3443
Sök

Drivrem av, AC ej fungerande innan, fel längd. SAAB 9-3 -00

29 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
Hej!

Bil: Saab 9-3 2,0T SE -00
Drivremmen gick av igår. ACn har ej fungerat sedan den köptes (skiftet mars-april), och det är ju klart då drivremmen var av den korta varianten som hoppar över ACn. Frågan är, varför satt det en kort i? Är det för att de helt enkelt inte velat använda ACn eller är det troligt att ACn inte fungerar och att de därför har bytt drivrem? Jag åkte till Mekonomen med drivremmen och fick en ny av samma längd, han sa att det kanske var bäst att ta en likadan även om jag vill använda ACn. Ska jag byta till den längre och se ifall ACn fungerar då? Och om den ej gör det kan jag väl bara koppla ur ACn istället för att byta till den kortare drivremmen? Och hur kan jag se om det är ACn som är trasig eller bara behöver fyllas på?

Tack i förhand!
MVH
André

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 juni 2011
Det kan vara så att komprssorn är skuren, men det är lite lurigt att kontrollera eftersom det sitter en magnetkoppling på framsidan som sköter tillslaget.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 juni 2011
Kolla även fästet till acpumpen, iaf saab 9000 verkar ha problem med att fästet spricker och remmen far iväg.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

29 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
När jag kände på hjulet till ACn verkade det dåligt, det glappade och var rostigt, i allmänt dåligt skick. Kan det vara så att det är därför, alt. att ACn varit dålig länge?

562 Inlägg
15 juni 2011
Kan även vara så att någon/några av de 3 nitar på ac kompressorns magnetkoppling har släppt, vilket orsakar missljud/vibrationer.

9-5 Aero Sedan -05

Sök