1806
Sök

Ljuset slocknar inte när man vrider om tändningen, volvo 740!

73 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#1
Tja, jag har en volvo 740, när jag sätter på tändningen så kommer lyset på men när jag ska vrida av så slocknar dom inte, jag har försökt bytt relä men samma sak ändå, något tips om vad det kan vara?

Kolla in min volvo 740 cab eller 940 FTT limo =)

Saabifierad
2 031 Inlägg
29 maj 2011
#2
Är det när ljusomkopplaren står på halvljus eller också när den står på 0? För om det är när den står på halvljus är detta helt normalt, dock inte normalt om det är på 0.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

73 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#3
kopplaren står på 0, sen drar jag den till park och halvljus, då lyser det sen när jag ska dra tillbaka den till 0 lyser det ändå..

Kolla in min volvo 740 cab eller 940 FTT limo =)

Forummoderator
18 134 Inlägg
29 maj 2011
#4
Tändningslåset?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

73 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#5
jag titta där, men såg inget konstigt, lyfte upp säkringsboxen och kolla under den också men inget där heller :S

Kolla in min volvo 740 cab eller 940 FTT limo =)

Forummoderator
18 134 Inlägg
29 maj 2011
#6
Eriksen skrev:
jag titta där, men såg inget konstigt, lyfte upp säkringsboxen och kolla under den också men inget där heller :S

Finns det mer som går fast nyckel är ur? Typ torkare, kupefläkt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

73 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#7
nej inget, bara lysen... :S

Kolla in min volvo 740 cab eller 940 FTT limo =)

845 Inlägg
29 maj 2011
#8
Slash skrev:
Är det när ljusomkopplaren står på halvljus eller också när den står på 0? För om det är när den står på halvljus är detta helt normalt, dock inte normalt om det är på 0.

Spelar ingen roll om man har på 0 eller Halvljus läget. Ljuset ska slockna iaf när du vrider av tändningen.


73 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#9
ja precis.. men vad fan kan va felet? :S

Kolla in min volvo 740 cab eller 940 FTT limo =)

Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
29 maj 2011
#10
jag har likadant problem,  Om jag har ljusomkopplaren på halvljus o stänger av tändningen så lyser den fotfarande jag kan även stänga på vindrutetorkare fläkt osv utan tändningen igång. Sen lyser helljus lampan vid halvljus o släcks vid helljus :s + att min belysning i instrumentpanelen e död. Alla lampor e hela. NÅn som vet felet???


73 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#11
åfan, el är för jävla tråkigt sad

Kolla in min volvo 740 cab eller 940 FTT limo =)

Saabifierad
2 031 Inlägg
29 maj 2011
#12
Jimpiz skrev:
Slash skrev:
Är det när ljusomkopplaren står på halvljus eller också när den står på 0? För om det är när den står på halvljus är detta helt normalt, dock inte normalt om det är på 0.

Spelar ingen roll om man har på 0 eller Halvljus läget. Ljuset ska slockna iaf när du vrider av tändningen.

Det behöver det inte nej. På min egen CRX kan lamporna vara igång utan tändningen med ljusomkopplare på halvljus och nej det är inget fel. På äldre bilar är detta en relativt vanlig funktion. På amerikanska bilar är detta ännu vanligare.
Senast redigerat av Slash (29 maj 2011)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

73 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#13
men vad kan vara fel då?

Kolla in min volvo 740 cab eller 940 FTT limo =)

845 Inlägg
29 maj 2011
#14
Slash skrev:
Jimpiz skrev:
Slash skrev:
Är det när ljusomkopplaren står på halvljus eller också när den står på 0? För om det är när den står på halvljus är detta helt normalt, dock inte normalt om det är på 0.

Spelar ingen roll om man har på 0 eller Halvljus läget. Ljuset ska slockna iaf när du vrider av tändningen.

Det behöver det inte nej. På min egen CRX kan lamporna vara igång utan tändningen med ljusomkopplare på halvljus och nej det är inget fel. På äldre bilar är detta en relativt vanlig funktion. På amerikanska bilar är detta ännu vanligare.

Nu pratar vi Volvo. Där fungerar det så. Honda är helt annorlunda.  Just på Svenska bilar är detta jättevanligt. Men dock inte på andra europeiska.


Elektriker
718 Inlägg
31 maj 2011
#15
Jimpiz skrev:
Slash skrev:
Jimpiz skrev:

Spelar ingen roll om man har på 0 eller Halvljus läget. Ljuset ska slockna iaf när du vrider av tändningen.

Det behöver det inte nej. På min egen CRX kan lamporna vara igång utan tändningen med ljusomkopplare på halvljus och nej det är inget fel. På äldre bilar är detta en relativt vanlig funktion. På amerikanska bilar är detta ännu vanligare.

Nu pratar vi Volvo. Där fungerar det så. Honda är helt annorlunda.  Just på Svenska bilar är detta jättevanligt. Men dock inte på andra europeiska.

Typ bara sverige som har halvljuslag, där har vi väl anledningen.

Men bästa tipset jag kan ge dig är att mäta över reläet till å börja med. När du vrider av ska du ju tappa spänningen på ja, stiftet till spolen:P
Gör du det är det ju nått i reläet som låser sig. Om du däremot fortfarande har spänning, ja då låser det sig åt andra hållet, brytare m.m. bara att flesöka sak efter sak och kolla att funktionerna funkar.

Är du rädd för 12 volten kan du ju bara summra å se vart du har kontakt när och så vidare smile

Som att kasta vatten i sjön.

73 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#16
okej, jag jag har ju prova andra relä som ska funka men funkar inte ändå, jag får mäta mej fram och leta tongue

Kolla in min volvo 740 cab eller 940 FTT limo =)


Sök