :S
Intressant... Har inte mätt själv utan bara läst det på 300power.com, där det finns flera som bytt... Nästa gång jag är i garaget ska jag leta upp några axlar i gömmorna och mäta själv!
Låter knepigt.. jag monterade nämligen en 360 bakaxel på en 240 a-traktor som jag byggde som ung för att få till det som jag ville med utväxlingen.. den var kortare än 240 bakaxeln.. :S
Intressant... Har inte mätt själv utan bara läst det på 300power.com, där det finns flera som bytt... Nästa gång jag är i garaget ska jag leta upp några axlar i gömmorna och mäta själv!
Ja gör det.. för nu blir jag förbryllad själv.. :S
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
med 360sedan (fulröv) med B230FK 16t 531:A vx3kam och lite ökat ladd orginal 360styrsystem med tillskottsprut den gick riktigt jävla bra orginal drivlina och gick inte sönder en enda gång under förra året trotts hård körning
nu har han byggt en ny bil med samma spis nästa år blir det troligen b230ft med 16v topp hprofil då får lådan nog det tufft
regga skiter man i utan man tar bort grenrör intercooler pluggar returen och besiktar bilen varken svårt eller jobbigt