3981
Sök

Volvo v70 T5, dåligt laddtryck

451 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#1
Volvo  V70 T5 2001

Ok börjar med att säga att jag har sökt och googlat, men blir ej klokare.

bilen gick bra igår, idag går den kasst

Får inte upp laddtrycket ordentligt, laddar ca 0.4 max (grundladd?)

Har felsökt,

Röktestat hela ingsuget, minimal läcka på röret som går ner från luftburken och in i turbon

Felkod på magnetventil, så bytte till en ny idag

Felkod på lambda, dock hade jag det innan den börja gå dåligt?

Har kollat över samtliga tryckrör, slangar etc etc


Tror inte heller att turbon är slut, för bilen drar ingen olja, blå ryker inte osv.

Laddtrycks mätaren svajjar när laddet byggs upp.

Har även bett polare varva bilen o släppa upp för o se hur WG armen rör sig, men de sker ingen stor förändring, frågan är hur mkt den egentligen ska röra sig, kanske normalt me de ja har nu?

Va tror ni, kan de vara WG iaf?

Kan även tillägga att bilen varvar max 4000 på tomgång
Senast redigerat av JUSTer (1 juni 2011)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 juni 2011
#2
Om motorstryrningen tycker att felkoden är lite viktigare så sänker den laddet till grundladd vilker är ca 0.5 bar på din bil

Tomgång är inte när man varvar 4000 rpm ?
Menar du att den inte går att varva mer än så i friläge ?
Senast redigerat av Busgrabb (1 juni 2011)

Autotech

451 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#3
Ok,kan ju va lambda isf.

Precis ja menade, de går inte att varva mer än 4000

388 Inlägg
1 juni 2011
#4
JUSTer skrev:
Ok,kan ju va lambda isf.

Precis ja menade, de går inte att varva mer än 4000

Är det en automat?


451 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#5
yoppe skrev:
JUSTer skrev:
Ok,kan ju va lambda isf.

Precis ja menade, de går inte att varva mer än 4000

Är det en automat?

ja

498 Inlägg
2 juni 2011
#6
Det är varvstopp på 4000 när man står på friläge. Det är även så på manuella bilarna.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

388 Inlägg
2 juni 2011
#7
SLG skrev:
Det är varvstopp på 4000 när man står på friläge. Det är även så på manuella bilarna.

Trodde det bara var på automaten det var därför jag frågade,men man lär sig något nytt varje dag wink


451 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#8
Hur beter sig en WG klocka när den är slut??

140 Inlägg
3 juni 2011
#9
JUSTer skrev:
Hur beter sig en WG klocka när den är slut??

dra i den för hand, den ska inte vara jättelätt, svårt att förklara..

Allt som rör bilen, och lite till.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 juni 2011
#10
Tätt avgassystem/kat kanske. Känn med handen vid slutröret när bilen står på tomgång det skall kännas avgaspulser där

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

265 Inlägg
3 juni 2011
#11
Det kanske låter konstigt, men kolla över tänddelarna - jag hade problem med att min gamla T-5:a laddade dåligt pga dålig rotor... Värt en titt i alla fall.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 juni 2011
#12
Tunestream skrev:
Det kanske låter konstigt, men kolla över tänddelarna - jag hade problem med att min gamla T-5:a laddade dåligt pga dålig rotor... Värt en titt i alla fall.

Separata spolar på denna du så det e varken rotor fördelarlock eller tändkablar..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

451 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#13
Jag vet att turbon ska blå ryka en del om den är slut.

Men jag har inga symptom som pekar på att den är slut ( har snart gått 18k)

Men allting pekar mot de iallfall.

Så blir till att riva ner turbo.

Någon som har nyttig info om att slänga på en 19T ??

Mvh
Senast redigerat av JUSTer (3 juni 2011)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 juni 2011
#14
19T, gröna R spridare och en mappning och du är i hamn.
Fungerar inte bra på ME7 systemet att bara kasta på en större snurra och köra.

Rekommenderat är ju iofs en intercooler till det då orginal inte är så effektiv.

Automatlådan kommer dock inte gilla detta då vrid och effekt blir för högt.
Senast redigerat av Busgrabb (3 juni 2011)

Autotech

451 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#15
Busgrabb skrev:
19T, gröna R spridare och en mappning och du är i hamn.
Fungerar inte bra på ME7 systemet att bara kasta på en större snurra och köra.

Rekommenderat är ju iofs en intercooler till det då orginal inte är så effektiv.

Automatlådan kommer dock inte gilla detta då vrid och effekt blir för högt.

Ok, låter lite dyrare än tänkt. planen var att att bara kasta på en fungerande turbo, kanske lite större än orginal hade varit roligare. men om du säger så, så får de bli en mindre?

Tips?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
4 juni 2011
#16
JUSTer skrev:
Busgrabb skrev:
19T, gröna R spridare och en mappning och du är i hamn.
Fungerar inte bra på ME7 systemet att bara kasta på en större snurra och köra.

Rekommenderat är ju iofs en intercooler till det då orginal inte är så effektiv.

Automatlådan kommer dock inte gilla detta då vrid och effekt blir för högt.

Ok, låter lite dyrare än tänkt. planen var att att bara kasta på en fungerande turbo, kanske lite större än orginal hade varit roligare. men om du säger så, så får de bli en mindre?

Tips?

Nja vill du inte fixa något annat och vara rädd om automaten så är det väl ett 16T som gäller.

Autotech

451 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#17
Busgrabb skrev:
JUSTer skrev:
Busgrabb skrev:
19T, gröna R spridare och en mappning och du är i hamn.
Fungerar inte bra på ME7 systemet att bara kasta på en större snurra och köra.

Rekommenderat är ju iofs en intercooler till det då orginal inte är så effektiv.

Automatlådan kommer dock inte gilla detta då vrid och effekt blir för högt.

Ok, låter lite dyrare än tänkt. planen var att att bara kasta på en fungerande turbo, kanske lite större än orginal hade varit roligare. men om du säger så, så får de bli en mindre?

Tips?

Nja vill du inte fixa något annat och vara rädd om automaten så är det väl ett 16T som gäller.

Vad ere som sitter orginal då? ere verkligen en 14T ?

3 860 Inlägg
4 juni 2011
#18
Ska vara 16t om det är en v70n t5 innan 2005. Begagnade 16t är inte så dyra,kolla skroten o sen om du kan hitta en t5 som inte gått så långt, ett tips.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

451 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#19
spokenratt skrev:
Ska vara 16t om det är en v70n t5 innan 2005. Begagnade 16t är inte så dyra,kolla skroten o sen om du kan hitta en t5 som inte gått så långt, ett tips.

Japp, luften bilen ida och kollade brickan, en 16T!

Blir till att byta, tror inte jag köper en från skroten dock, blir en inbytes

mvh


Sök