3492
Sök

EXAKT vilken kamrem och spännare behöver man till B230 med 16v topp?

255 Inlägg
18 september 2010
#21
Jag har hört att man ska använda kamrem tar du ifrån Passat diesel (kommer inte ihåg vilken bara)
och sedan spännare från golf 3 diesel..

//Marcus

Edit:

Man kan köra med nån av dessa remmar.
Opel Combo D 1.6
1984-1989

Opel Kadett E Diesel 1.6 D
1984-1984

Opel Ascona C Diesel 1.6 D
1981-1988

Vauxhall Astra, Belmont 1.6 D
1984-89

Dessa har 147 runda kuggar och är 24mm breda.
Senast redigerat av ander3on (18 september 2010)


1 785 Inlägg
18 september 2010
#22
Har hittat ett forum i ämnet

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … highlight=

Full beskrivning på sidan ser ut som nedan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tänkte skriva hur man kan göra när man vill ha 16v topp på sin b23/b230 då det är många som frågar om kamremmar mm.

Man kan köra med nån av dessa remmar.
Opel Combo D 1.6
1984-1989

Opel Kadett E Diesel 1.6 D
1984-1984

Opel Ascona C Diesel 1.6 D
1981-1988

Vauxhall Astra, Belmont 1.6 D
1984-89

Dessa har 147 runda kuggar och är 24mm breda. Själv så kör jag med en rem som har 146 kuggar även den från en opel diesel tror det finns 2 olika till opel combo. en 146 kuggars och en 147 kuggars. båda ska funka men jag tycker det såg bättre ut med den kortare på min motor i alla fall.

Spännrulle kan man ta från en golf 1.
Här är ett regnummer från min vw buss med samma motor och en spännrulle som passar NZD637. be dom söka på det när ni ska köpa rullen på typ mekonomen.
Jag har låtit löprullen som sitter vid termostathuset sitta kvar på min topp så remmen får lite stöd mot den

Sen så rekomenderar jag starkt att man köper ett riktigt ståldrev och sätter på vevaxeln. brukar kosta ca 1000:- och finns på div firmor.
Inte kul om kilen till drevet ger sig.

Man måste även bricka ut spännrullen från motorn så att den styr remmen rätt på kamdreven. tror ca 5mm kan funka. Dra runt motorn några varv för hand så att du ser att remmen styr rätt och ligger mitt på dreven.

Så har jag gjort och det har funkat klockrent för mig. det är ju bara att skriva hur ni löst det om det finns nått bättre sätt

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

71 Inlägg
18 september 2010
#23
asså ni kan lägga ner denna tråden för jag har redan skickat ett pm till killen om hur man ska gå till väga.


1 785 Inlägg
18 september 2010
#24
_Danne_L skrev:
asså ni kan lägga ner denna tråden för jag har redan skickat ett pm till killen om hur man ska gå till väga.

Annars kan det ju vara bra att skriva svaret i tråden så alla kan ta del av informationen.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

71 Inlägg
18 september 2010
#25
skrev ju innan att det är classified wink men om någon mer är intreserad så är det bara att skicka mejl eller pm.


Tekniknörd
93 Inlägg
13 juli 2011
#26
Jag satte en kamrem från en Volvo Penta AQ171A på min, funkar klockrent.Du behöver dock spännaren till läget då. Har tagit bort balans axlarna.


Sök