2653
Sök

Motorolja C200K

4 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har en C200K -05, skall byta olja men hittar inte oljepluggen. Skall man lossa den sota skyddsplåten under bilen för att komma år oljepluggen eller kan man suga ut oljan med en pump??

mobil1


1 327 Inlägg
19 maj 2011
#2
Suga ut med pump är nog inte att rekomendera. Det lär ju vara kvar mycket gammal olja.


4 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
#3
Ok, misstänkte det, en verkstad jag hade inne den på förra våren sög ut oljan :-(


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
20 maj 2011
#4
Då oljesticksröret slutar 4-5mm ovanför trågbotten så blir det väldigt lite gammal olja kvar.

Ja du måste ta bort ljuddämpningen under bilen för att komma åt pluggen på tråget.


4 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#5
Men ligger det inte massa metallspån i botten på tråget eller har oljefiltret tagit hand om det?


1 319 Inlägg
26 maj 2011
#6
deucen skrev:
Men ligger det inte massa metallspån i botten på tråget eller har oljefiltret tagit hand om det?
Brukar väll sitta en magnet på oljepluggen där spån samlas?

_----------'

1 938 Inlägg
26 maj 2011
#7
Vilken bilfirma i stenungsund sög ut oljan? Känns ju lite oseriöst faktiskt.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
27 maj 2011
#8
Det ska inte bli metallspån i en motor och hittar man spån där bör man riva motorn och fastställa var det kommer ifrån och åtgärda det. Och nej det finns ingen magnet på oljepluggen på motorn.

I princip alla aukt. mercedes verkstäder suger ur oljan ur bilarna då det är det mercedes själva skriver i sin verkstadslitteratur.

Finns många mercor som gått upp mot 70000mil och mer utan problem med att motoroljan sugs ur motorn.

Som jag skrev tidigare så slutar oljesticksröret några mm ovanför trågbotten och väldigt lite olja blir då kvar i tråget.
Senast redigerat av g-man (27 maj 2011)


1 938 Inlägg
27 maj 2011
#9
g-man skrev:
Det ska inte bli metallspån i en motor och hittar man spån där bör man riva motorn och fastställa var det kommer ifrån och åtgärda det. Och nej det finns ingen magnet på oljepluggen på motorn.

I princip alla aukt. mercedes verkstäder suger ur oljan ur bilarna då det är det mercedes själva skriver i sin verkstadslitteratur.

Finns många mercor som gått upp mot 70000mil och mer utan problem med att motoroljan sugs ur motorn.

Som jag skrev tidigare så slutar oljesticksröret några mm ovanför trågbotten och väldigt lite olja blir då kvar i tråget.
Bara några mm på oljestickan motsvarar ju några dl olja.
"väldigt lite olja blir då kvar i tråget", lämnar man in bilen och betalar en merca-verkstad tycker jag att dom borde lossa pluggen underifrån och tömma ut ALL olja som man sig bör göra.
Många oljepluggar har magnet, vet inte om denna har det, måttliga mängder spån/flis/korn av metall kan ju förekomma utan problem med motorn, rent slitage.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
28 maj 2011
#10
Det håller jag inte med om att några mm på stickan motsvarar några dl. När man suger ur oljan så blir det kanske 1-2dl olja kvar i tråget. Är lika om man skulle släppa pluggen om man inte vickar bilen så att det lutar åt pluggens håll.

Vad gör det att det blir kvar 1-2dl gammal olja i en motor som rymmer 7-12L olja totalt? Ingen mercedes har magnet på oljepluggen på motorn.

Jag anser om man får med spån i oljan när man tappar ur den så är nåt fel i motorn. Har man spån i motorn så bör man åtgärda det då det funkar som slipmedel och förstör motorn invändigt.

Jag har rivit ner tråg på många mercor efter ha sugit ur oljan och det är en oljefilm i hela tråget som efter ha stått nån timme har lyckats samla ihop kanske 1dl gammal olja i botten på tråget oavsett om motorn vart varm eller inte.


1 938 Inlägg
28 maj 2011
#11
g-man skrev:
Det håller jag inte med om att några mm på stickan motsvarar några dl. När man suger ur oljan så blir det kanske 1-2dl olja kvar i tråget. Är lika om man skulle släppa pluggen om man inte vickar bilen så att det lutar åt pluggens håll.

Vad gör det att det blir kvar 1-2dl gammal olja i en motor som rymmer 7-12L olja totalt? Ingen mercedes har magnet på oljepluggen på motorn.

Jag anser om man får med spån i oljan när man tappar ur den så är nåt fel i motorn. Har man spån i motorn så bör man åtgärda det då det funkar som slipmedel och förstör motorn invändigt.

Jag har rivit ner tråg på många mercor efter ha sugit ur oljan och det är en oljefilm i hela tråget som efter ha stått nån timme har lyckats samla ihop kanske 1dl gammal olja i botten på tråget oavsett om motorn vart varm eller inte.
Vet herrn vad ett oljefilter har för uppgift?

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
28 maj 2011
#12
Det vet jag mycket väl men ett oljefilter blir till slut mättat.
Vad händer med det spån som inte filtret hunnit tagit upp än? Har aldrig sett nåt spån i filtret i en frisk motor utan bara i dom som börjat låta illa eller dom som rasat helt.


4 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#13
Gjorde det själv på gamla vanliga viset. Tog bort skyddsplåtarna under! Meekigt att uppsöka en lift, men G-man verkar kunna det här så jag skall fixa en pumt till nästa gång! 

Däremot på min Harley sitter det en magnet på oljepluggen och brukar finnas lite, lite spån på :-(

Mobil1 0-40



Sök