3910
Sök

Köpråd: Volvo 740 med familj...

1 798 Inlägg
31 december 2006
Ja men de låter ju bra me 10 tusen o så bra skick få ägare om den är så bra som sägs så är den ju ett kap. Har dock aldrig kört någon 740 16v så kan ju inte jämföra den med de ja kört.

Ne de är lugnt ja tar inge illa upp inge fel på volvo har en volvo själv i min ägo nu dock inte en 240/740.

Du får återkomma me hur de gick sen om de va så bra som sagts o om de blev affär. De värsta är ju dem som lurar i folk att de är så bra skick sen är de bara skit.

annars är ju denna 16v rätt tuff kostar dock mer

http://www.blocket.se/vi/10454228.htm?ca=17_s

denna ser ju fin ut med

http://www.blocket.se/vi/10197233.htm?ca=17_s
Senast redigerat av fredde85 (31 december 2006)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
31 december 2006
Trådstartare
Absolut!

Onsdag är spikat för bilprovning nu, så det blir kommentarer om bilen efter det tongue

Ett av mina krav är att det inte ska vara kombi, så den andra utesluts. Och den första va inte direkt min "stil". Har tänkt att styla bilen så att den ser ut att vara orginal, fast snyggare tongue

Anledningen till det låga priset på den jag tänkt är att dom som har den ska flytta utomlands i januari och kan inte ta med bilen. Så den nästan skänks bort, perfekt för mig som letar bil big_smile

Återkommer om mer info om bilen!
Alla tips på vad jag ska kolla när jag tittar på den välkomnas, vill ha så mycket som möjligt att kontrollera!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

35 Inlägg
31 december 2006
Tycker det låter bra.
på 7/7900-forumet jag nämnde på sidan ett finns en mycket bra köptips-tråd. Kollar du allt där kan du va säker

Gott nytt år

Peugeot 207 -08
Mazda 2 -20
Harley Davidson Road King -01

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
1 januari 2007
glt 16v.. Har den gått närmre 30.000mil så se till att toppen är renoverad. Du märker att toppen behöver ses över om; det oljeryker brutalt vid start av motorn och om motorn dricker olja.. de utslitna ventilstyrningarna släpper förbi olja ner i cylindrarna.

mvh//tompa

Fartygsingenjör
550 Inlägg
1 januari 2007
dj_aggwa skrev:
Går 16 v toppen sönder så vill inte jag betala den.. en ny kostar väl sådär 3 gånger bilens värde big_smile

Men snälla bildelsbasen.se eller skroten finns hur mkt som helst till bra priser om man nu skulle råka ut för topp ras vilket inte händer varje dag ^^

Annars om man ska återgå till topic så är det nog inget speciellt fel med 740 GLT -90 utan det vanliga kolla låda, rost, styrstag osv.

Lycka till med köpet.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
Uppdatering av tråd då smile

Idag kollade jag på bilen. Sjukt fin, sugen på att slå till. Har ett tag att fundera på mig nu iaf...
Enda nackdelen är att det inte var 16v-motorn, utan en GL/T. Alltså en GL, fast med mer utrustning...

Återkommer om mer info om bilen imorrn, är ganska trött nu tongue

16 Inlägg
3 januari 2007
tjena tjena.. hajjade till lite när du skrev att det va en GL/T.. har samma jag... (kolla min sida..) kolla bara vad du har för sprut/tändsystem på den.. det finns ett system på dom som heter Rexina eller någpt liknande.. detta är ett "för system" som utprovades inför 850 modellen.. problemet är att dessa gärna krånglar en del... Tro mej... har lagt mång tusenlappar på detta innan jag tröttnade och Satte i en 16V motor och bytte hela el systemet etc till det klassiska 2.4... Du ser detta lättast genom att kolla på Luftmängdmätaren.. Sitter det in kontakt på ca:4 cm på den har du tur.. då e det 2.4.. är det däremot en kortare kontakt så e det "skitsystemet".. Om du ändå välger att köpa bilen trots detta så kom ihåg att aldrig montera öppet filter och se till att förvärmnings slangen sitter där den ska.. för det e nämligen en luft temp mätare på dessa istället för luftmängd mätare.... så monterar man öppet filter t.ex så går bilen på kallstart... o de e inget kul varken för plånbok eller katalysator... Mvh Daniel

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
Ah! Det har jag inte kollat på den... Attans!

Såg att det stog B230F på motorn, så det är väl motorns betäckning iaf.
Årsmodellen är en 89:a, gissar på att dom inte testade saker till 850 så tidigt?

Det jag har tänkt göra med bilen är att hålla den i fint skick och kanske styla den lite. Inte så att det syns direkt, utan bara att den blir snyggare smile
Den ska alltså se orginal ut, fast bättre tongue
Hoppas du fattar?

35 Inlägg
4 januari 2007
Det är alltså en GL 89'a med GLT-utr.

Då har du säkert LH 2.4 och i B230F är det dryga 116 Hk.
Ingen räser direkt, men fortfarande en helt okej bil.

Peugeot 207 -08
Mazda 2 -20
Harley Davidson Road King -01

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
Uppdatering av tråd:

Bilen är köpt nu. 9500:- blev det slutgiltiga priset.
Fick ner priset 500:- bara för att en lampa inte fungerar på högra sidan av mätarna. Man ser allt bra ändå, men lite irriterande. Ska ändå byta mätare på den till hemmagjorda, så det spelar ingen roll egentligen tongue

All elektronik fungerar, förutom elspegel på vänstersidan (som är bytt till en likadan fast utan elstyrning). Inga problem alls annars smile
Motorn går bra utan missljud och finns inga vibrationer alls.

Bensinmätaren funkar dock inte, ska kolla på det direkt när jag får den tänkte jag. Några tips om vart felet kan sitta?

/Stolt Volvo-ägare big_smile

699 Inlägg
8 januari 2007
brukar vara själva mätaren som går sönder på 740.. e ett orginalfel..

Bilgalen elektriker :)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
JonasHalt skrev:
brukar vara själva mätaren som går sönder på 740.. e ett orginalfel..

Så det är bara att byta den? Låter inte så jobbigt om det bara är mätaren som är kass...
Va lite orolig för fel "djupare" i bilen.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
För den som är intresserad finns bilder på bilen nu smile

Sök