2654
Sök

Är min jänkar-idé orimlig eller genomförbar?

886 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej, jag har fått en fix idé de senaste veckorna att skaffa mig ett "litet" projekt. Kanske inte idag eller imorgon, men någon gång.

Grundidén är att ta en gammal jänkare, 60-70 tals ponycar, och modifiera den så att den blir som en modern bil fast med klassiskt utseende. Det har helt klart gjorts förr, men jag tror att jag vill ta idén ett steg längre, kanske ett steg för långt?

Lite mer ingående skulle jag vilja ta en tidig camaro 2 gen, 70-73 och till att börja med göra följande med den(om det inte redan är gjort såklart):

Individuella stötdämpare runt om.
Styrservo.
Bättre kylare
Etanolkonvertering
Elektroniskt insprut
AC(C?)
5/6-växlad manuell låda
Skivbromsar runt om, tvåkretssystem
Larm
Modernare skålsäten(men ändå med schysst look)
Xenon-lampor
Elhissar
Fjärrsyrt C-lås
Schysst ljudsystem, utan att förstöra utseendet.
Sportdiff.
Bättre isolering.

Inga konstigheter här va? Det mesta borde ju finnas som kit osv.
Men nu kommer vi till det roliga, och svåra:

Elektromagnetiska stötdämpare(Audi har ett liknande system)
ABS-bromsar
Kolfiberkarossdelar, speciellt fram för bättre viktfördelning
Heads up display
KERS ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Kinetic_En … ery_System )
Katalysatorer
All elektronik skall styras via en dator med touchskärm.

Så, vad tror ni? Framför allt är det ABS-systemet jag oroar mig för, är det "bara" att lyfta över från en modern bil eller?

Vad tror ni är bäst angående drivlinan, köra på en gammal 350-motor och konvertera och bygga på den eller hitta en modernare motor och växellåda och plocka i och köra vidare därifrån?

När det kommer till KERS-systemet vet jag att jag är långt ute på hal is, men någonting vore väldigt intressant där, jag ska fundera vidare på det...

Övriga synpunkter osv? Tips och råd såhär innan jag ens börjar med projektet välkomnas varmt! smile
Senast redigerat av Wicca (6 juli 2011)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 juli 2011
#2
Ja du lär ju ha en plånbok i modell large och vara händigare än Martin Timell tongue

Jonas

886 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#3
Volvo_Mannen skrev:
Ja du lär ju ha en plånbok i modell large och vara händigare än Martin Timell tongue

Plånbok... Tja, det blir ett långt projekt om det blir av, och i många stadier osv så det ska nog ordna sig. smile

Händighet... Martin Timell är ju iofs en jävla klåpare, men min händighet är det absolut inget fel på. wink

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

4 767 Inlägg
6 juli 2011
#4
Det lättaste borde väl vara att stoppa en camaro-kaross på ett bmw-chassi modell nyare, typ.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

886 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#5
Erick skrev:
Det lättaste borde väl vara att stoppa en camaro-kaross på ett bmw-chassi modell nyare, typ.

Ja, det är också en idé, fast det fina med att bygga på en gammal bil är ju lägre avgaskrav, skattefritt(eller? Blir väl omklassning, då kanske det inte gills?) och lite enklare regler och större spelrum?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

4 767 Inlägg
6 juli 2011
#6
Med en modern motor blir ju inte avgaskraven några problem ändå. smile

Det skulle nog kunna gå att regga som ombyggt fordon genom SFRO.

Skattefritt är väl skitsamma, 2k om året är väl småpengar i sammanhanget med tanke på vad ett sånt här projekt skulle kosta i totalen..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

886 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#7
Erick skrev:
Med en modern motor blir ju inte avgaskraven några problem ändå. smile

Det skulle nog kunna gå att regga som ombyggt fordon genom SFRO.

Skattefritt är väl skitsamma, 2k om året är väl småpengar i sammanhanget med tanke på vad ett sånt här projekt skulle kosta i totalen..

Mjo, förvisso... Fast jag vill ju ändå ha en V8, trimmad och så.

Defenitivt en idé att kolla vidare på! Tack. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

162 Inlägg
6 juli 2011
#8
Enklaste är att köpa en modern bil, sen föra över ALLT till vald ram/chassie sen modifiera där efter. Hur som helst så kommer det bli väldans dyrt big_smile

Köp en pangad Corvette C5, den har ju det mesta du är ute efter?
Senast redigerat av HalfShell (6 juli 2011)

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
6 juli 2011
#9
precis, köp en krockad Corvette C5 och plocka motor, låda, fjädringsystemet, bromsar, stolar aja allt vad du i princip kan ta ut den å för över till camaron. Absolut enklast att göra på de sättet.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
#10
_night_stalker_ skrev:
precis, köp en krockad Corvette C5 och plocka motor, låda, fjädringsystemet, bromsar, stolar aja allt vad du i princip kan ta ut den å för över till camaron. Absolut enklast att göra på de sättet.

Jag håller med här, dessutom finns det många "kit" till camaro tex karossdelar i aluminium. KERS systemet tycker jag nog däremot att du kan glömma om du ska bli klar i detta livet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

pnorberg
6 juli 2011
#11
Gillar din idé väldigt mycket då jag går på liknande tankar. smile
Alltid velat bygga en gammal bil till en mer modern bil, iaf när det gäller inredning och drivlina.
Hoppas du börjar med det här projektet, ser gärna fram emot och följa det från början till slut. smile

886 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#12
Stort tack för alla era synpunkter!

Jag har tidigare funderat på att göra det men är lite rädd att få med onödigt mycket elektronik om jag gör på detta sättet och så blir det svårt att få kontroll över allting, men ni kanske har rätt ändå.

Angående KERS-systemet är jag medveten om att det är att sikta väldigt högt, och det skulle antagligen bli det allra sista projektet jag ger mig på, om jag nu ens gör det.

Har ni några tips och idéer som jag missat att ta med kanske? Elmanövrerbara stolar och sånt lyx känns bara onödigt. Bilen ska kunna köras på vägen och bana med schyssta resultat, mer kräver jag inte. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
6 juli 2011
#13
Onödigt med elektronik? Finns kabelhärvor att köpa från USA som eliminerar allt som inte behövs för att moderna motorer ska gå ha i gamla jänkare. Du är inte på långa vägar den första som gör detta så allt som behövs är redan framtestat och utarbetat. Finns X antal företag som har de delar du behöver för att tex. få ner en LS1 med låda i en gen.2 F-body.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

886 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#14
_night_stalker_ skrev:
Onödigt med elektronik? Finns kabelhärvor att köpa från USA som eliminerar allt som inte behövs för att moderna motorer ska gå ha i gamla jänkare. Du är inte på långa vägar den första som gör detta så allt som behövs är redan framtestat och utarbetat. Finns X antal företag som har de delar du behöver för att tex. få ner en LS1 med låda i en gen.2 F-body.

Såklart! Jag blir så glad av att höra sånt här. big_smile

Det är lätt att glömma att jag valt ett sånt här projekt just för att det är gjort förr, som man säger:
Man ska inte återuppfinna hjulet.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

97 Inlägg
6 juli 2011
#15
Wicca skrev:
Erick skrev:
Med en modern motor blir ju inte avgaskraven några problem ändå. smile

Det skulle nog kunna gå att regga som ombyggt fordon genom SFRO.

Skattefritt är väl skitsamma, 2k om året är väl småpengar i sammanhanget med tanke på vad ett sånt här projekt skulle kosta i totalen..

Mjo, förvisso... Fast jag vill ju ändå ha en V8, trimmad och så.

Defenitivt en idé att kolla vidare på! Tack. smile

bmw 540 740 745 mm har v8 wink


886 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#16
RockSolid skrev:
bmw 540 740 745 mm har v8 wink

Väl talat! Dock finns ju mer delar och kunskap osv till amerikanska V8or eftersom dessa helt enkelt är vanligare att trimma. Alltså borde det bli billigare. Men tack för tipset ändå, helt klart värt att kika på om jag hittar något riktigt billigt objekt.


Lite annat jag funderat på:

Spelar det någon roll om utgångsbilen är reggad för en svagare motor(fanns väl med någon sexa tror jag?) när man ska bygga om eller är det bara 15 Kw/100 kg som gäller?

Vad tror ni om att försöka hitta objekt utomlands och plocka hit? t.ex. tyskland osv. Blir det billigare eller gäller inte det jänkare?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

612 Inlägg
6 juli 2011
#17
Blir det ombyggt/amatörbyggt fordon kvittar bilens originaleffekt.

Om du köpte en nån gammal BMW och klämde in drivlinan och diverse annan utrustning i en jänkekaross skulle du som sagt ha de flesta av dina önskemål uppfyllda. Du kan hitta en donatorbil med "stor" V8 (runt 300hk) för under 10 000kr, och det är förmodligen det billigaste alternativet, plus att du får alla grejer som är byggda för att passa ihop och fungera med varann - något som kommer spara många månaders byggtid.

663 Inlägg
6 juli 2011
#18
jag tycker det är grymt=)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
#19
Problemet är ju den något fjolliga effekten i BMW´s V8, litereffekten är visserligen bra jämfört med amerikanska standardmotorer men att bygga 500hk Cheva kostar väl troligtvis mindre än hälften mot 500hk BMW. Dessutom finns det ju inga färdiga grejor för en sådan konvertering, det blir ganska mycket jobb jämfört med en LS3. Det finns ju massor med olika Cheva V-8 motorer, gamla SBn är ju billigast men knappast modern...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

886 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#20
Ni har båda bra poänger.

En bmwdrivlina vore helt klart billigast(dock finns inte så många med manuella lådor i lägre prisklasser) om jag inte rör den för mycket. Dock tror jag att den blir dyrare än klassisk jänkardrivlina om jag vill reparera/trimma osv. Vilket jag säkerligen vill.

Så det kanske går jämt ut till slut? iofs finns ju V12or från bmw, det vore fräckt, men antagligen ännu dyrare med delar/trim...

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead


Sök