Bästa tänkbara tändstift!

barchetta_98
5 juli 2011 · 17 Inlägg

Vilka tändstift rekommenderar ni att köpa till en Honda Civic Type R FN2?
Hittade de här på nätet: Autolite Extreme Iridium XP5224
Kan de funka?


/Mikael.S

twin_cam Smålänning
5 juli 2011 · 7 877 Inlägg

Funkar säkert. Men bästa tänkbara som trådrubriken lyder är troligen NGK Iridium

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
dawwe ...has left the building...
5 juli 2011 · 4 474 Inlägg

Det där med tändstift kan vara lite "svårt". Det finns INTE 2 tillverkare som har exakt samma "värmeområde", därmed inte sagt att det är endast original som passar. Många gånger har biltillverkarna avtal (inköps!) med någon fabrikant o det är därför just de stiften hamnar i bilen. Andra gånger kan det tänkas att man tagit fram specialstift i samarbete om inga passande stift fanns i sortimentet. Nu vet jag inte vad det sitter för stift original i din bil men jag har svårt att tänka mig att det rör sig om "1-sidoelektrods" stift som XP stiften lär vara, det sitter nog fler-sidoelektrods stift i din bil, men en lite "öppnare" design. Jag har själv "experimenterat" med stift dels i min ena bruxis men även i finbilarna. Valet föll i mitt fall på vad tillverkaren kallar för "Tuningstift", det som är annorlunda med de är det mycket stora gnistgapet, ca 3mm! I bruxisen märktes ingen direkt skillnad, allt precis som vanligt, blev förvånad att krämen räckte i tändspolen först (Passat -95 med ebay.de spole á 20 Euro!).  I finbilen märktes skillnad, jämnare gång o kanske lite mer bett, men då har den bilen 1-sidoelektrods stift som original. Nedan ser du lite bilder på stiften...

M5 efter dryga 1500 mil:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81291/923387_afy5lv.jpg

Passat efter 3000mil (rek bytes intervall enligt stift-tillverkaren. Jag rullade dock vidare till 4000 mil utan problem, byter ALLTID stift efter 4000 mil):
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-68a2c39e3608dc74c642812d934cb6aa.jpg

Dessa stift är dyrare till Passaten än orignal stiften (ca 130kr/st kontra ca 100kr/st). Däremot var dessa stift billigare än orignal till M5, o dessutom märkte man skillnad i det fallet. Min åsikt är att olika typer av stift gör sällan att man märker nån större skillnad, speciellt inte på motorsvaga bilar. Störst skillnad märks om man byter till "öppnare" stift på en bil som har "stängda" (1-sidoelektrod!) stift. Sunt förnuft säger ju att ju friare väg gnistan har mot bränsle/luft blandningen desto  bättre borde blandningen kunna antändas....

Senast redigerat av dawwe (6 juli 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
RD_87 Skrotsamlare
6 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Halostiften påstås ju vara bra, men jag har aldrig provat. http://www.lsgbrisk.com/

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
dawwe ...has left the building...
6 juli 2011 · 4 474 Inlägg

RD_87: Halo-stiften är så där, den där "ringen" är rätt mycket i vägen. Då är de stift som jag använder mycket,mycket "öppnare". Men återigen, störst skillnad märker man om det sitter 1-sidoelektrods stift i bilen, o dessutom skall det vara en "starkare" bil. Det finns exempel på bilar som gett 20 hästar högre effekt med de stift jag använder, men då rör de sig om stora jänkemotorer på ca 300 kusar...Överlag ger dessa stift en effekt-ökning på upp till 5 Hk, dvs inom felmarginalerna för mätutrustningen allt som oftast.

Barchetta: Skall du tvunget "experimentera" med stift trots att det lär sitta fler-sidoelektrods stift i din bil så skulle jag testa med den stift typ jag har. Oavsett vilka stift du testar så gör 3-4 kontroller av stiftens utseende de 200-300 första milen, detta för att säkerställa att de ser bra ut!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
RD_87 Skrotsamlare
6 juli 2011 · 4 031 Inlägg

dawwe skrev:
RD_87: Halo-stiften är så där, den där "ringen" är rätt mycket i vägen. Då är de stift som jag använder mycket,mycket "öppnare". Men återigen, störst skillnad märker man om det sitter 1-sidoelektrods stift i bilen, o dessutom skall det vara en "starkare" bil. Det finns exempel på bilar som gett 20 hästar högre effekt med de stift jag använder, men då rör de sig om stora jänkemotorer på ca 300 kusar...Överlag ger dessa stift en effekt-ökning på upp till 5 Hk, dvs inom felmarginalerna för mätutrustningen allt som oftast.

Barchetta: Skall du tvunget "experimentera" med stift trots att det lär sitta fler-sidoelektrods stift i din bil så skulle jag testa med den stift typ jag har. Oavsett vilka stift du testar så gör 3-4 kontroller av stiftens utseende de 200-300 första milen, detta för att säkerställa att de ser bra ut!

Det tillverkaren av halostiften påstår är ju att eftersom ringen inte sitter mitt för mittelektroden så ska det vara jättebra, om det verkligen är det ska jag låta vara osagt.
Men vissa felelktrodsstift är ju konstruerade av idioter, en del har ju elektroderna så att det garanterat bromsar gnistan. Jag tror att det var biltema som sålde de stiften förut, det kanske inte ens finns sån skit längre.
Om man tittar på stiftet, använder sitt sunda förnuft & köper dyra stift från en känd tillverkare så lär man få bra grejor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
dawwe ...has left the building...
6 juli 2011 · 4 474 Inlägg

Halo-stiften är inte bättre än konventionella 4-sidoelektrodsstift, ringen "skymmer" en hel del. Då är de stiften jag har ett mycket bättre val. INGET som "skymmer", gnistan hoppar från spetsen (den del som hamnar längst in i cylindern!) dit där det är lättast (gnistan slår alltid dit det är lättast, eller om man så vill åt det håll det är störst koncentration av bränsle!). Brisk Premium LGS stiften som jag använder är utvecklade i samarbete med Lamborghini Marin racing-motorer, motorer som ofta sliter hårt på konstanta höga varv. Stiften funkar som sagt utmärkt i de bilar jag testat. Jag har även pratat med utvecklings-chefen hos tillverkaren o hans åsikt är att byte av stift till annan typ/sort än original är ALLTID ett liiiiitet risktagande, inte i den meningen att motorn rasar (så länge stiftet har RÄTT värmetal samt korrekt instickslängd), utan att det kan uppstå problem, kan vara tex startsvårigheter under vissa förhållanden eller liknande. Jag har som sagt testat dessa stift i totalt 4000 mil i ena bilen o över 2000 mil i andra, utan problem oavsett förhållanden. Racing stift av den typ jag använder borde ge mer märkbar skillnad om man uppgraderar tändsystemet med spolar som levererar mer kräm, det finns sådana till min M men de kostar 10" för 6 spolar, så det får vänta...Dessa uppgraderingsspolar borde definitivt finnas till Type R, då tillverkaren (Okada) är ett japanskt företag från början. Googla på "Okada Projects" så...

Edit: Även NGK mfl har sk "Racing" stift. O även där så är det mitt elektroden som hamnar längst in i cylindern. Halo ger jag inte mycket för....

Senast redigerat av dawwe (6 juli 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
barchetta_98
6 juli 2011 · 17 Inlägg

Tokbra svar från alla, man lär så länge man lever;-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang