Wicca skrev:
Hej, jag har fått en fix idé de senaste veckorna att skaffa mig ett "litet" projekt. Kanske inte idag eller imorgon, men någon gång.
Grundidén är att ta en gammal jänkare, 60-70 tals ponycar, och modifiera den så att den blir som en modern bil fast med klassiskt utseende. Det har helt klart gjorts förr, men jag tror att jag vill ta idén ett steg längre, kanske ett steg för långt?
Lite mer ingående skulle jag vilja ta en tidig camaro 2 gen, 70-73 och till att börja med göra följande med den(om det inte redan är gjort såklart):
Individuella stötdämpare runt om.
Styrservo.
Bättre kylare
Etanolkonvertering
Elektroniskt insprut
AC(C?)
5/6-växlad manuell låda
Skivbromsar runt om, tvåkretssystem
Larm
Modernare skålsäten(men ändå med schysst look)
Xenon-lampor
Elhissar
Fjärrsyrt C-lås
Schysst ljudsystem, utan att förstöra utseendet.
Sportdiff.
Bättre isolering.
Inga konstigheter här va? Det mesta borde ju finnas som kit osv.
Men nu kommer vi till det roliga, och svåra:
Elektromagnetiska stötdämpare(Audi har ett liknande system)
ABS-bromsar
Kolfiberkarossdelar, speciellt fram för bättre viktfördelning
Heads up display
KERS (
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kinetic_En … ery_System )
Katalysatorer
All elektronik skall styras via en dator med touchskärm.
Så, vad tror ni? Framför allt är det ABS-systemet jag oroar mig för, är det "bara" att lyfta över från en modern bil eller?
Vad tror ni är bäst angående drivlinan, köra på en gammal 350-motor och konvertera och bygga på den eller hitta en modernare motor och växellåda och plocka i och köra vidare därifrån?
När det kommer till KERS-systemet vet jag att jag är långt ute på hal is, men någonting vore väldigt intressant där, jag ska fundera vidare på det...
Övriga synpunkter osv? Tips och råd såhär innan jag ens börjar med projektet välkomnas varmt!