3427
Sök

Bw s200g vs hx35 till saab 9000?

17 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#1
vilket turboagg tycker ni skulle passa bäst till en saab 9000 Aero?  borgwarner s200g eller Holset hx35? Effekten jag har tänkt är runt 350 HK? samt vilken av dem spolar snabbast?smile


Dr. Turbo
459 Inlägg
10 januari 2011
#2
Båda är påtok för stora för 350hk
Skulle vilja rekommendera mitsu td0516g eller kkk k24 (inte de gamla dock) för den effekten


17 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#3
okej men effekten kanske kommer bli lite mer:) Vilken av dem spolar snabbast?


Forummoderator
10 576 Inlägg
10 januari 2011
#4
gryckel skrev:
Vilken av dem spolar snabbast?

Det beror på vilket avgashus du väljer, hur bra grenrör du bygger, om du väljer pulssplitt eller ej, hur du mappar tändläget kring min boost rpm.

Ett tips är den nyare varianten, HX35 super som med pulssplitt svarar kring 4000rpm på en 1.87l motor och levererar 600hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dr. Turbo
459 Inlägg
10 januari 2011
#5
gryckel skrev:
okej men effekten kanske kommer bli lite mer:) Vilken av dem spolar snabbast?

Då byter man turbo. smile

Du vet inte måtten på de båda? Har haft datahaveri så alla lathundar är borta sad

Men generellt så är schwitzern vassare att spoola, holseten lider av tung turbinaxel speciellt på hx35 där den är väldigt tung mot sin storlek.


17 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#6
54mm in/60mm T3 twinentry Holset hx 35
50mm in/56mm ut T3 twinentry BW s200g


Dr. Turbo
459 Inlägg
11 januari 2011
#7
Då är Borg Warnern mycket bättre då den har mindre kompessor och turbin samt att den har förmodligen twinscroll avgashus.
Men ... den klarar ca 70hk mindre än holseten. (edit var lite trött i uträkningen)
Senast redigerat av Big Al (11 januari 2011)


204 Inlägg
11 januari 2011
#8
Hur brukar man räkna på kompressorn när man vill ha fram ca hur mycket hk den kommer leverera?
10hk/millimetern?

Big Al vad har du och säga om turbobanditens turbos? ska köpa en turbo i 500hk klassen snart som ska sitta i en drift bil på 2.3l med snälla kammar.
så jag behöver en snabb sopplad turbo och den ska  inte kostar för mycket. gamla lastbils agg (hx35 s200) har ju ett väldigt bra pris nu för tiden:)

Mvh Mats


Dr. Turbo
459 Inlägg
11 januari 2011
#9
Jag brukar räkna väldigt enkelt när jag räknar på hur mycket en turbo klarar på kompressorsidan.
Diametern * Diametern / 6
Det är vad den som minst klarar, sen går det pressa ca 15% utöver det om kompressorn hamnar i ett mer gynnsamt område.
Vill man veta mer noga så är kompressormapp att föredra.

Har lite dålig koll på turbobanditens turbos, har för mig att det är Garrett-kopior.

Blir lite problem då du vill ha snäll avgaskam och en turbo som spoolar bra i 500hk klassen. (och billig dessutom)
Är lite kluven mellan några turbos , ska svara direkt jag kommit tills sans.
Senast redigerat av Big Al (11 januari 2011)


Forummoderator
10 576 Inlägg
11 januari 2011
#10
Tänk på att mycket mer än turbon avgör effekten.  Man tittar enkelt ut i kompressormappen hur mycket effekt turbon klarar och vid vilka laddtryck den fixar.

En fjuttig S40 behöver 1.65bar laddtryck för 426hk medans en BMW 535 bara behöver 0.4bar för samma effekt.

olika laddtryck MEN samma luftmängd, alltså helt olika turboaggregat.

det i sig säger ju inte hur mycket effekt turbon som sådan klarar av bara att man inte kan utgå ifrån att en hx35 ger sina 500hk oavsett motor

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

204 Inlägg
11 januari 2011
#11
Big Al skrev:
Jag brukar räkna väldigt enkelt när jag räknar på hur mycket en turbo klarar på kompressorsidan.
Diametern * Diametern / 6
Det är vad den som minst klarar, sen går det pressa ca 15% utöver det om kompressorn hamnar i ett mer gynnsamt område.
Vill man veta mer noga så är kompressormapp att föredra.

Har lite dålig koll på turbobanditens turbos, har för mig att det är Garrett-kopior.

Blir lite problem då du vill ha snäll avgaskam och en turbo som spoolar bra i 500hk klassen. (och billig dessutom)
Är lite kluven mellan några turbos , ska svara direkt jag kommit tills sans.

kan lägga in lite info om motor om det hjälper:)
saab 2,3 16v b234. original kammar än så länge men kommer troligen köpa ett par om slipade i sommar(rekommendation på kammar? lyft dur?)

det jag vill uppnå med motorn är att får bra med kraft på mellanregistret


204 Inlägg
11 januari 2011
#12
Big Al skrev:
Jag brukar räkna väldigt enkelt när jag räknar på hur mycket en turbo klarar på kompressorsidan.
Diametern * Diametern / 6
Det är vad den som minst klarar, sen går det pressa ca 15% utöver det om kompressorn hamnar i ett mer gynnsamt område.
.

är det indur eller exdur som du tar diametern från?


Dr. Turbo
459 Inlägg
11 januari 2011
#13
torpis: Det jag räknar på ang induserdiametern på kompressorn är givetvis OM man bottnar (läs chokar) kompressorn först , dock väldigt sällan det blir så.

Induser är det jag tar på diametern.

Matz-The-Man: Tror att schwiter s200 med 54mm induser kommer nog bli bra du skulle dock ha hafft lite högre trim än 50 (minns inte exakt vad det är på dem) men man får inte allt :\
Har dock hört att en tung turbin är att föredra på en driftingbil då man vill ha höga ladd men låg last (spinnande däck) men är lite osäker då jag enbart hört från en enda.
Skulle det stämma så skulle man kunna gå på en holset hx35 eftersom de har det och absolut inte köra en Garrett eftersom de har väldigt lätta turbinaxlar. (Därav veligheten innan)

Lyft ska man alltid försöka ha så högt som möjligt eftersom det finns inga nackdelar förutom slitaget
Sen dedär med durationen är lite svårt på avgassidan eftersom det måste funka bra mot turbon en kortare duration fungerar bäst på turbos som är sämre på att ta åt sig puls och viseversa. Då t.ex Garrett är dålig på att ta åt sig puls så kommer den fungera sämre mot en kamaxel med lång duration.
Men ... längre duration på avgas väcker turbon tidigare men kan även få den att storkna tidigare, kanske det man vill åt inom drifting?


17 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#14
Tack för svaren:)


204 Inlägg
12 januari 2011
#15
Big Al skrev:
torpis: Det jag räknar på ang induserdiametern på kompressorn är givetvis OM man bottnar (läs chokar) kompressorn först , dock väldigt sällan det blir så.

Induser är det jag tar på diametern.

Matz-The-Man: Tror att schwiter s200 med 54mm induser kommer nog bli bra du skulle dock ha hafft lite högre trim än 50 (minns inte exakt vad det är på dem) men man får inte allt :\
Har dock hört att en tung turbin är att föredra på en driftingbil då man vill ha höga ladd men låg last (spinnande däck) men är lite osäker då jag enbart hört från en enda.
Skulle det stämma så skulle man kunna gå på en holset hx35 eftersom de har det och absolut inte köra en Garrett eftersom de har väldigt lätta turbinaxlar. (Därav veligheten innan)

Lyft ska man alltid försöka ha så högt som möjligt eftersom det finns inga nackdelar förutom slitaget
Sen dedär med durationen är lite svårt på avgassidan eftersom det måste funka bra mot turbon en kortare duration fungerar bäst på turbos som är sämre på att ta åt sig puls och viseversa. Då t.ex Garrett är dålig på att ta åt sig puls så kommer den fungera sämre mot en kamaxel med lång duration.
Men ... längre duration på avgas väcker turbon tidigare men kan även få den att storkna tidigare, kanske det man vill åt inom drifting?

Toppen Big Al alltid kul att lära sig:)
Tänkte bara på en sak, vad menar du med storkna?


Dr. Turbo
459 Inlägg
12 januari 2011
#16
storkna =  börja ge så mycket mottryck att det inte är lönt att öka laddtrycket mer eller att laddet sjunker (rejält) på varv pga mottrycket


204 Inlägg
12 januari 2011
#17
Big Al skrev:
storkna =  börja ge så mycket mottryck att det inte är lönt att öka laddtrycket mer eller att laddet sjunker (rejält) på varv pga mottrycket

som jag misstänkte då:D


41 Inlägg
2 februari 2011
#18
Med andra ord om jag har fattat rätt så e holset inte något vidare på en rallybil i och att den kommer upp i tryck senare men den e bra för att köra rakt med?

Saludos desde Gran Canaria
www.rsr-racing.net

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 februari 2011
#19
JanPlatano skrev:
Med andra ord om jag har fattat rätt så e holset inte något vidare på en rallybil i och att den kommer upp i tryck senare men den e bra för att köra rakt med?

Många som jämför tävlingabilar och det blir fel eftersom en rallybil har ALS och således alltid önskat laddtryck även om bilen står stilla på "tomgång".

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

9 Inlägg
29 maj 2011
#20
har samma fråga som ämnet! fast vilken snurra passar bäst på en kompsänkt 2,5L bmw 6:a (M50) vid 1KG ladd & siktet på 380 kusar
Bw s200g eller hx35 med 12:ans hus?
eller är båda e förstora?

vill ju inte ha en massa mottryck i onödan..
även motaglig för tipps om andra snurror, bara så att jag inte vill lägga 10k på tex gt30 lr liknande sad

hör gärna från big al då han verkar har bra koll på läget:)
ja o andra kunniga me såklart:)
Senast redigerat av t247365 (29 maj 2011)


Sök