Skulle precis hem ifrån affären, märkte då att servon börja (gnissla och ge dålig effekt) men jag beger mig hemmåt, då de rasslar till typ, och märker att generatorn lägger av och även servon. Där gick remmen tänkte jag, men NEJ. När jag kom hem, så satt remmen på plats, så jag starta upp åbäket, och till min förvåning så snurra inte ens remskivan.
Någon som vet vad detta fel kan bero på/orsaka detta innan jag ger mig in på skruvandet?
Har kollat lite på realOEM och hittar hur de ser ut, men inte riktigt vart felet kan ligga. Om man kollar på bilden jag länkar här nedan, så kan väl inte kilen va de enda som driver allt?
Jag skulle nog påstå att kilen gjort sitt, troligen har den varit dåligt åtdragen så det har glappat på kilen till den gick sönder.
Tror du verkligen de är så lätt som att de är kilen?
Vad skulle det annars vara? Vevaxelbrott? Det finns ju liksom inte så mycket mer där, dessutom är det inte första gången det händer. Det har hänt på flera andra motorer så det är säkert lika på BMW.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Jag skulle nog påstå att kilen gjort sitt, troligen har den varit dåligt åtdragen så det har glappat på kilen till den gick sönder.
Tror du verkligen de är så lätt som att de är kilen?
Vad skulle det annars vara? Vevaxelbrott? Det finns ju liksom inte så mycket mer där, dessutom är det inte första gången det händer. Det har hänt på flera andra motorer så det är säkert lika på BMW.
Okey, så varken dyrt eller avancerat med andra ord?
Troligtvis inte, men har man riktig jävla otur så går spåret i skivan åt helvete tillsammans med kilen. Då åker man ju på en ny remskiva också, men det är väl bara att riva & ta en titt?
Troligtvis inte, men har man riktig jävla otur så går spåret i skivan åt helvete tillsammans med kilen. Då åker man ju på en ny remskiva också, men det är väl bara att riva & ta en titt?
Jo de är väl de. Hoppas inte kilen tog med vevaxel spåret bara
Jo de är väl de. Hoppas inte kilen tog med vevaxel spåret bara
Veven bör ju vara hårdare än skivan, den lär ju vara härdad hela längden.
Har nu rivit skiten, men begriper inte riktigt hur de är tänkt. Om man kollar på bilden som jag länkat, så är de ett hål för en halvmånekil. När jag tog isär allt så är de urfräst längst ut på vevaxeln, och delar som jag hitta liknar inte alls som på bilderna. De syns att någon har varit där och rivit förr, kan de va något hemma bygge? Försöker jag leta rätt på hålet som kilen ska ligga i så hittar jag nånting, som de förmodligen sitter skit kvar i. Men fattar inte vad de andra kan va?
Har nu rivit skiten, men begriper inte riktigt hur de är tänkt. Om man kollar på bilden som jag länkat, så är de ett hål för en halvmånekil. När jag tog isär allt så är de urfräst längst ut på vevaxeln, och delar som jag hitta liknar inte alls som på bilderna. De syns att någon har varit där och rivit förr, kan de va något hemma bygge? Försöker jag leta rätt på hålet som kilen ska ligga i så hittar jag nånting, som de förmodligen sitter skit kvar i. Men fattar inte vad de andra kan va?
Ta en bild på grejorna? Det blir så svårt att visualisera hur det ska se ut annars.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e022ef78f00c_asd.jpg Så ser de ut nu. Med andra ord ett spår längst ut på tappen, lika bred som den nya kilen. Men kör jag in fingret och känner på veven så är de nått där inne också, men ska kilen verkligen sitta typ 2-3cm in på veven ifrån ytterkant på tappen? De är snuskigt tajt att komma in där, därför jag blir fundersam när de är ett snitt i veven längst ut som är lika bred som kilen :s