3888
Sök

Bygger på en b230 turbo. Varför inte SPM kolv?

Industritekniker
433 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#1
Jag har sökt efter ett bra svar på huruvda SPM kolvar är bra eller ej. Har dock inte hittat något bra svar. Han levererar ju kit med h-profilare och smidda kolvar för 8k. jag har märkt att många (de flesta) väljer bort hans kolvar och kör med ex. Venolia-kolvar istället. Detta gör mig lite förvirrad.

Jag håller på att bygga ihop en stabil bottendel och vill ju naturligtvis ha bra grejjer i den.
Jag hade tänkt mig att sikta på 500hk och köra på e85. Är det någon som kör med den effekten och använt Parners kolvar? Är det dåliga eller varför ta folk avstånd från dem?

Tack på förhand.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Whatever :)
1 652 Inlägg
21 juni 2011
#2
haha lägligt... Pratade med honom idag på lunch ang kolvar till min B230 FK tongue

Jag sa till han att jag hade redan köpt H-profil till min, JBR kittet. Och jag var då ute efter smidda kolvar på detta.

Svar på det; " Mina vevstakar är gjorda för att styra på vevaxeln (inte i kolven som standard) Alla icke standard kolvar är Gjorda för styrning av vevstaken på vevaxeln,
Monterar du dina stakar i smidda kolvar så får du glapp på 3-5 mm i sidled.Du ska veta efter 40 år med trimmade motorer vet jag vad som gäller.
Att göra som en del plock bitar på flera olika ställen blir bara krongligt och dyrt.
Priset på H-stakar + smidda kolvar som vi säljer slår ingen.
"

Så varför du inte får någon vettig konversation med honom vet jag inte men jag tolkar det som att man inte ska köpa av honom om man inte köpt allt där tidigare wink haha

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
21 juni 2011
#3
Han vill ju bara att man ska köpa ett helt nytt kitt av honom oavsett ifall det redan sitter h profilare i motorn.. alltså vill han tjäna mer pengar smile

~Andy~

Whatever :)
1 652 Inlägg
21 juni 2011
#4
volvoandy90 skrev:
Han vill ju bara att man ska köpa ett helt nytt kitt av honom oavsett ifall det redan sitter h profilare i motorn.. alltså vill han tjäna mer pengar smile

Haha, jo sant men han tjänar väl pengar på att sälja kolvar med ? wink men pratade efteråt med Xtremt, där jag köpte mitt och de sa att jag kan köra med vilka kolvar jag vill, så länge jag får rätt mått smile Tror med att SPM's är enbart för orignal kolvar i mått mässigt..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
21 juni 2011
#5
XeptiQ skrev:
volvoandy90 skrev:
Han vill ju bara att man ska köpa ett helt nytt kitt av honom oavsett ifall det redan sitter h profilare i motorn.. alltså vill han tjäna mer pengar smile

Haha, jo sant men han tjänar väl pengar på att sälja kolvar med ? wink men pratade efteråt med Xtremt, där jag köpte mitt och de sa att jag kan köra med vilka kolvar jag vill, så länge jag får rätt mått smile Tror med att SPM's är enbart för orignal kolvar i mått mässigt..

Jag har öd2 kolvar ifrån honom så de tror jag inte ^^ och ja det är ju samma sak med stakarna.. allting hänger ju på måttet smile

~Andy~

Whatever :)
1 652 Inlägg
21 juni 2011
#6
volvoandy90 skrev:
XeptiQ skrev:
volvoandy90 skrev:
Han vill ju bara att man ska köpa ett helt nytt kitt av honom oavsett ifall det redan sitter h profilare i motorn.. alltså vill han tjäna mer pengar smile

Haha, jo sant men han tjänar väl pengar på att sälja kolvar med ? wink men pratade efteråt med Xtremt, där jag köpte mitt och de sa att jag kan köra med vilka kolvar jag vill, så länge jag får rätt mått smile Tror med att SPM's är enbart för orignal kolvar i mått mässigt..

Jag har öd2 kolvar ifrån honom så de tror jag inte ^^ och ja det är ju samma sak med stakarna.. allting hänger ju på måttet smile

Men då köpte du kittet av han då. ?
Blir nog att borra mitt block med efter jag haft isärt, men du känner inte till andra försäljare av smidda kolvar förutom KG, SPM, Xtremt etc etc ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
21 juni 2011
#7
XeptiQ skrev:
volvoandy90 skrev:
XeptiQ skrev:

Haha, jo sant men han tjänar väl pengar på att sälja kolvar med ? wink men pratade efteråt med Xtremt, där jag köpte mitt och de sa att jag kan köra med vilka kolvar jag vill, så länge jag får rätt mått smile Tror med att SPM's är enbart för orignal kolvar i mått mässigt..

Jag har öd2 kolvar ifrån honom så de tror jag inte ^^ och ja det är ju samma sak med stakarna.. allting hänger ju på måttet smile

Men då köpte du kittet av han då. ?
Blir nog att borra mitt block med efter jag haft isärt, men du känner inte till andra försäljare av smidda kolvar förutom KG, SPM, Xtremt etc etc ?

jag köpte delarna av en polare som hade köpt av honom så jag har personligen aldrig pratat med honom.
Lyckades förövrigt smälta en av dem smile
Har inte så mycket koll på motordelarna längre tyvärr.. är ju sjukt många nya firmor.. ^^

~Andy~

Whatever :)
1 652 Inlägg
21 juni 2011
#8
volvoandy90 skrev:
XeptiQ skrev:
volvoandy90 skrev:

Jag har öd2 kolvar ifrån honom så de tror jag inte ^^ och ja det är ju samma sak med stakarna.. allting hänger ju på måttet smile

Men då köpte du kittet av han då. ?
Blir nog att borra mitt block med efter jag haft isärt, men du känner inte till andra försäljare av smidda kolvar förutom KG, SPM, Xtremt etc etc ?

jag köpte delarna av en polare som hade köpt av honom så jag har personligen aldrig pratat med honom.
Lyckades förövrigt smälta en av dem smile
Har inte så mycket koll på motordelarna längre tyvärr.. är ju sjukt många nya firmor.. ^^

Hehe okej, hur bar du dig åt då för att smälta ?
Jo, sant kommer ju minst 2 varje dag känns det som.. tongue

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
21 juni 2011
#9
XeptiQ skrev:
volvoandy90 skrev:
XeptiQ skrev:

Men då köpte du kittet av han då. ?
Blir nog att borra mitt block med efter jag haft isärt, men du känner inte till andra försäljare av smidda kolvar förutom KG, SPM, Xtremt etc etc ?

jag köpte delarna av en polare som hade köpt av honom så jag har personligen aldrig pratat med honom.
Lyckades förövrigt smälta en av dem smile
Har inte så mycket koll på motordelarna längre tyvärr.. är ju sjukt många nya firmor.. ^^

Hehe okej, hur bar du dig åt då för att smälta ?
Jo, sant kommer ju minst 2 varje dag känns det som.. tongue

Vi trodde vi hade problem med tändningen men det var en spridare som inte flödade som den skulle.. så slutade det illa^^

~Andy~

Industritekniker
433 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#10
Såhär skrev Sten i ett mail till mig.

"Våra kolvar är bättre än Venolias det vet jag eftersom jag haft Venolia únder 20 års tid.
Smidda SPM kolvar är körda med över 1000Hkr och är sålda i mer än 1200 st nu dom har även gått långlopp i Australien med 880Hkr i 8 timmars race."

Frågan är om man kan lita på dem? Kommer dessa kolvar att palla trycket i min 500hästars etanoldrivna busbil?

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 juni 2011
#11
Du kan säkert få orginal kolvarna å hålla till den effekten i din busbil så varför skulle inte smidda eftermarknadskolvar göra de.
tror mest de är konkurrenter (som de finns så många av dom sista åren) som vill smutskasta parner..
ryktet sprider sig fort om man har dåliga grejer...


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 juni 2011
#12
vad ja vet så har han inga dåliga grejor , men vet att har fick in ett parti svagare kolvbultar som inte håll måttet .
men det va ett tag sen och han har bättre nu smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

675 Inlägg
22 juni 2011
#13
Jag har köpt hans sats, kolvarna och stakarna ser bra ut. Hade dock problem med att kolvbulten var för trång i Staken och kolven, men med en smörjelduk och lite tålamod så gick dom i fint. Har läst om flera som kört ras med parners kolvar, men det verkar vara med hans gamla klenare design av kolvbult, då det var just kolvbulten som kastade in handuken. Dom jag har ser grova och fina ut, så det är nog inga problem. När jag ringde och frågade hur mycket bottendelen skulle palla med med dessa kolvar/stakar fick jag bara svaret att det finns maskiner med 1100hk som har hans delar.


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
22 juni 2011
#14
Det handlar ju mycket om hur man mappar också.. när min bil mappades smälte ett par smidda lika enkelt som om det skulle vara original kolvarna.. man kan nog köra bra många hk på original kolvarna sålänge man vet vad man gör smile men sedan låter det ju alltid roligare när man kan säga smidd bottendel smile

Och man kan ju säga att man kan ha 500hk+ i en helt original bottendel på b230 också fast hur länge det höll och var bevisen finns vet man inte smile jag körde t ex 350hk/ 570nm i ca 2 år tills en soppa pump la av och spikade ner motorn i 200km/h.. då smälte jag en kolv och den motorn var helt original så.. det beror på massa olika saker wink

~Andy~

Industritekniker
433 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#15
Tack alla för vettiga och informativa svar. Jag kommer få min grejjer i slutet av veckan så kan ju återkomma med bilder och annat om nån är intresserad.

Lite off topic men jag undrar om någon vet hur man gör när man mäter upp en vevstake?

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 juni 2011
#16
Magistern skrev:
Tack alla för vettiga och informativa svar. Jag kommer få min grejjer i slutet av veckan så kan ju återkomma med bilder och annat om nån är intresserad.

Lite off topic men jag undrar om någon vet hur man gör när man mäter upp en vevstake?

Menar du längden på den ? det är Centrum till Centrum på den. Alltså mitten av kolvtappens hål och mitten på vevaxelns hål.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Industritekniker
433 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
#17
Nä jag tänkte mer på hur man kan kontrollera att stakarna är raka osv.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Jävel
2 018 Inlägg
23 juni 2011
#18
Jag är intresserad av hur kittet ser ut så du får gärna lägga upp bilder sen.
Tänker köpa mig H-profil och kolvar inom en snar framtid så det kan va bra att kika lite. 8 papp låter väldigt billigt jämfört med vad jag har kollat på smile

You got to risk it, to get the biscuit :)


Sök