4484
Sök

Saab 9-5 2,0t, uppgradera spridare. Vilka?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
3 maj 2011
#21
Revotech skrev:
kwansa skrev:
En fråga? vad gör tryckröret för effektökningen? roll

280hk med orginalsnok, orginalfilter och insugsdelar är inget konstigt?

Nää Absolut inte konstigt. Tycker du att det är konstigt med 280 hk och originalspridare?

Känns bara som många har lite märkliga prioriteringar för att få ut så lite som 280 hk. Ska ni inte byta till extraktorrör för att få 280 hk då också.

Frågade du precis vad ett grövre tryckrör gör för effektökningen?
Spring uppför en trappa med ett sugrör i munnen att andas genom. Sen springer du upp för samma trappa utan. Bättre flöde ger ju bättre effekt. Du får ju högre Syremättnad i luften..

bättre flöde där är jag med, men samtidigt lägre hastighet på luften samt att det tar längre tid att fylla upp tryckröret efter att det varit "tomt" på luft.

Charlie33 behöver byta spridare för att få ut sina 260-280hk, eftersom dem har har original räcker till typ 210hk smile
Senast redigerat av kwansa (3 maj 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

36 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#22
så här är det nu!

Detta skall göras på bilen!

TD04hl-15t (Har hemma)
3" hela vägen (Har hemma)
Sportluftfilter, insats (Har hemma)
Andra spridare(Röda?)
Större insugningsrör, 3,0tid (skall inhandlas)
Efter detta skall jag mappa om den.


Vart förutom skroten köper jag insugningsröret till diselsnorken?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
4 maj 2011
#23
Charlie33 skrev:
så här är det nu!

Detta skall göras på bilen!

TD04hl-15t (Har hemma)
3" hela vägen (Har hemma)
Sportluftfilter, insats (Har hemma)
Andra spridare(Röda?)
Större insugningsrör, 3,0tid (skall inhandlas)
Efter detta skall jag mappa om den.


Vart förutom skroten köper jag insugningsröret till diselsnorken?

Jag har en liggande..

Tar längre tid att fylla... Du har väl ett laddtryck till att råda bot på det wink tongue smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

5 710 Inlägg
4 maj 2011
#24
Revotech skrev:
Så du menar att om du skulle trimma din 9-5 till 280 hk så skulle du byta spridare innan insugs delar?

Nu är det ju inte riktigt samma bil men okej.....på min 9-5:a hade jag inte bytt spridare för 280hk för det behövs inte. Dock är det på gränsen så man skulle kunna gå upp en strorlek eller höjja trycket något för att vara safe.
Had jag dock haft en bil som TS så JA....då hade jag bytt spridare för det är ett måste.
Revotech skrev:
Det tjänar ju inget till att byta till as stora spridare om du inte har luft att blanda soppan med haha (givetvis förutsatt att man Inte ska åka på etanol. )    tongue smile
Då kan du ju lika gärna prioritera att trimma EGR ventilen lite xD tongue

Det har du rätt i men som sagt....så dåliga är inte luftvägarna att det är nödvändigt att byta hela skiten till en kolfiberbox för 5K.
Det luktar även lite illa när du länkar till en pryl som du själv säljer/är inblandad i.

Revotech skrev:
Om man dessutom mappar om grejorna efter så duger orginal spridare gott.

Om man mappar för ~210hästar så ja.

MVH Jonas
..............

Pedal To The Metal
750 Inlägg
4 maj 2011
#25
jonTe skrev:
Revotech skrev:
Så du menar att om du skulle trimma din 9-5 till 280 hk så skulle du byta spridare innan insugs delar?

Nu är det ju inte riktigt samma bil men okej.....på min 9-5:a hade jag inte bytt spridare för 280hk för det behövs inte. Dock är det på gränsen så man skulle kunna gå upp en strorlek eller höjja trycket något för att vara safe.
Had jag dock haft en bil som TS så JA....då hade jag bytt spridare för det är ett måste.
Revotech skrev:
Det tjänar ju inget till att byta till as stora spridare om du inte har luft att blanda soppan med haha (givetvis förutsatt att man Inte ska åka på etanol. )    tongue smile
Då kan du ju lika gärna prioritera att trimma EGR ventilen lite xD tongue

Det har du rätt i men som sagt....så dåliga är inte luftvägarna att det är nödvändigt att byta hela skiten till en kolfiberbox för 5K.
Det luktar även lite illa när du länkar till en pryl som du själv säljer/är inblandad i.

Revotech skrev:
Om man dessutom mappar om grejorna efter så duger orginal spridare gott.

Om man mappar för ~210hästar så ja.

Nu menade jag ju "din" 9-5 alltså ifall du hade haft en motsvarande.
Jag åker med 270 i Min 9-5 2.3t utan problem... Varför skulle inte TS kunna göra det i sin 2.3t?

Tycker inte alls det luktar illa att jag länkar till min egen webshop. 1: Hitta den boxen till 9-5 någon annanstans. För det är ingen i sverige som säljer just den till 9-5. 2: Jag vet vilka resultat den ger i mätningar och vet att den funkar bra. Varför... VARFÖR skulle jag länka någon annan..
Senast redigerat av Revotech (4 maj 2011)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 maj 2011
#26
Revotech skrev:
jonTe skrev:
Revotech skrev:
Så du menar att om du skulle trimma din 9-5 till 280 hk så skulle du byta spridare innan insugs delar?

Nu är det ju inte riktigt samma bil men okej.....på min 9-5:a hade jag inte bytt spridare för 280hk för det behövs inte. Dock är det på gränsen så man skulle kunna gå upp en strorlek eller höjja trycket något för att vara safe.
Had jag dock haft en bil som TS så JA....då hade jag bytt spridare för det är ett måste.
Revotech skrev:
Det tjänar ju inget till att byta till as stora spridare om du inte har luft att blanda soppan med haha (givetvis förutsatt att man Inte ska åka på etanol. )    tongue smile
Då kan du ju lika gärna prioritera att trimma EGR ventilen lite xD tongue

Det har du rätt i men som sagt....så dåliga är inte luftvägarna att det är nödvändigt att byta hela skiten till en kolfiberbox för 5K.
Det luktar även lite illa när du länkar till en pryl som du själv säljer/är inblandad i.

Revotech skrev:
Om man dessutom mappar om grejorna efter så duger orginal spridare gott.

Om man mappar för ~210hästar så ja.

Nu menade jag ju "din" 9-5 alltså ifall du hade haft en motsvarande.
Jag åker med 270 i Min 9-5 2.3t utan problem... Varför skulle inte TS kunna göra det i sin 2.3t?

Tycker inte alls det luktar illa att jag länkar till min egen webshop. 1: Hitta den boxen till 9-5 någon annanstans. För det är ingen i sverige som säljer just den till 9-5. 2: Jag vet vilka resultat den ger i mätningar och vet att den funkar bra. Varför... VARFÖR skulle jag länka någon annan..

För TS har gröna bosch spridare NR 0280 155 750 (luftomspolade), som flödar 246cc/min....DU har troligvis tegelbrunar? som flödar 343cc/min. Där är haken.
Senast redigerat av kwansa (4 maj 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

36 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#27
hallå hallå här, sakta i backarna. Om ni ser på vilka modifikationer jag skall göra och vad jag är ute efter. Är jag rätt ute eller något som inte spelar någon roll? Spridare.. Dieselsnorkel...

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 maj 2011
#28
Detta skall göras på bilen!

TD04hl-15t (Har hemma)
3" hela vägen (Har hemma)
Sportluftfilter, insats (Har hemma)
Andra spridare(Röda?)
Större insugningsrör, 3,0tid (skall inhandlas)
Efter detta skall jag mappa om den.

Låter helt okej i mina öron!

utan spridarbyta kommer du knappt över 220hk

sen är frågan vad du har för insugningsrör in i turbon...om du har den jätte smala eller den lite bättre.
Det sämre kanske oxå räcker för ~270hk hmm
Senast redigerat av kwansa (4 maj 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

36 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#29
Hum, du menar dessa http://shop.speedparts.se/sv/prod/sugror-2/ ? Den "lite bättre" är det som som sitter i aeron du menar då?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 maj 2011
#30
Charlie33 skrev:
Hum, du menar dessa http://shop.speedparts.se/sv/prod/sugror-2/ ? Den "lite bättre" är det som som sitter i aeron du menar då?

jag menar inte ens det som sitter på aeron, det var i början av 9-5an 98-99 hade dem ännu en annan.

*edit*
http://bilder.lagabasen.se/delar/1020/1020507812vy1.jpg
http://bilder.lagabasen.se/delar/1060/1060269603vy1.jpg
Om du tittar längst ner på röret (längst till vänster) så är ena röret runt och det andra lite mer rektangulärt.
det rektangulär är litelite bättre, fast inte i närheten av 2006- aero cobra.


Det som sitter på aeron -06 behöver man svarva turbon för att det ska passa hmm
Senast redigerat av kwansa (4 maj 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 Inlägg
18 juni 2011
#31
Charlie33...

Jag bytte nyligen själv detaljer i min Saab, för att få upp den lite... bytte till TD04 turbo, men som du har hade jag även, dvs. gröna luftomspolade spridare, vilket begränsade uttaget av flödet ganska mycket, det slutade med att jag var tvungen att byta insug, Feulrail samt spridare (från en Aero -03, spridarna är dom tegelbruna)... eftersom vinkeln/positionen på feulrailen (från min bil )inte stämde överens med insugets hål och fästen så var det viktigt att ta feulrailen från samma modell du tar insuget ifrån.. (min erfarenhet).. hålen för insuget med de gröna spridarna är större dock inte tillräckligt djupa för att bara byta rakt över....

Nu leker jag omkring med 250bhp.... men an ta ut mer om jag byter typ cobra, dp å lite sådant.....

men det skall sägas att jag endast har en 2,0 inte en 2,3...

//

GhostMerlin


Sök