3519
Sök

Bw s200g vs hx35 till saab 9000?

Dr. Turbo
459 Inlägg
9 juni 2011
#41
Där ser man... hade kanske rätt om bmw:n endå.
374hk på 50mm induser så har du inte bottnat den, saknas minst 50hk innan den börjar vara på choke sidan.

Du verkar tappa en massa effekt mellan 3700 till 4700. Kan det vara laddtrycksstyrningen som småkrånglar?
Hur mycket laddades på bänkningen där?


One Man Clan
4 287 Inlägg
10 juni 2011
#42
Big Al skrev:
Där ser man... hade kanske rätt om bmw:n endå.
374hk på 50mm induser så har du inte bottnat den, saknas minst 50hk innan den börjar vara på choke sidan.

Du verkar tappa en massa effekt mellan 3700 till 4700. Kan det vara laddtrycksstyrningen som småkrånglar?
Hur mycket laddades på bänkningen där?

Efter 6k där  motorn börjar lämna mest mos så tappar jag nått hekto i alla fall, kanske finns mer å hämta med mer ladd.
De  blir antagligen nån turbulens i insuget vid de varvtalet sa han som körde bänken, ladddtryckstyrningen = Org bw tryckklocka som jag bara öppnat och kapat fjädern lite i , den laddar 1.7 bar, lite lätt peak på 1.81 vid vridmax.


9 Inlägg
15 juni 2011
#43
asså nu har jag hittat en bw med 50 in & 55 ut med 0,64 A/R ..

borde inte detta bli riktigt bra på min 2,5L spis? ? lr är det för litet nu kanske?

tycker 0,64 borde ge tidigt ladd och inte mycket mottryck, men är nu orolig att den inte ska klara av att lämmna 360 till 380 whp ??

som vanligt tacksam för svar smile

Dr. Turbo
459 Inlägg
16 juni 2011
#44
Ta å fråga Xuri vilket avgashus han använde sig av på sin motor, det avgashuset bör fungera väldigt bra mot din motor. Han hade ju mer eller mindre samma turbo och nästan lika stor motor. smile

edit: Har kanske lurat dig, du sa att du vill ladda 1bar för att nå 400hk. De turbosen jag rekommenderat måste du ladda lite mer för att nå 400hk med :\
Ska gräva vidare och återkommer sen.
Senast redigerat av Big Al (16 juni 2011)


9 Inlägg
16 juni 2011
#45
nädå inte lurad, har räknat med att hamna lite under 400 så kanske skiten håller ett tag smile

skicka till Xuri o han trodde han hade 0.64 A/R huset, men skillnaden är ju ändå ganska stor på våra motorer menar antal ventiler,antal cylindrar, mm

e bara jävligt rädd att man rullar in på mappning och skiten bara stryper sig med mottryck
en bit upp på varvräknaren .. men men d e la bara o prova smile

en annan sak, tror du den interna wg:n klarar hålla ner trycket till 1bar, om fjädern kapas då asså?
har utag för extern men hade vatt skönt o bara kunna plugga det smile

och slutligen ännu en dum fråga: skillnaden på a/r på kompressor o avgashus?
va helt säker på att man bara hade ett A/R värde?
du vet ingen bra sida där allt lätt beskrivs? hatar o inte ha full koll på vad man pysslar med sad

tack igen..

Dr. Turbo
459 Inlägg
18 juni 2011
#46
Om man skulle jämföra en 6cyl och en 4cyl på samma cylindervolym så kommer 6:an att få turbon att vakna tidigare och även ge lite mer effekt på slutet. Då det är tätare mellan avgasventilernas tömning.
Det ja sa om 1bar var för att du kommer nog att måsta ladda mer än 1bar för att nå 400hk då turbons bästa arbetsområde är högre (både kompressormappen och där turbin arbetar) kanske måste ladda 1.3 eller nått för att nå 400hk.
Borde gå få ner trycket såpass på intärna wg:n så du kan ladda 1bar (varför du snöat in dig på 1bar har jag inte förstått än smile)

a/r på kompressorhuset räknas på samma sätt som på avgashuset dvs arean delat i radien. Saken är den bara att på kompressorhuset så spelar a/r väldigt liten roll då effekten inte påverkas nämnvärt av ändrad a/r.

Finns en bra stickey tråd i anvancerat: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120799 smile
sen länkar den vidare till www.turbobygarrett.com som också ger bra info


One Man Clan
4 287 Inlägg
19 juni 2011
#47
kan väl tillägga att med borg warner helt org avgashus så laddade den över 2bar.... jag blev tvungen att porta huset och byta ut talllriken på interna wgn för att få ner laddet.



Sök